پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ضرورت و اهمیت سبکهای مقابله ای جدید

ضرورت و اهمیت سبکهای مقابله ای جدید همان طور که می دانیم طرحواره های ناسازگار اولیه به سادگی تعدیل و درمان نمی شوند؛ زیرا سبکهای مقابله ای تسلیم، اجتناب و جبران افراطی برای تداوم طرحواره ها تلاش می کنند.

ضرورت و اهمیت سبکهای مقابله ای جدید

همان طور که می دانیم طرحواره های ناسازگار اولیه به سادگی تعدیل و درمان نمی شوند؛ زیرا سبکهای مقابله ای تسلیم، اجتناب و جبران افراطی برای تداوم طرحواره ها تلاش می کنند.

طرحواره های بیمار تکنیک های طرحواره درمانی را برای خود تهدید کننده و خطرناک ارزیابی می کنند؛ در نتیجه ممکن است بیمار از اتاق درمان که می تواند منجر به اصلاح طرحواره هایش گردد فرار (سبک مقابله ای اجتناب) کند. همچنین، برخی از افراد به دنبال درمانگری هستند که طرحواره های آنها را تأئید کند. مثلاً، درمانگری که طرحواره ایثار شدید خودش را نمی شناسد و یا تسلیم آن شده است از مراجعی که سال هاست با همسری خشن زندگی می کند و دائماً از خشونت خانگی آسیب می بیند می خواهد که به خاطر فرزندانش بسوزد و بسازد اما هرگز طلاق نگیرد.

بنابراین، درمانگری که خود تسلیم طرحواره ایثارش است مراجع اش را نیز به سبک تسلیم در طرحواره ایثار می رساند. در نتیجه طرحواره های ناسازگار غالباً به این دلیل دوام می آورند که بیمار در زندگی اش یا حتی هنگام کمک گرفتن از یک درمانگر از سه سبک مقابله ای تسلیم، اجتناب و جبران افراطی که در کوتاه مدت تا حدی موجب تسکین فرد می شوند استفاده می کند. طرحواره های ناسازگار بیمار برای تداوم خود به هر کدام از سبکهای تسلیم، اجتناب و جبران افراطی پاسخی خودکار می دهند و معمولاً بیمار بدون انتخابی آگاهانه، تحت تأثیر طرحواره هایش عمل می کند حال اینکه ضرورت آشنایی با سبکهای مقابله ای جدید در آن است که طرحواره های ناسازگاراولیه برای تداوم خود فقط از سه سبک تسلیم، اجتناب و جبران افراطی استفاده نمی کنند بلکه منه سبک سستی، مسخرگی و خام کاری نیز از سبک هایی است که موجب تداوم طرحواره ها می گردند. اگر بخواهیم طرحواره درمانی را برای مبارزه با طرحواره ها و ذهنیت ها، قوی تر و مجهزتر نماییم می بایست سه سبک مقابله ای جدید را بیشتر مورد بررسی و کاوش قرار دهیم؛ زیرا سستی، مسخرگی و خام کاری هر کدام به شیوۀ خود در تداوم طرحواره های ناسازگار نقشی مهم بازی می کنند.

در کار بالینی با بیماران نیز استفاده ناآگاهانه آنها از این سه سبک مقابله ای جدید، در رفتار، افکار و احساساتشان مشاهده شده است. در واقع اگر فقط بخواهیم در درمان بیماران روی سبکهای تسلیم، اجتناب و جبران افراطی که منجر به تداوم طرحواره ها می شوند تمرکز کنیم، و نسبت به سبکهای سستی، مسخرگی و خام کاری غفلت کنیم طرحواره ها به راحتی از این سه سبک جدید برای تداوم خود استفاده می نمایند. از این رو تعدیل و اصلاح طرحواره ها که اکنون به دشواری و کندی صورت می گیرند، با شناسایی سبک های جدید و ذهنیت های مرتبط با آنها در فرایند درمان سرعت می گیرند.

زمانی که بیمار سبک های مقابله ای جدید را همراه با سایر مفاهیم یاد می گیرد و طرحواره درمانگر نیز آگاهی بیشتری از رفتارها، افکار و احساسات مرتبط با سبک های مقابله ای بیمارش بدست می آورد در رابطه درمانی، درمانگر و بیمار به جرئیات بیشتری از عناصر شناختی، رفتاری و هیجانی بیمار می پردازند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات