پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

روش شوخ طبعی

روش شوخ طبعی شما با استفاده از این روش نه تنها میتوانید در برخورد با فرد سمی تنش را از بین ببرید، بلکه خودتان را هم سرگرم می کنید. تاکنون چند بار برایتان پیش آمده است که ساعتها بعد از مواجهه با فردی سمی فکرتان به پاسخ زیرک

روش شوخ طبعی

شما با استفاده از این روش نه تنها میتوانید در برخورد با فرد سمی تنش را از بین ببرید، بلکه خودتان را هم سرگرم می کنید. تاکنون چند بار برایتان پیش آمده است که ساعتها بعد از مواجهه با فردی سمی فکرتان به پاسخ زیرکانه ای که می توانستید در قبال حرف سمی او بزنید و نزدید، مشغول شده است؟

تاکنون چند بار برایتان پیش آمده است که شب هنگام وقتی در رختخوابتان دراز کشیده اید و ماجراهای روز را از فکرتان می گذرانید، خودتان را سرزنش میکنید که چرا آن موقع حرفی که می خواستید را نزدید؟ با روش شوخ طبعی، می توانید در همان لحظه به آن فرد سمی، پاسخ مناسبی بدهید و متوجه فایده خنده بشوید.

از روش بیرون دادن نفس برای رهایی از فشار عصبی استفاده کنید. در آن زمان نفس خود را در سینه حبس کنید و فکر کنید که چه حرف جالبی می توانید بزنید. مهم نیست که حرفی احمقانه باشد، فقط کافی است که برای خودتان خنده دار باشد. من از این روش در یک مهمانی و در برخورد با آقایی از خود راضی که مدام لاف می زد، استفاده کردم. به من گفت اگرچه او خواننده ماهری است، اما به عالی ترین سطح اپرا دست پیدا نکرده است و به ناچار به جای خوانندگی، مشغول تدریس خوانندگی است.

به هنگام صرف شام او سعی می کرد مرا تحت تأثیر اطلاعات خودش از ایرا قرار دهد، در حالی که این سخنان برای من بسیار بی ارزش بود و علاقه ای به شنیدن آنها نداشتم. با وجود این، من لبخند می زدم و مؤدبانه به حرف هایش گوش می دادم و آنها را تحمل می کردم. ناگهان، وقتی دومین تکه نان سیر خوشمزه و پر از پنیر را نزدیک دهانم بردم، به من خیره شد و با لحنی تند و بی ادبانه گفت: می دونی من به تازگی ۷-۸ کیلو وزن کم کردم. به نظرم شما هم باید همین کار رو بکنی. ابتدا یک لحظه شوکه شدم، نمیتوانستم حرفی را که شنیدم باور کنم. عذاب وجدان گرفتم و از خودم پرسیدم: یعنی من خیلی غذا میخورم؟ اما بلافاصله نفس عمیقی کشیدم و لحظه ای آن را در سینه حبس کردم و با خودم گفتم: نه، در اینجا روش بیرون دادن نفس برای رهایی از تنش به تنهایی مؤثر نیست. من خیلی عصبانی ام و باید با شوخی خشمم را کنترل کنم. شاید بتونم از طریق بازی با ذهن او، خودم هم کمی سرگرم شوم.

تصمیم گرفتم در خصوص اپرا که موضوع مورد علاقه اش بود، با او شوخی کنم. مستقیم در چشمانش زل زدم و با تعجب گفتم: وزن کم کنم؟! من تازه می خوام سی کیلو چاق شم تا شبیه یکی از این خوانندگان اپرا بشم. شما اونو میشناسی، همون که روی سرش کلاهی با دو شاخ داره و همیشه موهاش رو میبافه. سپس گاز بزرگی به نان سیر زدم و به خوردن ادامه دادم. تا آخر شب، او دیگر کلامی با من حرف نزد و این همان چیزی بود که میخواستم. من زیر زیرکی خندیدم و احساس خوبی داشتم. چون فشار ناشی از حرف این فرد سمی را با استفاده از روش شوخ طبعی از بدنم بیرون کردم. از شگرد شوخ طبعی همچنین میتوانید برای حفظ عزت نفس و بالابردن ارزش و احترامتان در نظر دیگران استفاده کنید. برای مثال؛ احمد پسری که با شکافی در کام به دنیا آمده بود، بینی صافی داشت، لب بالایی اش از وسط دو نیم بود و صدای تو دماغی داشت و صحبت هایش نامفهوم به نظر میرسید. وارد مدرسه که شد به خاطر ظاهر ناخوشایندش، پسران بزرگتر در حیاط مدرسه او را مسخره می کردند. یک روز یکی از پسرهای بزرگتر احمد را هل داد و گفت: هی، این زخم زشت روی صورتت چیه؟ احمد به چشمان پسر زل زد و با خونسردی گفت: اوه، این زخمو میگی؟ وقتی داشتم اصلاح میکردم، لبم رو بریدم. پسران دیگر با این شوخی و با تصور اینکه پسر بچه ای نه ساله صورتش را اصلاح می کند، همگی با هم بلند بلند خندیدند.

احمد با استفاده از روش شوخ طبعی، جلوی دیگر بچه های مدرسه محبوب شد. اوایل، فهمیده بود که خنده و شوخی، برای او بلیت عبور از این جهنم ظاهری اش است، بنابراین از روش شوخ طبعی برای ایجاد حس خوب برای خودش و شوخی با دیگران استفاده کرد. طولی نکشید محبوبترین پسر کلاس خود شد و ترم بعدی او را به عنوان ارشد کلاس انتخاب کردند. گاهی اوقات می توانید حرف سمی فردی را با لحن خودش به او بازگردانید. فرد سمی شاید فکر کند که حرفش زیرکانه و بامزه بوده است، اما شما می توانید با پاسخی هوشمندانه و آمیخته با شوخی جواب دندان شکنی به او بدهید. کمدین معروف، دیوید برنر به هر کسی که بینی بزرگ او را مسخره می کرد. با شوخی می گفت: به نظر تو بینی من بزرگه؟ اما وقتی بچه بودم فکر می کردم بینی ام دست سوم منه که از صورتم بیرون زده. حتی هوارد استرن، سلطان گفتگوی رادیویی، با اندازه و ظاهر بینی او شوخی می کرد. به سختی می توان کسی را که با خودش شوخی می کند، دوست نداشت. اگر فکر می کنید آنقدر شوخ طبع نیستید که در آنِ واحد جواب افراد سمی را بدهید. باید به کتابهای جوک مراجعه کنید و خطوطی را که فکر می کنید خنده دار هستند. یادداشت کنید.

کمدین هایی که با مزاحم های مست یا تماشاچیان بی فرهنگ سروکار دارند، همیشه جواب های دندان شکنی در ذهنشان برای اینجور مواقع آماده دارند، کمدین بزرگ تلویزیونی بدون آنکه تسلطش را بر موضوع از دست بدهد، نه تنها به تیکه پرانی آدمهای بی فرهنگ جواب می دهد، بلکه باعث می شود تماشاچیان در سالن از خنده غش کنند و آن فرد بی ادب ساکت شود و کمدین به کار خود ادامه دهد. اگرچه من طرفدار شوخی به قیمت مسخره کردن دیگران نیستم، اما در بعضی موارد نیاز می شود با این روش به آدمی سمی تلنگری بزنید. گاهی به ناچار مجبورید پاسخ حرفهای نامربوطشان را با لحن خودشان بدهید. وقتی کسی جمله ای سمی به شما می گوید، با استفاده از روش شوخی به او و اطرافیانش نشان می دهید که چقدر کارش احمقانه است و در عین حال خود شما هم احساس می کنید که خشمتان کمتر شده است.

غالباً مردم می خواهند از این فن استفاده کنند، اما احساس می کنند که جواب دندان شکنی ندارند. من برخی از جملات افراد کمدین را یادداشت کرده ام و آنها را حفظ کرده ام. این جملات نه تنها تند و زننده نیستند، بلکه مانع از تحقیر شدن و باعث ایجاد حال خوب در شما می شوند. مواردی را که با استفاده از آنها احساس بهتری پیدا می کنید انتخاب کنید، آنها را به خاطر بسپارید و در موقع لزوم از آنها استفاده کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات