پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عوامل محیطی در اختلال شخصیت مرزی

ناامنی تقریباً همیشه از بدرفتاری و رهاشدگی بر می خیزد. بیشتر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در دوران کودکی، بدرفتاریهای جسمی، جنسی یا کلامی را تجربه کرده اند. اگر هم آنها چنین تجربه‌ای نداشته اند، معمولاً با خشم یا خشو

عوامل محیطی در اختلال شخصیت مرزی

 تجارب ما نشان می‌دهند که ۴ عامل در محیط خانوادگی در تعامل با استعداد بیولوژیکی منجر به شکل گیری اختلال شخصیت مرزی می شوند.

۱- محیط خانوادگی ناامن و بی‌ثبات است

 ناامنی تقریباً همیشه از بدرفتاری و رهاشدگی بر می خیزد. بیشتر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در دوران کودکی، بدرفتاریهای جسمی، جنسی یا کلامی را تجربه کرده اند. اگر هم آنها چنین تجربه‌ای نداشته اند، معمولاً با خشم یا خشونت شدیدی با آنها رفتار شده است یا اینکه بیماران ممکن است مشاهده کرده اند که دیگر اعضای خانواده مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. علاوه بر این کودکان بارها در طول زندگی‌شان رها شده‌اند. کودک ممکن است برای مدت زمان زیادی احساس تنهایی کند بدون یک مراقب یا احساس کند که با یک مراقب بدرفتار زندگی می کند یا اینکه ممکن است مراقب اصلی کودک، فردی بی ثبات و غیر قابل اطمینان باشد مثل والدین مبتلا به سوء مصرف مواد یا والدین دمدمی مزاج، چنین والدینی به جای احساس ایمنی و دلبستگی به، اغلب برای کودکان احساس بی ثباتی یا ترس فزاینده را به ارمغان خواهد آورد.

۲- محیط زندگی، محروم ساز است

 روابط شیئی اولیه این بیماران اغلب ناتوان ساز است. محبت والدین - صمیمیت جسمانی، همدلی، نزدیکی و حمایت هیجانی، راهنمایی، محافظت - معمولاً وجود ندارد یا این که ناکافی است. یکی از والدین یا هر دو ممکن است از نظر هیجانی غیر قابل دسترس باشد و کمترین همدلی را برای کودک فراهم سازد. بیمار از نظر هیجانی، احساس تنهایی می‌کند.

۳- محیط زندگی به شدت تنبیه کننده یا طرد کننده است

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در خانواده هایی بزرگ می شوند که بویی از پذیرش، بخشش و محبت نبرده اند. بلکه آنها در خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند که نسبت به آنها طرد کننده و انتقادگرانه رفتار می‌کنند و وقتی که آنها، کار اشتباهی انجام دهند به شدت تنبیه می شوند و مورد بخشش قرار نمی‌گیرند. تنبیه با شدت تمام صورت می‌گیرد : در دوران کودکی این بیماران احساس بی‌ارزشی، شیطان صفتی و ناسالمی می‌کنند، حتی وقتی که رفتارهای بد آنها در دوران تحول کودکی، بهنجار محسوب می‌شوند.

۴- محیط خانوادگی خواستار اطاعت کودک بوده است

محیط خانوادگی، نیازها و احساس‌های کودک را واپس زنی کرده است. معمولاً درباره حرفها اعمال کودکان، قواعدی ضمنی در خانواده‌ها وجود دارد. کودکان این پیام را دریافت می کنند : نباید چیزی را که احساس می‌کنید، نشان دهید. وقتی که آسیب می بینید، گریه نکنید. وقتی که فردی با شما بدرفتاری می‌کند، عصبانی نشوید. چیزی را که می‌خواهید، خواهش نکنید. خودتان را آسیب‌پذیر یا واقعی نشان ندهید. فقط کسی باشید که ما می‌خواهیم. ابراز درد هیجانی توسط کودک - مخصوصا ناراحتی و خشم - اغلب باعث عصبانیت والدین و تنبیه کودکان یا کناره گیری از او می‌شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات