پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مفهوم سازی طرحواره درمانی درباره اختلال شخصیت مرزی

 طرحواره های ناسازگار اولیه، خاطرات، هیجان ها، احساس های بدنی و شناخت واژه‌هایی هستند که با جنبه های مخرب تجارت تجارب دوران کودکی افراد گره خورده اند و به شیوه ای سازمان یافته در سرتاسر زندگی در قالب الگوهایی، تکرار می‌شون

مفهوم سازی طرحواره درمانی درباره اختلال شخصیت مرزی


 طرحواره های ناسازگار اولیه، خاطرات، هیجان ها، احساس های بدنی و شناخت واژه‌هایی هستند که با جنبه های مخرب تجارت تجارب دوران کودکی افراد گره خورده اند و به شیوه ای سازمان یافته در سرتاسر زندگی در قالب الگوهایی، تکرار می‌شوند

بیماران مبتلا به مشکلات منش شناختی

. هم برای بیماران مبتلا به مشکلات منش شناختی و همه بیمارانی که عملکرد بهتری دارند، درون‌ مایه‌ های مرکزی این طرح واره ها یکسان است : آن‌ها درون‌مایه هایی از قبیل رها شدن، بدرفتاری، محرومیت هیجانی، نقص و اطاعت دارند. بیماران مبتلا به مشکلات منش شناختی ممکن است طرح واره های بیشتری داشته باشند و طرح واره هایشان از شدت بیشتری برخوردار باشند، اما طرحواره های متفاوتی ندارند. لزوماً طرحواره های این بیماران با بیماران که عملکرد سالم تری دارند، متفاوت نیست بلکه آنها سبک های مقابله ای افراطی را برای کنار آمدن با طرح واره های شان و ذهنیت هایشان به کار می گیرند.

مفهوم ما از ذهنیت ها

همانطور که توضیح دادیم مفهوم ما از ذهنیت ها، حاصل تجارب بالینی ما با بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی است. وقتی که تلاش می‌کردیم مدل طرح واره را برای این بیماران ببندیم، دائماً با دو مشکل مواجه می‌شدیم. اول اینکه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی تقریباً تمام ۱۸ طرح واره را داشتند مخصوصا طرح واره های رهاشدگی، بی اعتمادی/ بدرفتاری، محرومیت هیجانی، نقص، خویشتنداری ناکافی، اطاعت و تنبیه. برای کار همزمان بر روی بسیاری از طرح‌ها، رویکرد اصلی ما - یعنی رویکرد طرحواره - نشان داد که کارایی چندانی ندارد. برای ادامه کار به واحد تحلیل انعطاف پذیری نیاز داشتیم. دوم اینکه ما در کار با بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی با گرایش این بیماران به جای گشت سریع از یک حالت عاطفی به حالت عاطفی دیگر مواجه شده بودیم. این بیماران یک لحظه عصبانی هستند، لحظه بعد وحشت زده، بعدش آسیب‌پذیر و چند لحظه بعد، تکانشی عمل می‌کنند. مسئله‌ای که تقریباً مثل کنار آمدن با افراد مشکل آفرین، برقراری ارتباط با آنها را سخت کرده است. طرحواره ها که ضرورتاً مثل صفات هستند، نمی‌توانند این تغییر سریع حالت‌ها را تبیین کنند. مفهوم ذهنیت ها را برای تبیین تغییر حالات عاطفی در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، تدوین نمودیم. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اختلال شخصیت مرزی در پاسخ به وقایع زندگی به طور مداوم از یک ذهنیت به ذهنیت دیگر می‌روند. در حالی که تغییر ذهنیت در بیمارانی که از عملکرد بهتری برخوردارند، کمتر است و حالت افراطی کمی دارد و مدت زمان بیشتری در یک ذهنیت می مانند. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، خیلی سریع از یک ذهنیت به ذهنیت دیگر می روند و چنین کاری با افراط بیشتری نیز صورت می‌گیرد.

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

علاوه بر این وقتی که بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به یک ذهنیت می‌روند، به نظر می‌رسد که ذهنیت های دیگر نافعال و خاموش هستند. برخلاف بیمارانی که عملکرد سالم تری دارند و می تواند دو یا چند ذهنیت را همزمان فعال نگه دارند به گونه‌ای که یک ذهنیت، شدت ذهنیت‌های دیگر را تعدیل کند، بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به نظر می رسد که تقریباً به ذهنیت های دیگر دسترسی ندارند. ذهنیت آن ها تقریباً به طور کامل تجزیه شده است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات