پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

روش آینه

روش آینه تکنیک آینه فرد سمی را وادار می کند تا انعکاس رفتار ناپسندی را که مرتکب شده است، ببیند. محیا که وکیل دادگستری بود، این روش موثر را در مواجهه با آقایی که او هم وکیل، ولی کج خلق و ستیزه جو بود، به کار برد.

روش آینه

تکنیک آینه فرد سمی را وادار می کند تا انعکاس رفتار ناپسندی را که مرتکب شده است، ببیند. محیا که وکیل دادگستری بود، این روش موثر را در مواجهه با آقایی که او هم وکیل، ولی کج خلق و ستیزه جو بود، به کار برد.

آقای وکیل با داد و فریاد میان کلام محیا می پرید و اجازه نمی داد او حرف بزند. یک روز در حین مکالمه تلفنی، همانطور که دوباره شروع به داد و فریاد کرد، محیا گوشی را از خود دور کرد و مانند سگ شروع کرد به واق واق کردن. ناگهان مرد ساکت شد و پرسید: شما چیزی گفتید؟ محیا در پاسخ گفت: من گفتم ... و دوباره شروع کرد به واق واق کردن. پس از چند لحظه مکثی کرد و گفت: دقیقاً همان کاری که شما دارید می کنید، یعنی مدام مثل سگ پارس می کنید. آقای جاوید، من و شما هر دو وکلای فرهیخته، حرفه ای و با تجربه ای هستیم. بیایید مثل دو انسان متمدن رفتار کنیم و به همدیگه اجازه صحبت بدیم تا به نتیجه برسیم. آقای جاوید از برخوردش خجالت کشید( البته ممکن بود خجالت نکشد)، چون اصلا متوجه رفتارش نبود و نمی دانست رفتارش آنقدر زشت و ناپسند است. بعد از اینکه محیا از تکنیک آینه استفاده کرد، او آدم دیگری شد و به مردی با شخصیت تبدیل شده بود که به دقت سخنان طرف مقابلش را گوش می داد و پس از آن مانند یک فرد متمدن و منطقی بحث و گفتگو می کرد. هنگام به کار بردن تکنیک آینه، نباید کسی را به خاطر رفتار زشتش سرزنش کنید و رفتار زشتش را بر سرش بکوبید.

بلکه تنها با انعکاس رفتارش، حقیقت زشت بودن رفتارش را به او نشان دهید. مانند همین اتفاق برای من رخ داد. وارد یک مغازه کوچک کفش فروشی شدم. چون فروشنده ای را آنجا ندیدم به ناچار سه بار گفتم: «کسی اینجا نیست؟» بالاخره فردی با خشم فریاد زد: چی میخوای؟ زنی از انتهای فروشگاه به سمت من آمد. لحظه ای جا خوردم. اینجا منطقه ای شیک و گران قیمت بود.

به هیچ وجه انتظار چنین رفتاری را نداشتم. همانطور که آن زن به من نزدیک شد، با آرامش و لحنی دوستانه گفتم: می دونی، من برای این به فروشگاه شما اومدم چون می دونم کفشهای شما خیلی باکیفیته. وقتی وارد فروشگاه شدم، کسی رو ندیدم، به همین خاطر سه بار صدا زدم کسی اینجا نیست؟ که در نهایت، فریاد خشمگینانه شما را شنیدم که گفتید چی می خوای؟. در اینجا با همان لحن خشن و بی ادبانه خودش حرف زدم. زن فروشنده از خجالت سرخ شد، عذرخواهی کرد و سعی کرد در خرید کفش مورد نظرم به من کمک کند. او بعد از اینکه لحن ناپسند حرف زدنش را تقلید کردم، متوجه زشتی رفتارش شد. به احتمال زیاد او با مشتری بعدی که وارد فروشگاه می شود رفتار بهتری خواهد داشت و تا آخر عمرش این رفتار را تکرار نمی کند. گاهی اوقات افراد باید بدانند که واقعا چقدر رفتارشان ناپسند است و باید انعکاسی از رفتارشان را به واسطه شما ببیند. شما نه تنها به آنها گوشزد می کنید که رفتارشان تا چه حد ناشایست بوده است، بلکه باعث می شوید آنها این حس ناخوشایند را تجربه کنند؛ مانند رفتاری که آماندا با آنیتا کرد.

آنیتا، آماندا را در راهروی سالن پذیرایی، در عروسی دوست مشترکشان دید. همانطور که به سمت یکدیگر می آمدند، آنیتا از زیبایی و فوق العاده بودن آماندا حیرت زده شد. بعد از یک ربع که از ظاهر و لباس یکدیگر تعریف و تمجید کردند، با هم دور میزی نشستند که کیک عروسی روی آن بود. ناگهان آنیتا با نیشخندی، در گوش آماندا گفت: امشب نباید کیک، بخوری، چون از دفعه قبلی که دیدمت چاق تر شدی. سپس با خونسردی آماندای ناراحت و عصبانی را تنها گذاشت.

هنگامی که آماندا با حفظ خونسردی خودش را جمع و جور کرد، به طرف آنیتا رفت و دست روی شانه اش گذاشت، مستقیماً به صورتش زل زد و گفت: حرف بسیار زشتی زدی. تو می دونی من چقدر روی وزنم حساسم. اگه راجع به من، افکار و احساس منفی داری، اونو برای خودت نگه دار، همون طور که من افکار منفی راجع به تو رو توی ذهنم نگه می دارم. تا حالا شده در مورد دندون های زرد، موهای کم پشت یا پیشانی بلند و پوست کک مکیت حرفی بزنم. حالا دیگر آنیتا طعم تلخ حرف زشتش را چشیده بود. از حرف های آماندا رنگش پریده بود و کاملاً شوکه شده بود و تازه میتوانست احساس او را در آن لحظه درک کند، چون آماندا با همان لحنی که آنیتا حرفش را شروع کرده بود، حرف را تمام کرد. گاهی اوقات تکنیک آینه برای کودکان نیز مؤثر است. من مراجعه کننده خردسالی داشتم که وقتی به دفتر من آمد پاهایش را روی صندلی گذاشت، بعد از چند دقیقه روی صندلی ایستاد. من هم با استفاده از تکنیک آینه، عمل او را تکرار کردم و روی صندلی ام ایستادم. کودک گفت: شما دکتری. نباید اینطور روی صندلی تون بایستید.

من در پاسخ به او گفتم: خب، به نظرم حق با توئه، بعد روی صندلی ام نشستم و او هم مرتب روی صندلی نشست و گفتگویمان را شروع کردیم و اتفاقاً جلسه خوبی هم بود.

تکنیک آینه کودکان و همچنین بزرگسالان را قادر می سازد که عواقب رفتار سمی خود را ببینند و احساسی که در دیگران به وجود می آورند را درک کنند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات