پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

درمان روایتی

درمانگران روایتی باور دارند که تفکر نظام‌ها درمانگران را تشویق می‌کند تا خانواده‌ها را از نظر مشاهده گران بیرونی ببینند

درمان روایتی

درمانگران روایتی باور دارند که تفکر نظام‌ها درمانگران را تشویق می‌کند تا خانواده‌ها را از نظر مشاهده گران بیرونی ببینند؛ همانند کسی که به مطالعه یک ماشین خراب می پردازد بدون اینکه به پیشینه آن، نکته نظر آن یا محیط آن توجه کند در مقابل نظریه روایتی درمانگران را به این موارد تشویق می‌کند:
۱. یک موضوع مشارکتی و همدلانه با علاقمندی قوی به سرگذشت مراجع اتخاذ کنید.
۲. اوقاتی را در زندگی مراجع دنبال کنید که قویا پر بنیه بوده است.
۳. از سوالاتی استفاده کنید که در آنها رویکردی غیر تحلیلی همراه با احترام به هر سر گذشت وجود داشته باشد.
۴ به افراد برچسب نزنید و با آنها به عنوان موجودات انسانی با سرگذشت های شخصی منحصر به فرد رفتار کنید.
۵ به انسانها کمک کنید تا از روایت‌های فرهنگ مسلط که درونی شده اند جدا شوند به نحوی که فضا را برای سرگذشت های جایگزین دیگر از زندگی باز کنند.

درمانگران روایتی با عناصر بنیادگرا در نظام های خانوادگی و مدل های روان تحلیل گری مخالف اند زیرا این عناصر مشکلات را فطری افراد می‌دانند در عوض درمانگران روایتی معتقدند که مشکلات از این رو بروز می‌کنند که مردم در مورد خود و دنیا به دیدگاه های باریک بینانه و مخرب می رسند.
برخلاف طریقی که جامعه به مردم القا می‌کند مبنی بر اینکه مشکل خود آنها هستند درمانگران روایتی مشکلات را بیرونی می‌کنند به جای مشکل داشتن و یا مشکل بودن آنها مراجعان را به این تفکر راجع به خود می‌کشانند که خویش را در مبارزه با مشکلات ببینند و خانواده و نه بیمار هیچ کدام مشکل نیستند، مشکل مشکل است.

بنابراین درمانگران روایتی علاقه ای به تعاملات حفظ کننده مشکل یا مشکلات ساختاری ندارند. آنها به تاثیر خانواده روی مشکل هم علاقه ندارند بلکه بر تأثیر مشکل روی خانواده علاقه مند هستند به موازات این که درمانگران روایتی توجه خود را ازخانواده ها به عنوان منبع مشکلات برگرداندند و بر باورها و اعمال فرهنگی توجه کردند به نوشته های فیلسوف اجتماعی میشل فوکال روی آوردند که زندگی خود را وقف این کرد تا نشان دهد چگونه مباحث اجتماعی مختلف گروه‌های حاشیه متفاوت را همانند شی دیدند و از جایگاه انسانی دور کردند.

فوکال نه تنها اعتقاد داشت که آن دسته از روایت های سازنده و مسلط در جامعه دارای این قدرت بودند که مسلط شوند بلکه خود این روایت ها می بایست به حقایق درونی شده تبدیل شوند چنان که انسان‌ها، هیکل، دستاوردها و شخصیت خویش را بر اساس این هنجارها که توسط قضات جامعه تعیین شده اند قضاوت کنند. بنابراین فوکال بر وایت تأثیر گذاشت تا موضع یک ساختگرایی اجتماعی را به خود بگیرد که بر آن مبنا هیچ حقیقت مطلقی در دنیا و یک جهت گیری سیاسی وجود ندارد.

و به سمت ساختار زدایی یعنی بررسی مجدد از حقایق تثبیت شده حرکت کند حقایق تثبیت شده که به انسان‌ها ظلم می‌کنند. درمانگران روایتی تحلیل‌های سیاسی فوکال را اقتباس کرده‌اند تا دریابند چطور اشخاص و خانواده ها مورد ظلم روایت های ظالمانه قرار گرفته‌اند که باید از آنها آزاد شوند آنها از کارهای جروم برونر مطالبی بیرون کشیدند تا دریابند که چگونه روایت های شخصی ساخته می شوند و چگونه می توان ساختار آنها را شکست.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات