پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اهمیت بررسی ریشه های تحولی در فرایند درمان

اهمیت بررسی ریشه های تحولی در فرایند درمان (تکامل و زمان) بسیاری از بیماران به واسطه سبک مقابله ای اجتناب به سختی می توانند دوران کودکی خود را به یاد آورند. برخی دیگر، به واسطه وفاداری بیش از حد به والدین معتقدند که هیچ رو

اهمیت بررسی ریشه های تحولی در فرایند درمان (تکامل و زمان)

بسیاری از بیماران به واسطه سبک مقابله ای اجتناب به سختی می توانند دوران کودکی خود را به یاد آورند. برخی دیگر، به واسطه وفاداری بیش از حد به والدین معتقدند که هیچ رویداد ناگواری برایشان اتفاق نیفتاده است. عده ای نیز، اگر چه خاطرات تلخی را به یاد می آورند اما بازگشت به خاطرات کودکی را اتلاف وقت جلسات و بی ثمر می دانند.

بررسی دقیق، مورد به مورد و طبقه بندی شده رویدادهای ناگوار دوران کودکی یکی از بارزترین ویژگی های طرحواره درمانی است. اگر رویکردی بخواهد رویدادهای ناگوار دوران کودکی را نادیده بگیرد فرصت ترمیم آسیب های اولیه را از بیماران سلب کرده است.

اگر فردی دوران کودکی اش را حتی با والدینی آگاه و به اندازه کافی خوب نیز سپری کرده باشد باز ممکن است از سوی محیط پیرامون آسیب های عمیقی دیده باشد زیرا دوران کودکی انسان نسبت به سایر موجودات زنده بسیار طولانی تر است و در همین حین اتفاقات زیادی رخ می دهد که منجر به شکل گیری طرحواره ها می شود. انسان از بدو تولد تا ده سال اول زندگی بیش از ۸۷ هزار ساعت را در خواب و بیدار کنار والدین سپری می کند. این ۸۷ هزار ساعت مهمترین زمان در شکل گیری طرحواره ها هستند؛ حال آنکه دوران کودکی بسیاری از موجودات زنده از یک ساعت تا یک روز و برخی از پستانداران از یک سال فراتر نمی رود؛ در نتیجه از دیدگاه تکاملی دوره کودکی انسان نسبت به سایر موجودات بیش از حد طولانی، کند و حساس است. از طرفی، پس از عبور از این دوران جزئیات بسیاری از اتفاق هایی که برای کودک رخ داده است به سختی به خاطر آورده می شوند.

حداقل یک سال طول می کشد تا کودک از پستان مادر خداحافظی کند. یک سال طول می کشد که با پاهای کوچکش اولین قدم هایش را ناشیانه بردارد. حداقل دو سال طول می کشد تا جملات کامل و قابل فهم را بیان کند. سه سال طول می کشد تا اعلام دستشویی کند و شش یا هفت سال طول می کشد که آماده سوادآموزی شود. در نهایت، او اگر خوش شانس باشد حداقل دو دهه طول می کشد که توسط خانواده و اطرافیان بزرگسال محسوب شود. کودک برای سالهای طولانی از نظر تغذیه، پوشش، تردد، سلامتی، بازی و غیره کاملاً به والدين نیازمند است. این نیازمندی طولانی مدت مسیر را برای آسیب پذیری هموار می کند. اگر انسان مانند بسیاری از موجودات فقط یک سال اول زندگی به والدین اش نیازمند بود قطعاً تا این حد آسیب پذیر نمی گردید. او خیلی زودتر از آنچه که دوست می داشت زندگی را آغاز می کرد و به ارضای نیازهای خود می پرداخت؛ بنابراین، دوران کودکی چه با والدین به اندازه کافی خوب و چه بدون آنها دوران آسیب پذیری جسمی و هیجانی از لحاظ زمان است.

تمرکز طرحواره درمانی روی بیماری است که والدین اش به اندازه کافی خوب نبوده اند و طبیعتاً بسیاری از نیازهای هیجانی اش در کودکی برآورده نشده اند. اما مسئله سالیان طولانی دوران کودکی ربطی به رفتار والدین ندارد و بخشی از تکامل و فرایند رشد انسان محسوب می شود. همین فرایند طولانی رشد، انسان را با سه مسئله مهم روبه رو کرده است که نیاز به تعمق بیشتری دارد. آن سه مسئله که پیامد تکامل و زمان هستند شامل انتساب، درونی سازی و پابرجایی می باشند:
الف) انتساب: هر چه موجود زنده برای مدت بیشتری در کنار دیگران قرار گیرد بیشتر با آنها انس پیدا می کند و با آنها نسبت پیدا می کند. نسبت خانوادگی، نسبت فامیلی و نسبت دوستی از مجموعه انتساب هایی هستند که به واسطه زمان برای انسان پدیدار می شوند. اگر نوزادی از والدین اش جدا شود و با پدرخوانده و مادر خوانده زندگی کند انس و علاقه ای که به آنها پیدا می کند بیشتر از والدین زیستی اش است که در بیست سالگی برای اولین بار با آنها ملاقات نموده است.

از این رو گذر طولانی زمان، انتسابی ایجاد می کند که تا آخر عمر همراه انسان باقی می ماند. این مسئله در سایر موجودات مانند سگ، گربه، و حتی فیل نیز دیده می شود؛ اما در ماهی اوزون برون که به واسطه تولید خاویار، ارزش اقتصادی بالایی هم دارد و به راحتی ميليونها تخم را بدون هیچگونه انس و علاقه ای در اعماق دریای خزر می ریزد و آنجا را ترک می کند نسبت به فرزندان اش و بالعکس اصلاً مشاهده نمی شود.

انتساب زمانی مقوله ای آسیب زاست که بیمار علی رغم اینکه از سوی والدین، فامیل و دوستانش به شدت آسیب می بیند و رنج می کشد به واسطه نسبت هایی که در طولانی مدت بدست آورده است نمی تواند کمی از آنها فاصله بگیرد یا در مواردی مانند تجاوز جنسی قید آن فرد را برای همیشه بزند.

ب) درونی سازی: از ابتدای کودکی همه چیز توسط والدین و سپس آموزگاران برای مدت طولانی آموزش داده می شود. با توسعه دانشگاه ها و پیشرفت علوم نیز هر ساله به مدت زمان آموزش اضافه می گردد. اکنون در برخی از رشته های تحصیلی حتی تا ۳۵ سالگی یا بیشتر فرد همچنان در حال یادگیری است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات