پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

انجام ایفای نقش جهت ارتقا مهارتهای ارتباط بین فردی

به طور معمول، انجام ایفای نقش جهت ارتقا مهارتهای ارتباط بین فردی، مراحل ذیل را شامل می‌شود: ۱. ابتدا بیمار عنوان می‌کند که مایل است بتواند چه بگوید. اگر بیمار تشویق شود تا با صدای بلند حرف بزند چنانکه گویی با فرد مورد نظر

به طور معمول، انجام ایفای نقش جهت ارتقا مهارتهای ارتباط بین فردی، مراحل ذیل را شامل می‌شود:

۱. ابتدا بیمار عنوان می‌کند که مایل است بتواند چه بگوید. اگر بیمار تشویق شود تا با صدای بلند حرف بزند چنانکه گویی با فرد مورد نظر صحبت می‌کند، این کار به راحت ترین شکل ممکن انجام خواهد شد. سپس، این متن اصلاح شده و با تمرین ایفای نقش مرور می‌شود.
۲. به بیمار بازخورد داده می‌شود، منجمله هرگونه تغییرات لازم در طرز بیان و یا رفتار غیرکلامی
۳. بیمار تشویق می شود تا بر اساس بازخورد، گفته‌های خود را اصلاح نموده و سپس مجدداً تلاش کند تا پیام را با صدای بلند به زبان آورد. چنانچه بازخوردهای بسیار زیادی به بیمار داده شود، این تمرین می تواند ناکامی به بار آورد. برای مثال، می‌توان ابتدا تصحیح طرز بیان و یا توضیح درباره آن را قبل از نقد رفتارهای غیر کلامی مثل تمامی چشمی و یا لحن صدا مورد اتحاد توصیه و تمرین قرارداد. لزومی ندارد جملات آماده شده بی هیچ عیب و نقصی بیان گردند، بنابراین، بازخورد بایستی فقط به اجزاء اصلی محدود شود. همیشه بایستی جملات به زبان بیمار باشند نه به زبان درمانگر.
۴. تشویق و تقویت مثبت از طرف درمانگران می‌تواند اعتماد به نفس بیماران جهت تلاش برای ارتباط را افزایش دهد.
۵. هنگامی که طرح صورت نهایی خود را پیدا کرد، بیمار بایستی جملات خود را بر روی یک کارت فهرست و یا در یک دفترچه یادداشت نماید. یادآورها به تمرین کمک خواهند کرد. به علاوه، یادآورها هنگامی که اضطراب مانع یادآوری می شود و یا یک پاسخ غیر منتظره از سوی شنونده حواس بیمار از موضوع پرت می‌کند، سودمند هستند.
۶. پس از آن که بیمار واضحاً اظهار می‌دارد که چه مطلبی قرار است گفته شود، درمانگر می‌تواند با ایفای نقش شنونده، تعامل را باوی تمرین کند. جهت آماده‌سازی این جز از ایفای نقش، بیمار بایستی شنونده و واکنش‌های احتمال وی به تعامل را توصیف نماید.
۷. در تمرین تعامل بایستی ابتدا به بیمار اجاز داد تا جملات آماده کرده خود را عنوان کند بدون آنکه درمانگر مضمون و یا سبک جملات را زیر سوال ببرد. انجام این کار به نوبه خود اعتماد به نفس ایجاد می‌کند.
۸. این دوره آغازین تمرین می تواند برای بیمار ناراحت‌کننده باشد. بنابراین، بازگوئی تعامل، ارزیابی افکار خودآیند واکنش های هیجانی مفید فایده است.
۹. در طی تمرینات بعدی ایفای نقش، درمانگر می‌تواند تعامل را چالش برانگیز تر ساخته، به نحوی واکنش نشان دهد که بیمار از شنونده مورد نظر خود انتظار دارد. بهترین کار، اجتناب از مبالغه در نقش است - اشتباهی که می‌تواند با به نمایش در آوردن موقعیتی بسیار پیچیده و یا سخت، بیمار را مایوس سازد.
۱۰. ایفای نقش های بعدی هم بایستی جلسه پرسش و پاسخ داشته باشند. با پیش‌بینی سایر پاسخ‌های احتمالی شنونده، آماده کردن جملات دیگر ممکن است ضروری گردد. می‌توان این جملات را به یادداشتهای بیمار اضافه کرد.
۱۱. همانند هر تکلیف خانگی دیگر، بهترین کار پیش بینی موانع بکارگیری طرح و ایجاد راهکارهایی به منظور اجتناب از این موانع و یا مقابله مناسب با آنها به هنگام وقوع است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات