پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهنیت های مرتبط با سبک های مقابله ای

ذهنیت های مرتبط با سبک های مقابله ای جدید زمانی که یانگ و همکارانش قصد داشتند تا طرحواره درمانی را برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات شدیدتر (مرزی و خودشیفته) به کار ببرند، به تدریج مفهوم ذهینت را به وجود آوردند.

ذهنیت های مرتبط با سبک های مقابله ای جدید

زمانی که یانگ و همکارانش قصد داشتند تا طرحواره درمانی را برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات شدیدتر (مرزی و خودشیفته) به کار ببرند، به تدریج مفهوم ذهینت را به وجود آوردند.

از نظر یانگ ذهنیت مجموعه ای از طرحواره یا عملیات طرحواره ای سازگار یا ناسازگار است که در حال حاضر در ذهن فرد فعال شده اند. همچنین آرنتز و یاکوب مفهوم ذهنیت طرحواره ای را به حالت هیجانی فرد که مرتبط با یک طرحواره خاص است توصیف کرده اند.

ذهنیت های طرحواره ای می توانند دائماً جابه جا شوند و یا کاملا ثابت و پایدار باشند. برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات شخصیت، آموزش و کار با ذهنیت ها اهمیت فراوانی دارند. از آنجایی که در یک دهه گذشته طرحواره درمانی به سوی الگوی مبتنی بر ذهنیت پیش رفته است، و ذهبت های زیادی نیز تاکنون معرفی شده اند اضافه نمودن ذهنیت های مرتبط با سبک های مقابله ای سستی، مسخرگی و خام کاری می تواند بخش مکمل برای درمان در نظر گرفته شوند.

لوبستیل و همکاران نشان دادند که در ایجاد بیماری مرزی، ذهنیتهای بیشتری دخیل هستند. همچنین فن خندرن، ریج کیبوئر و آرنتز اظهار داشته اند که قرار نیست ذهنیت های طرحواره ای در حــد آنچه هست باقی بمانند. با توجه به اینکه بیماران با مشاهده حال خود در لحظه، می توانند ذهنیت ها را خیلی راحت تر از طرحواره ها شناسایی کنند، لذا شناسایی و تفکیک ذهنیت های مقابله ای ناکارآمد جدید، بیماران را به آگاهی بیشتری می رساند و در عملکرد آنها تأثیر مطلوبی می گذارد. در طرحواره درمانی، مهمترین، ذهنبت از بین همه ذهنیت ها، ذهنیت کودک آسیب پذیر است. از این رو هدف اصلی درمان ایجاد بیشترین بهبودی برای این ذهنیت قرار داده شده است. این ذهنیت هیجانات شدیدی را بروز می دهد و در مقایسه با این ذهنیت، ذهنیت های مقابله ای، کمترین هیجانات را نشان می دهند.

برای اینکه بتوانیم دلیل و اهمیت استفاده بیماران از ذهنیت های مقابله ای را بدانیم، باید مزایا و معایب این ذهنیت ها را در زندگی آنها بررسی نماییم. اکثر بیماران آگاهانه یا ناآگاهانه از مزایای استفاده از این ذهنیت های مقابله ای با خبر هستند، زیرا اگر نتیجه نسبتاً دلخواه را دریافت نمی کردند، استفاده از آن ذهنیت مقابله ای را کنار می گذاشتند. در اینجا به ۹ ذهنیت مقابله ای ناکارآمد جدید، که مطابق با سه سبک مقابله ای سستی، مسخرگی و خام کاری هستند، اشاره می گردد. اوج استفاده از این سه سبک مقابله ای جدید دوران نوجوانی است؛ گرچه همانند سه سبک مقابله ای تسلیم، اجتناب و جبران افراطی در دوران کودکی، انطباقی (مفید، سازگار و کارآمد) هستند اما هرچه فرد به سمت بزرگسالی پیش می رود ناسازگاری خودش را نمایان می کند به طور خلاصه، استفاده از این سبک های مقابله ای جدید در بزرگسالی مشکلات میان فردی زیادی برای فرد، در رابطه با همسر، خانواده و همکاران ایجاد می کند.

سبک مقابله ای: ۱. ذهنیت تخیل زده ۲. ذهنیت استرسی/درمانده ۳. ذهنیت واعظ اخلاقی
سبک مقابله ای مسخرگی: ۴. ذهنیت خنده اتوماتیک ۵. ذهنیت خودمسخره گر ۶. ذهنیت دگر مسخره گر
سبک مقابله ای خام کاری: ۷. ذهنیت کارشکن/خرابکار ۸. ذهنیت گمراه گر/بد راهنما ۹. ذهنیت پرحاشیه/دردساز

 از نظر یانگ، ذهنیت ها به طور مداوم تغییر می کنند و بسیار آنی و لحظه ای هستند، آنها بر خلاف طرحواره ها که از ثبات برخوردارند هیچگونه ثباتی ندارند و وضعیتی کوتاه مدت دارند. با این حال، ذهنیت ها از قابلیت بالایی در گیر انداختن بیمار برخوردارند. البته برخی از ذهنیت ها ممکن است برای مدت طولانی با ثبات بمانند که این یک استثنا است. این تصور که ذهنیت ها فقط مختص به افراد دارای اختلال شخصیت هستند کاملاً اشتباه بوده است و ذهنیت ها را در افراد عادی نیز به وفور مشاهده می کنیم.

دو تفاوت اساسی ذهنیت ها در فرد دارای اختلال شخصیت با فرد عادی در میزان استقلال و قدرت ذهنیت ها خلاصه می شود. ذهنیتهای افراد دارای اختلال شخصیت از قدرت بالایی برخوردارند و از یکدیگر مستقل نیستند، به طوری که فرد از استقلال عمل کمتری در مقابل ذهنیت هایش برخوردار است. در چنین حالتی، یک ذهنیت طرحواره در راس قرار گرفته است و سایر ذهنیت ها در پس زمینه وجود دارند.

واضح است که کاربرد و کارایی طرحواره درمانی برای اختلالات شخصیت به طور جدی مورد ارزیابی قرار گرفته است و اکنون با اضافه شدن ذهنیت های جدید، میتوان بر اساس کار با بیماران دارای اختلال شخصیت این ذهنیت ها را نیز مورد مشاهده و شناسایی قرار داد. باید در نظر داشت که رویکرد طرحواره ای یانگ از ابتدا در حال تحول و توسعه بوده است و با اضافه شدن این ذهنیت ها به لیست ذهنیت های قبلی ساختار مفاهیم نه تنها تغییری نمی کند بلکه گسترده تر نیز می گردد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات