پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عناصر رفتاری در سستی

عناصر رفتاری در سستی  بیمار به دنبال پیشگیری از فعال شدن طرحواره‌هایش و برای به دست آوردن یک حاشیه امن، از خود ضعف، ناتوانی و عملکرد ضعیف نشان می‌دهد. رفتارهای مظلوم نمایی برای به دست آوردن توجه فراوان از اطرافیان، مفلوک ن

عناصر رفتاری در سستی 

بیمار به دنبال پیشگیری از فعال شدن طرحواره‌هایش و برای به دست آوردن یک حاشیه امن، از خود ضعف، ناتوانی و عملکرد ضعیف نشان می‌دهد. رفتارهای مظلوم نمایی برای به دست آوردن توجه فراوان از اطرافیان، مفلوک نمایی برای توجیه سو استفاده کردن از دیگران و همچنین قربانی نمایی برای تغییر دیدگاه دیگران به نفع خود صورت می‌گیرد.

به نمونه‌های زیر توجه کنید:
• الف) مظلوم نمایی: بیمار با طرحواره گرفتار /خویشتن تحویل نیافته در صورتی که سرانجام با انتخاب و صلاحدید والدش ازدواج نماید مرتباً پیش والد از بدرفتاری ها و آزارهای همسرش شکایت می برد و والد نیز او را نوازش و در غصه خوردن همراهی اش می کند. معمولاً والد نیز برگشته و شوم فرزندش در ازدواج غمگین است.

• ب) مفلوک نمایی: بیمار با طرحواره آسیب پذیری نسبت به ضرر و بیماری، علی رغم داشتن پول کافی برای سفر یا خرید مایحتاج، چنان خود را بی پول و ندار نشان می دهد که دیگران هزینه سفر یا خرید اقلام مورد نیازش را پرداخت نماید. او برای توجیه سوء استفاده خود می گوید: دوستم شرایط مالی خوبی دارد و خرج کردن این پول ها برایش مشکلی ایجاد نمی کند.

• ج) قربانی نمایی: بیمار با طرحواره معیارهای سخت گیرانه/ عیب جویی افراطی به علت پرکاری و درگیری های شغلی فراوان، فرصت ارضای نیازهای هیجانی و جنسی همسرش را ندارد و در برابر اعتراض همسرش می گوید: تمام این تلاشها برای رفاه تو و فرزندانم است نه موفقیت های فردی خودم. من به سختی کار می کنم و رنج می کشم تا خانواده ام در آرامش باشند.

با توجه به رفتارشناسی بیماران در سبک مقابله ای سستی می توان اظهار داشت که آنها بر اساس طرحواره هایشان به منظور گرفتن توجه افراطی از اطرافیان، سوء استفاده از دیگران و ایجاد تغییر در دیدگاه سایرین، دست به مظلوم نمایی، مفلوک نمایی و قربانی نمایی می زنند. اگرچه رفتارهای دیگری نیر وجود دارند اما رفتار اکثر بیماران در سبک مقابله ای سستی در این سه رفتار طبقه بندی می شوند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات