پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مدل جابه جایی هشت گانه

مدل جابه جایی هشت گانه در نقطه اوج تسلیم بیمار می گوید که دیگر صبرم تمام شده است. در نقطه اوج جبران افراطی بیمار می گوید: کنترلم را از دست دادم و در نقطه اوج اجتناب می گوید: دیگر نمی خواهم ادامه دهم.

مدل جابه جایی هشت گانه

در نقطه اوج تسلیم بیمار می گوید که دیگر صبرم تمام شده است. در نقطه اوج جبران افراطی بیمار می گوید: کنترلم را از دست دادم و در نقطه اوج اجتناب می گوید: دیگر نمی خواهم ادامه دهم.

با توجه به اهمیت نقطه اوج در سبکهای مقابله ای، می توان به هشت مدل جابه جایی اشاره نمود. در ادامه مدل هشت گانه جابه جایی سبکهای مقابله ای در مثال خشونت خانگی میان زوجین آورده شده است. لازم به ذکر است که از این مدل هشت گانه می توان به غیر از خشونت خانگی در سایر مسائل نیز استفاده نمود. 

• تسلیم به جبران افراطی: بیمار که شدیداً از سلطه پذیری محض خسته شده است خود به سلطه گری و آسیب زدن می پردازد.
• تسلیم به احتناب: بیمار که دیگر تحمل سلطه پذیری را ندارد سرانجام راه فراری برای نجات جان خود پیدا می کند.
• جبران افراطی به اجتناب: سلطه گری برای مدتی طولانی بیمار را فرسوده و ناامید کرده است. در نتیجه از رابطه بیرون می آید.
• اجتناب به سستی: وقتی بیمار نمی تواند از دست فرد سلطه گر فرار کند لذا دچار افسردگی و مشکلات جسمی می گردد.
• سستی به جبران افراطی: با وجود این که بیمار برای مدتی به مظلوم نمایی می پردازد، اما در یک فرصت مناسب دست به انتقام می زند.
• سستی به اجتناب: بیمار با نشان دادن ضعف و ناتوانی، به دنبال پیدا کردن یک روزنه فرار از دست فرد سلطه گر می گریزد.
• سستی به خام کاری: بیمار در حالی که در وضعیت درماندگی است با این حال برای فرد سلطه گر در دسر و مشکل می تراشد.
• خام کاری به مسخرگی: بعد از اینکه دست بیمار به واسطه خرابکاری اش برای فرد سلطه گر رو می شود مسخره بازی در می آورد.

اگر بومی مناطق ساحلی باشید یاد می گیرد که انواع ماهیها را از یکدیگر تشخیص دهید. متوجه می شوید که فصل جفت گیری، تخم ریزی و صید هر کدام از ماهی ها از چه تاریخی شروع می شود و در چه تاریخی به اتمام می رسد.

اما مهمترین مسئله این است که می توانید بر اساس ویژگی های ظاهری، فرق میان ماهی دریا و گونه پرورشی همان ماهی را از هم تمیز دهید. انسانها در روابط بین فردی نیز به مرور زمان یاد می گیرند که سبکهای مقابله ای مختلف را در مقابل افراد متفاوت و شرایط گوناگون اجرا کنند یا از یکدیگر تشخیص دهند. اگر به قضیه ماهی برگردیم سه سبک تسلیم، اجتناب و جبران افراطی کاملاً طبیعی (دریایی) هستند و سه سبک سستی، مسخرگی و خام کاری به نوعی انسان ساخت (پرورشی) می باشند.

همان طور که بیشتر بازارهای ماهی را انواع پرورشی به خود اختصاص داده اند در مدل هشت گانه نیز سه مورد اول به سبکهای مقابله ای تسلیم، اجتناب و جبران افراطی اختصاص پیدا کرده است و پنج مورد باقی مانده از سبکهای مقابله ای، سستی مسخرگی و خام کاری نشئت گرفته اند. علت این موضوع به پیچیدگی ساز و کارهای روان انسان در مقایسه با سایر موجودات مرتبط است. اکثر موجودات موارد اول تا سوم را دارند و هرچه به سمت موجودات تکامل یافته تر پیش می رویم، به موارد اضافه می گردد و نهایتاً ممکن است انسان از هر هشت مدل استفاده نماید. در انیمیشن کمدی، شرک بارها دیده ایم که گربه چکمه پوش هرگز نمی خواهد تسلیم شود و تا جایی که توان دارد به مبارزه ادامه می دهد

(مورد یک) او قبل از اینکه گیر بیفتد فرار می کند

(مورد دو). گاهی ممکن است به خاطر شدت مبارزه خسته و توانش کم شود و در نتیجه قرار می کند

(مورد سوم). زمانی که نتواند فرار کند با تغییر حالت در چشمانش به مظلوم نمایی می پردازد

(مورد چهارم). به محض اینکه دشمن تحت تأثیر مظلوم نمایی او قرار گرفت، ناگهان شمشیر کشیده و دشمن را غافلگیر میکند

(مورد پنجم). و یا از دلسوزی طرف استفاده کرده و دست به فرار می زند

(مورد ششم). گاهی اوقات نیز تمامی وسایل ارزشمند را می شکند و تخریب می کند

(مورد هفتم). و در نهایت که گیر می افتد، از خود مسخره بازی در می آورد یا حرفهای خنده دار میزند

(مورد هشتم). جالب اینکه بیشتر این جابه جایی های سبکهای مقابله ای نه تنها در رفتار گربه چکمه پوش، بلکه در بسیاری از شخصیتهای معروف فیلمهای مختلف دیده می شوند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات