پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آشنایی با سبکهای مقابله ای ناسازگار

آشنایی با سبکهای مقابله ای ناسازگار «جدید» • تطبق واکنشهای فیزیولوژیکی شش گانه با سبکهای مقابله ای ناسازگار • شناخت سبک های مقابله ای جدید (سُستی، مسخرگی خام کاری)  • ضرورت و اهمیت سبک های مقابله ای جدید • داستان دودکش و د

آشنایی با سبکهای مقابله ای ناسازگار «جدید»

• تطبق واکنشهای فیزیولوژیکی شش گانه با سبکهای مقابله ای ناسازگار
• شناخت سبک های مقابله ای جدید (سُستی، مسخرگی خام کاری) 
• ضرورت و اهمیت سبک های مقابله ای جدید
• داستان دودکش و دزدهای مقابله ای
• معرفی سبک های مقابله ای ناسازگار جدید مرتبط با طرحواره ها 
• آشنایی با عناصر رفتاری، شناختی و هیجانی در سبکهای مقابله ای
• نقطه اوج در سبک های مقابله ای
• مدل جابه جایی هشت گانه
• معرفی ۹ ذهنیت طرحواره ای جدید
• راهبردهای رفتاری و میراث تاریک

آیا طرحواره درمانی به نوآوری نیاز دارد

آیا طرحواره درمانی به نوآوری نیاز دارد؟ بلی با توجه به پویایی بی نظیر و کماكان ناشناخته ذهن بشر وجود پاسخ های بیشتر و سبکهای مقابله ای ناسازگار جدید به منظور انطباق با طرحواره ها دور از ذهن نیست. تجربه سالها کار بالینی با بیماران خصوصاً مبتلایان به اختلالات شخصیت نشان داد که برخی از پاسخ های مقابله ای آنها را نمی توان تنها در سبکهای مقابله ای تسلیم، اجتناب یا جبران افراطی قرار داد. در واقع برخی از بیماران در موقعیت های مختلف سبکهای رفتاری دیگری به جز تسلیم، اجتناب یا جبران افراطی برای مقابله با طرحواره ها نشان می دهند که برای درمانگران ناشناخته و مبهم است. همین پیچیدگی کافی است تا با تمرکز بیشتری رفتارهای مراجعین را مورد بررسی قرار دهیم.

سه سبک مقابله ای

تاکنون طرحواره درمانی، بسیاری از رفتارهای انسان را در سه سبک مقابله ای تسلیم، اجتناب و روان افراطی طبقه بندی کرده است اما هر چه کاوش ها در رفتار بیماران جدی تر و ریزبینانه تر می گردد به دشواری می توان همه رفتارها را در این سه گانه طبقه بندی نمود. از آنجایی که «طبقه بندی» کنند.

یکی از روشهای بنیادی است که ذهن بشر به منظور درک آسان تر آفریده است لیکن هر چه طبقه بندی رفتارهای انسانی، دقیق تر و گسترده تر باشد فهم درمانگران از پاسخ های بیماران بیشتر می گردد. به خصوص اینکه بپذیریم سه سبک مقابله ای مرتباً در طی زمان یا با کسب تجارب جدید تغییر می کنند و هیچ عنوان ثابت نمی مانند؛ همچنین، پس از مدتی هوشمندانه تر و زیرکانه تر رفتار می کنند، برای مثال، فرد ممکن است برای مدت چند سال در اجتناب باشد و با کسی وارد رابطه نشود و بدون اینکه کسی دلیلش را بداند، یک روز از اجتناب خارج شود و رابطه تازه ای را شروع نماید اما معشوق جدیدش را به واسطه جبران افراطی دائماً تحت کنترل، چک کردن و سیم جین قرار دهد.

بنابراین، سبک های مقابله ای خصوصاً در زمان تغییر یا جابه جایی ماهیتی پنهانی دارند و اکثر بیماران از طیف رفتارهای کاملاً متفاوت و گاهاً متضاد استفاده می کنند. حتی ممکن است فرد در آن واحد در محیط های مختلف در مقابل افراد با جایگاه های گوناگون از سبک های مقابله ای متفاوت استفاده نماید. مثلاً فرد با طرحواره رهاشدگی/ بی ثباتی در رابطه عاطفی اش سبک مقابله ای جبران افراطی دارد اما در مقابل دوستان اش در سبک مقابله ای اجتناب است بدین معنا که کمتر با آنها رفت و آمد می کند و خیلی صمیمی نمی شود. مسلماً آشکار کردن سبکهای مقابله ای برای بیماران و آگاهی و پی بردن به تأثیر زیان آور این سبک ها در زندگی شان بسیار سودمند است. علی رغم مصاحبه بالینی و همچنین اجرای پرسشنامه های مرتبط با سبک های مقابله ای در برخی از بیماران و بررسی رفتارهای مختلف به عنوان بخشی از پاسخهای مقابله ای نشان داد که همه رفتارهای ناشی از طرحواره ها را نمیتوان در تنها سه سبک مقابله ای (تسلیم، اجتناب و جبران افراطی) خلاصه نمود.

از آنجایی که سبکهای مقابله ای علاوه بر پاسخ رفتاری ممکن است به صورت شناختی یا عاطفی نیز بروز کنند نیاز به ساختار گسترده تری برای درک بیشتر بیماران مشاهده می گردید. از طرفی اکهارد رودیگر و همکارانش در کتاب طرحواره درمانی بافتاری می نویسند: ما رفتار مطیعانه را با تسلیم مرتبط می دانیم نه با میخکوب شدن‌ خرگوش میخکوب شده یا فرد تجزیه شده تلاش میکند تا با کناره گیری کردن از آسیب اجتناب کند. پیغام خرگوش میخکوب شده به روباه این است که من برای تو جذاب نیستم، بنابراین به من توجه نکن (اجتناب). در واقع میخکوب شدن نمونه ای از مقابله برای فرار منفعلانه بوده است و نه تسلیم. از این رو سه گانه میخکوب شدن، گریز و جنگ تمامی گزینه های طیف مقابله ای را در بر نمی گیرد.

در حال حاضر چهار مفهوم نظری اصلی در طرحواره درمانی وجود دارد و هر درمانگری که بخواهد طرحواره درمانی را به بیمارانش آموزش دهد می بایست این چهار مفهوم را به زبان ساده برای بیمارانش توصیف کند. آنها شامل الف) طرحواره های ناسازگار اولیه ب) سبک های مقابله ای ج) ذهنیت های طرحواره ای و د) نیازهای هیجانی اساسی هستند. سپس بیماران با یادگیری این دانش بی نظیر می توانند نهایت استفاده را برای رشد فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی ببرند. سرانجام، رابطه درمانی و اجرای تکنیکهای تجربی، شناختی و رفتاری، برگ برنده تعدیل طرحواره ها هستند.

برای آنکه طرحواره درمانی محکم و قدرتمند مسیر صعودی خود را طی نماید همچنان نیاز به ارائــه و بسط مفاهیم جدید، پژوهش های بیشتر روی سایر اختلالات و مطالعات تطبیقی روی بیماران با فرهنگهای مختلف وجود دارد. به همین منظور سعی شده است به طور اختصاصی به دومین مفهوم از چهار مفهوم نظری یعنی گزینه ب) سبکهای مقابله ای پرداخته شود و با اضافه کردن سه سبک مقابله ای جدید سستی، مسخرگی و خام کاری به سبک های قبلی (تسلیم، اجتناب و جبران افراطی)، رفتارهای انسانی دقیق تر و عمیق تر مورد بررسی درمانگران قرار گیرند.

همچنین با ۹ ذهنیت مقابله ای جدید نیز آشنا می شویم که در نتیجه، مفهوم نظری گزینه ج) ذهنیت های طرحواره ای را بسط و گسترش می دهد. اکنون با اضافه کردن سه واکنش فیزیولوژیکی جدید به مجموعه 3F (جنگ، گریز و میخکوب شدن)، این مجموعه با اصطلاح 6F (جنگ، گریز میخکوب شدن، غش، لودگی ، ناشی گری) معرفی می شود. بنابراین در ادامه به معرفی سه واکنش فیزیولوژیکی جدید شامل غش، لودگی و ناشی گری که با سبک های مقابله ای ناسازگار «جدید» همخوانی دارند پرداخته می شود این سبک های مقابله ای ناسازگار «جدید» که به ترتیب سستی (غش)، مسخرگی (لودگی) و خام کاری (ناشی گری) هستند همانند سبک های مقابله ای جبران افراطی (جنگ)، اجتناب (گریز) و تسلیم (میخکوب شدن)، واکنش های
فیزیولوژیکی مشابه ای نیز در بسیاری از موجودات زنده دارند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات