پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

روش های مدیریت خشم

روش های مدیریت خشم بهترین روش برای مهار کردن خشم ، بهره گیري از ریلکس (آرام ساختن تن و جان) است. ثابت شده که انجام حرکت های تنفسی در خاموش نمودن غلیان هاي درونی بسیار مؤثر بوده است. در زیر به چند نمونه از این تمرین ها اشار

روش های مدیریت خشم

بهترین روش برای مهار کردن خشم ، بهره گیري از ریلکس (آرام ساختن تن و جان) است. ثابت شده که انجام حرکت های تنفسی در خاموش نمودن غلیان هاي درونی بسیار مؤثر بوده است. در زیر به چند نمونه از این تمرین ها اشاره می کنیم.

• تنفس سه هشت، نفس عمیق (دم) به مدت ۸ ثانیه نگهداری نفس در سینه به مدت ۸ ثانیه، بازدم ۸ ثانیه. 

• در حین تنفس کلماتی را شمرده و ملایم به زبان آورید که بر حالت و رفتارتان تأثیر بگذارند و اعصابتان را آرام کنند. مثل: «آرام و خونسرد باش»، «سخت نگیر»، «بی خیال باش». 

• منظره آرام بخشی را مجسم کنید که با تصویر آن در ذهن بتوان آرام و از استرسها و تنش ها دور شد. مثل: منظره دریا، غروب آفتاب، کنار رودخانه و یک باغ پرگل و جز این ها .... .

• پس از چند تمرین نفس عمیق که احساس راحتی کردید، می توانید به تمرینهای یوگا بپردازید تا آرامش کامل را به جسم و جان خود بازگردانید. 

• هر بار که در موقعیت های تنش زا قرار گرفتید، بلافاصله این تمرین ها را از سر بگیرید و علاوه بر آن جزء برنامه روزانه خود قرار دهید. مطمئن باشید هیچ گاه دچار فوران های خشم انفجاری نخواهید شد. 

لحن کلام و بیان خود را اصلاح کنید

افراد خشمگین و همیشه عصبی و بدخلق، معمولاً تکیه کلامهای مخصوص خود را دارند و با شیوه خاص خود سخن میگویند و یا با حرکات تند و اضافی سر و دست و پا سعی
میکنند اداي مقصود کنند و به هر مناسبتی سوگند و قسم و حتی دشنام و ناسزا را چاشنی گفته هاي خود میسازند تا شاید بر مخاطب خود تأثیر بهتری بگذارند و او را وادار به تسلیم سازند. این هنجارها که از اعماق تفکرات سوزان و آتشین این افراد زاده می شود، نه تنها اثری معکوس میبخشد بلکه از آن رو که گوینده را به زیادهگویی و هذیان بافی میکشاند، شنونده پس از مدتی احساس میکند که از حرفهای بی سروته و بی ربط حوصله اش سر رفته و از این رو سعی میکند به هر نحو شده گریبان خود را از چنگ این فرد گزافه گو خلاص نماید و پی کار خود برود بدیهی است که هرکس به گونه ای ناخواسته و به دلایل متفاوت خشمگین می شود که بر این حالت خرده نمی توان گرفت زیرا که طبیعت وجود هر انسانی است ولی همان گونه که خاطر نشان گردید، بی درنگ بایستی افکار خشم آلود را با اندیشه هاي آرام و مثبت تعویض نمود و با تمرین ها و روش های مخصوصی از انفجارهاي آن جلوگیری کرد. مثلاً به جای گفتن جمله ها و عبارت های منفی و مسموم کننده ذهنی چون «تمام است، به آخر خط رسیده ایم و ...» چنین سخنانی بر زبان آورد: «هیچ مشکلی نیست، دنیا که به آخر خط نرسیده و ...» تا بتوان بار دیگر بر دنیاي برآشفته و ملتهب درونی خویش چیره گشت و زمام افکار خود را به دست گرفت.

خوش زبانی را تمرین کنید

یکی از ویژگی های شگفت انگیز روح و روان افراد خشمگین و عصبی این است که بی آنکه خود خواسته باشند، دیگران را با نیش زبان و رفتار تندخو می رنجانند و آزرده می کنند. مثلاً با دوستی وعده ملاقاتی می گذارند و او چند دقیقه ای دیرتر سر قرار می رسد. اینان بی آنکه علت را جویا شوند، پرخاش کنان به ملایمت و سرزنش او می پردازند و با سخنان ناخوشایند به استقبال او می روند: «تو آدم وقت نشناس و بی مسئولیتی هستی!...همیشه دیر می آیی!... تو مهمل ترین و بی ملاحظه ترین آدمی هستی که تا به حال دیده ام!».

می توان حدس زد که این شخص تا چه اندازه دوستش را رنجانده و حتی او را خشمگین ساخته است. اي کاش می دانست که با این برخورد نامهربانانه و به دور ازصمیمیت و سرزنش آمیز، دوستانش را هم از دور و برش پراکنده می کند و تنهاتر از پیش می شود.

آیا بهتر نبود که با روش عاقلانه تري برخورد می کرد؟ مثلاً ابتدا علت تأخیرش را سؤال می کرد و در صورت لزوم برای دفعات بعد، زمان و مکان مناسب تری تعیین می کرد، نه اینکه با تازیانه سخنانش بر او می تاخت و تهدیدش می کرد که حتماً همین بلا را بر سرش می آورد تا بالاخره انتقامش را گرفته باشد. او باید بداند که حفظ دوستی از پیدا کردن دوستان مشکل تر است و همین امر به ظاهر ساده، نیاز به رفتارهای ظریفانه دارد و به هر حال بایستی کار می کرد تا با نیش کلام خود حریم مهر و محبت یاران و عزیزانش را نشکند و آنها آسیب نبینند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات