پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله دنیای که انسان در آن زندگی می‌کند سراسر مشکل و مسئله است. در واقع مشکلات بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان از دوران غارنشینی تاکنون بوده است. در روابط صمیمانه، زوجینی که در مهارت حل مسئله تبحر بیشتری دارند بهتر

مهارت حل مسئله

دنیای که انسان در آن زندگی می‌کند سراسر مشکل و مسئله است. در واقع مشکلات بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان از دوران غارنشینی تاکنون بوده است.

در روابط صمیمانه، زوجینی که در مهارت حل مسئله تبحر بیشتری دارند بهتر قادرند تجاربی را بیافرینند که انتظارات مثبت و واقع‌بینانه را تایید کند. حل مسئله، مهارتی است که بقاء امنیت و داشتن یک زندگی رو به پیشرفت را برای زوجین به ارمغان می‌آورد. لومسدین بر این باور است که مسئله زمانی به وجود می‌آید که فرد نمی‌تواند راهی فوری برای حرکت از موقعیت فعلی به موقعیت هدف پیدا کند. مشکلات و مسائل حل نشده به مرور باعث دلزدگی زوجین می شود. دلزدگی زناشویی، حالت دردناک فرسودگی جسمی، عاطفی و روانی است و زوج‌های متوقع را متاثر می سازد. این دلزدگی اغلب به علت تناسب نداشتن توقعات و انتظارات با واقعیت موجود شکل می گیرد. دلزدگی با فروپاشی رابطه و با رشد و آگاهی و توجه به چیزهایی که به اندازه گذشته خوشایند نیستند شروع می شود و اگر در این مرحله، کاری برای جلوگیری از پیشرفت این روند صورت نگیرد همه چیز از مرحله بد به بدتر می رسد. بر این اساس حل مسئله به فرآیند رفتار ۔ شناختی و ابتکاری اطلاق می‌شود که به وسیله آن فرد می‌خواهد راهبردهای موثر و سازگارانه ای برای مقابله مشکلات روزمره کشف یا ابداع نماید. مشکلات زوجین اغلب مالی، شخصی، ارتباطی، جنسی، فرزند پروری، خانوادگی، اجتماعی... که برای حل آنها نیازمند کسب مهارت حل مسئله هستند.

روش حل مسئله

روش حل مسئله سه مرحله‌ای را ارائه می دهد که شامل: مسئله، راه حل های ارائه شده و در نهایت رد و ابطال آن هاست. در این روش راه حل ها همان نظریه ها، فرضیه ها و حدس ها هستند که هنوز آزمون نشده اند. در مرحله ۳ با رد یا ابطال خطاهای موجود، چیز می آموزیم. بهتر است برای مراجعین مشاوره پیش از ازدواج روش حل مسئله به صورت کامل و با ذکر مثال های ساده آموزش داده شود. فرایند حل مسئله به شکل کاملتری شامل مراحل زیر است:

  1. مشکل به صورت یک جمله خبری به شکل شفاف و واضح پیام می شود؛
  2.  مشکل با استفاده از کلمات پرسشی (چه زمان، چرا، چگونه، چطور ) به سوال تبدیل شده و بیان می‌شود
  3.  کلمات کلیدی و مهم در جمله سوالی را انتخاب و تعریف عمومی و شخصی آنها را بیان می کنیم (کلماتی مثل اضطراب، خیانت، فقر، صداقت... یک تعریف عمومی و علمی دارند که برای همه مشترک اند و یک تعریف شخصی که برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد)
  4. هرگونه احتمالی که می‌توانیم برای ایجاد مشکل عنوان کنیم را به شکل فرضیه بیان می نماییم. این احتمال ها شامل عوامل فردی (ژنتیک، خلق و خو، مشکلات جسمانی و روانشناختی...)، خانوادگی (مشکلات مرتبط با والدین، شیوه فرزندپروری یا روابط بین فردی اعضای خانواده...) و محیطی (شغل، محیط زندگی، دوستان، شرایط اجتماعی و اقتصادی ...) است؛
  5.  فرضیه ها را جمع‌بندی و با اطلاعات دریافتی آنها را بررسی و آزمون می‌کنیم. در ادامه فرضیه یا فرضیه های نهایی را مشخص می‌کنیم. در این بخش بهتر است عوامل ایجاد کننده را از عوامل تداوم بخش مشکل تفکیک کنیم؛
  6.  راهکارهای مختلفی برای هر یک از فرضیه های تایید شده انتخاب می‌کنیم. (بارش افکار در این بخش به معنای ارائه هر راهکار منطقی یا غیر منطقی فارغ از عملی بودن برای رفع مشکل است)؛
  7.  محاسن و معایب هر یک از راهکارهای حل مسئله را بررسی و بهترین راهکار مورد نظر را بر اساس شرایط موجود انتخاب می‌کنیم؛
  8. برای انجام و عملی کردن راهکار انتخاب شده برنامه‌ریزی کرده‌ و به شکل مرتب نسبت به سنجش میزان تاثیر برفرایند حل مشکل و مسئله اقدام می‌کنیم.

این روش حل مسئله به افراد کمک می کند از یک دید محدود و سطحی به یک دید عمیق و گسترده برسند و موضوعات تهدید کننده و چالش برانگیز زندگی را تبدیل به فرصتی برای رشد و تعالی کنند. افراد برای داشتن یک زندگی کارآمد باید مهارت حل مسئله را فرار گرفته باشند تا از این طریق تنش‌ها و تعارض‌های زندگی مشترک خود را کاهش دهند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات