پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تفاوت سبکهای مقابله ای با پاسخ های مقابله ای

تفاوت سبکهای مقابله ای با پاسخ های مقابله ای (در طرحواره درمانی) معمولاً تمایز میان سبک های مقابله ای از پاسخ های مقابله ای برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان کار نسبتاً دشواری است. بر اساس نظر جفری، پانگ، سبک مقابله ای یک

تفاوت سبکهای مقابله ای با پاسخ های مقابله ای (در طرحواره درمانی)

معمولاً تمایز میان سبک های مقابله ای از پاسخ های مقابله ای برای تعداد قابل توجهی از دانشجویان کار نسبتاً دشواری است. بر اساس نظر جفری، پانگ، سبک مقابله ای یک صفت است و پاسخ مقابله ای یک حالت محسوب می شود.

برای مثال، عاشقی را در نظر بگیرید که طرحواره اطاعت دارد و سبک مقابله ای اطاعت اش در مقابل معشوق تسلیم است؛ بنابراین، تسلیم بودن صفتی برای این عاشق است. به عبارتی دقیق تر از یک عاشق تسلیم شده در مقابل معشوق است. پس از مدتی معشوق به این صفت عاشق (سبک مقابله ای تسلیم) پی می برد و می تواند حالتهای (پاسخ مقابله ای) او را یکی از دیگری بشناسد و در نتیجه پیش بینی رفتارهای طرف مقابل برایش آسان می شود.

مثلاً وقتی از عاشق تسلیم شده می پرسد که برای دیدار چه وقت و کجا برویم؟ عاشق تسلیم شده تمامی حق انتخاب را به معشوق واگذار می کند. آنقدر این مسئله تکرار می شود که معشوق دیگر از او چیزی نمی پرسد و خودش تصمیم می گیرد که چه وقت و کجا دیدار کنند زیرا دیگر پاسخ مقابله ای (حالت) همیشگی عاشق را شناسایی کرده است و می داند که عاشق حق انتخاب را مانند دفعات قبل به او واگذار می کند. از نظر او صفت عاشق، تسلیم است و حالت اش واگذاری تمامی حق انتخاب ها به او است.

بنابراین اگر بخواهیم در روابط عاطفی این جمله که من تو را مثل کف دستم می شناسم!، من تو را بهتر از خودت می شناسم! یا من می توانم حدس بزنم که تو چه رفتاری انجام خواهی داد، را به زبان طرحواره درمانی تبدیل کنیم می شود: از آنجایی که برای طرحواره هایت سبکهای مقابله ای (صفت) مشخصی داری و همیشه از روی عادت پاسخهای مقابله ای (حالت) خاصی را ابراز می کنی برایم بسیار آسان است که بتوانم رفتارهای تو را پیش بینی کنم‌. از این جهت است که می گویم تو را به خوبی می شناسم. افراد در ابتدای رابطه عاطفی با صفات یا حالات یکدیگر آشنایی ندارند اما پس از گذشت مدتی می توانند حتی بدون دانستن مفاهیم طرحواره درمانی به صورت تجربی به صفات و حالات یکدیگر پی ببرند.

جاندارانی که دوران کودکی کوتاهی را با والدین سپری می کنند، سریعاً به کسب تجربه در دنیای پیرامون می پردازند اما انسان عادت می کند که از تجربیات دیگران برای زمان طولانی استفاده کند. کودک در دهۀ اول زندگی نمی تواند ذهن اش را آزاد کند. ذهن او از هر آنچه که والدین، آموزگاران و رسانه ها خواسته اند پر شده است. به مرور زمان او عادت می کند که به طور سیستماتیک همه چیز را از دیگران یاد بگیرد و کمتر به جستجوگری و کاووش بپردازد.

عادت به آموختن از دیگران موجب می شود تا انسان خود ساختگی و تجربه گرایی اش را به دست فراموشی بسپرد و همیشه به دنبال یادگیری باشد و کمتر بخواهد چیزی از خود تولید کند. انسان به مرور زمان به یادگیری اعتیاد پیدا می کند و از آن لذت می برد. در نتیجه فراموش می کند که تا هر چه زودتر از خود چیزی تولید کند، توسعه دهد و آن را به دیگران آموزش دهد.

ج) پابرجایی: فقط کافی است که یک نهال را برای بیست سال در جایی مناسب بکارید. قطعاً پس از گذشت این زمان طولانی، دیگر نمی توانید آن را از خاک بیرون بیاورید زیرا آن نهال کوچک عمیقاً ریشه کرده و تبدیل به درختی تنومند شده است؛ بنابراین، تنها راه آن بریدن از پایین ترین قسمت تنه است. کودک نیز تا بخواهد از نظر والدین بزرگسال محسوب گردد در غرب حداقل دو دهه و در شرق سه دهه طول می کشد. این زمان طولانی، چنان پابرجایی ایجاد می کند که بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند که فرزندانشان تا قبل از ازدواج با والدین زندگی کنند یا پس از ازدواج نزدیک آنها خانه ای داشته باشند زیرا جدا شدن از والدین مانند بریدن درخت برای دو طرف بسیار دردناک است. پابرجایی که ریشه تکاملی در مقیاس زمان دارد و از گذشته، خصوصاً در خانواده های سنتی یک خرده فرهنگ محسوب می شده است.

در کشورهای شرقی و اسلامی همیشه به این پابرجایی و متعلقات اش افتخار می شود. پابرجایی نه فقط با خانواده یا دوستان، بلکه با قومیت، شهر و کشور نیز اتفاق می افتد. در بسیاری از بیماران، تعصبات شدیدی را بر مبنای زندگی طولانی و نسل به نسل در یک منطقه، شهر یا کشور می بینیم. تعصبات ناشی از پابرجایی اجازه نمی دهند که انسان بدون جانب داری بیندیشد و پافشاری بی خردانه به خرج ندهد. تعصبات ناشی از پابرجایی ریشه بسیاری از مشکلات بین فردی/ زناشویی و همچنین عامل بسیاری از درگیری های نژادی و جنگ های بین المللی است. 

با توجه به مقوله تکامل و زمان در فرآیند رشد کودک به نظر می رسد بررسی مفاهیم انتساب، عادت و پابرجایی در ریشه های تحولی و دوران کودکی بیماران می تواند کمک کننده باشد. اینکه بتوانیم بین شکل گیری برخی از طرحواره ها بر مبنای تکامل و زمان رابطه ای بیابیم نیاز به کاوشهای بیشتری دارد. بسیاری از بیماران در دنیایی زندگی می کنند که تغییرات پیرامون آنها با سرعت سرسام آوری رخ می دهند. از این رو دنیای روان شناختی بیماران، وابسته به تغییرات سریع بافت و شرایط محیطی شان است.

طرحواره درمانی

البته طرحواره درمانی نیز به عنوان یک رویکرد نوظهور به خوبی توانسته است که به تغییرات فردی، خانوادگی و اجتماعی برای درک آنچه به سرعت در حال روی دادن است بپردازد و گردآوری و تدوین دانش را همسو با سایر تحولات شتاب بخشد. انسانها به علت شتاب های زندگی روزمره که با ذات انسانی آنها همخوانی ندارد گاهاً یا دائماً دچار اضطراب می شوند. این نوع از اضطراب را که محصول زندگی تکنولوژیک نوین است اضطراب مدرن می نامم. تلاش برای پیش بینی مسائل عاطفی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی مرتبط با سرنوشت شان از ویژگی های بارز این نوع از اضطراب است. در نتیجه افراد برای فهمیدن سرنوشت شان در آینده به فال گیر، رمال و غیب گو رجوع می کنند. اکثر آنها تحمل تجربه و رویارویی با سرعت بالای زندگی را ندارند. طرحواره درمانی توانایی پیش بینی برخی از رویدادهای منفی در زندگی آینده بیمار را دارد و این با پیشگویی متفاوت است. پیش بینی شناسایی مسیر نادرستی است که بیمار به صورت تکرار شونده همیشه طی کرده و اغلب نیز آسیب دیده است اما پیشگویی تأکید دارد که فلان اتفاق قطعاً خواهد افتاد‌. اگر پیش بینی نتواند چیزی را تغییر دهد پس چه فایده ای دارد؟

همان طور که افراد از یک پزشک زنان انتظار دارند که قبل از تولد فرزندشان، جنسیت اش را به والدین بگوید یا از یک متخصص ژنتیک توقع دارند که بر اساس آزمایشهای گرفته شده از زوج تشخیص دهد که آیا نشکل ژنتیکی برای فرزندانشان اتفاق می افتد یا خیر؟ از طرحواره درمانگران نیز این انتظار را دارند که پیش بینی کنند چقدر ازدواج شان موفق است؟ آیا رابطه جنسی شان برای همیشه لذت بخش است؟ و آیا همسرشان والد خوبی برای فرزندانشان است یا خیر.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات