پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

باورها و ارزش‌ها

باورها و ارزش‌ها  کودک با یک ساختار ذهنی و یک نقشه ژنتیکی به دنیا می آید. بهره هوشی همراه با خلق و خو از جمله مواردی هستند که تا حدود زیادی از طریق والدین به کودک منتقل می‌شود. برخی صفات، ویژگی ها و خصوصیات فردی در مواجهه

باورها و ارزش‌ها

 کودک با یک ساختار ذهنی و یک نقشه ژنتیکی به دنیا می آید. بهره هوشی همراه با خلق و خو از جمله مواردی هستند که تا حدود زیادی از طریق والدین به کودک منتقل می‌شود. برخی صفات، ویژگی ها و خصوصیات فردی در مواجهه کودک با محیط اطراف مثل خانواده، فامیل و اجتماعی که در آن بزرگ می‌شود شکل می‌گیرد.

در واقع آن چیزی که باعث تفاوت های ذهنی و دیدگاهی بین انسان‌ها می‌شود اغلب به شرایط محیطی و واکنش متقابل کودک بستگی دارد. ما اغلب شاهد شکل‌گیری خصوصیات و صفات منحصر به فردی در انسان‌ها هستیم. برای مثال حضور یک پدر مستبد در یک خانواده می‌تواند دو نوع واکنش متفاوت را در دو فرزند این خانواده ایجاد نماید. یکی از فرزندان این پدر ممکن است کاملاً از پدر الگوبرداری کرده و خود را شبیه پدرش کند و فرزند دیگر نقطه مقابل پدر را انتخاب کند و فردی سهل گیر شود. شرایط محیطی و تقابل آن با خصوصیات منحصر به فرد کودک باعث شکل‌گیری صفات می شود. شناسایی این خصوصیات فردی به ایجاد و تداوم روابط پایدار و کارآمد کمک بسیاری می‌کند. بندورا اعتقاد داشت که کودک بر اساس مشاهده و یادگیری الگوهای رفتاری را یاد می‌گیرد؛ کودک با مشاهده والدین و افراد پیرامون خود بخشی از باورها و اعتقادات آنها را بدون تحلیل و بررسی در ذهن خود ضبط می‌کند و در باقی عمر فقط به تکرار آنها می پردازد. این قبیل رفتارها بر اساس سیستم پاداش و تنبیه شکل می‌گیرند. والدین هر رفتاری که با ساختار ذهنی آنها هماهنگ و همسو باشد را تایید کرده و کودک را برای جلب توجه یا کسب امنیت، به تکرار آنها می‌پردازد. هر رفتاری که با ساختار ذهنی والدین هماهنگ و همسو نباشد نادیده و یا با تنبیه همرا می شود؛ کودک از تکرار این رفتار‌ها پرهیز می‌کند. این ذهنیت های ضبط شده به خصوص در بخش اعتقادات مذهبی و ویژگی‌های اخلاقی پررنگ تر می‌شوند.

افراد خطوط قرمزی در این بخشها دارند که رعایت آنها از جانب هر فردی باعث می‌شود که نسبت به فرد مقابل احساس خوشایند و ایمنی پیدا کنند. در مقابل اگر این موارد از طرف مقابل رعایت نشود عاملی برای برانگیختگی فرد شده و معمولاً واکنش‌های هیجانی را به دنبال دارد. برای مثال نظم و ترتیب صفتی است که کودک به شکل پر رنگی در والدین خود مشاهده کرده و در بزرگسالی بدون بررسی و تحلیل فقط سعی می‌کند همانند والدین خود به این ویژگی پایبند باشد. ممکن است کودک نسبت به نظم و ترتیب والدین احساس ناخوشایندی داشته باشد و در بزرگسالی کاملا انسان بی نظمی شود. آذربایجانی جهت گیری مذهبی را رویکرد کلی شخص از مذهب در خصوص موضوعاتی همچون خداوند، اعتقادات، اعمال و تشریفات خاص عنوان می‌کند. جهت گیری مذهبی را می‌توان معادل دینداری یادین ورزی گرفت. در فرایند مشاوره پیش از ازدواج باید نسبت به ارزش‌های مذهبی افراد اطلاعات کاملی به دست آورد. بخشی از این اطلاعات بر اساس مشاهده پوشش و شکل ظاهری افراد مراجعه کننده قابل مشاهده است. برای مثال یک نفر از مراجعین با پوشش خارج از عرف و دیگری با یک پوشش سنتی و مبتنی بر عرف و مذهب جامعه در جلسه مشاوره حضور پیدا کرده است. مشاور با طرح سوال‌هایی در خصوص اهمیت مناسک و مراسم مذهبی از دیدگاه افراد مراجعه کننده و میزان پایبندی عملی به آنها تا حدود زیادی در مورد ذهنیت های مذهبی مراجعین آگاهی کسب می کند. بخشی از اطلاعات مورد نظر در خصوص باورهای مذهبی با خانواده است. ممکن است یکی از مراجعین در بخش باورهای مذهبی با خانواده خود تفاوت‌هایی داشته باشد که فرد مقابل از این تفاوت ها اطلاعی ندارد یا اهمیت آنها را نادیده می‌گیرد. هماهنگی باورهای مذهبی و اخلاقی مراجعین در سطح فردی و خانوادگی عاملی برای کاهش تعارض ها و تنش های بین فردی در زندگی مشترک زوجین است. در بررسی اطلاعات این بخش هر یک از مراجعین ممکن است تعریف اختصاصی از یک مفهوم یا ارزش داشته باشند.

برای مثال حجاب یک تعریف و مفهوم کلی و عمومی دارد، ولی هر فرد ممکن برداشت و درک متفاوتی از موضوع حجاب داشته باشد. در جلسه مشاوره در مورد تعریف اختصاصی هر یک از مراجعین در قالب رفتارهای مورد انتظار اطلاعات کسب می‌کنیم تا سوء تفاهم های احتمالی از بین برود. ارزش ها در بخش خانوادگی نیز ممکن است تفاوت های معناداری با یکدیگر داشته باشند که باید توضیحات کامل از مراجعین گرفته شود. برای مثال تعریف مذهب و رفتارهای مذهبی ممکن است در یک خانواده با خانواده دیگر متفاوت باشد. آنچه مهم است شناسایی ارزش‌های مذهبی و اخلاقی در مراجعین و خانواده‌ها و مشخص کردن رفتارهای مورد انتظار آنها است. برای مثال کلمه هایی مثل حجاب، مومن، دستکار،  چشم پاک، باحیا، صادق، متعهد احترام، معتمد، وفادار، بامحبت،تکیه گاه، آزاد، ولخرج، خسیس، خوش گذران، خوش مشرب، محترم، مودب، احترام، معتمد، مسئولیت‌پذیر، مهربان... تنها مفاهیمی با معانی و تعریف کلی هستند. مشاور می بایست از هر یک از مراجعین در خصوص تعریف اختصاصی آنها از این مفاهیم و توقع و انتظاری که از فرد مقابل دارند اطلاع کسب نماید. برای مثال از مراجعی که می گوید خط قرمز من حجاب است باید پرسیده شود دقیقاً انتظار شما در موضوع پوشش طرف مقابل چیست و چگونه پوششی مورد نظر شماست؟ یا اگر مراجع می گوید که ارزش اخلاقی من وفاداری است و خط قرمز من خیانت است باید پرسیده شود که خیانت از دیدگاه شما شامل چه رفتارهایی می شود؟ از این طریق به تعریف ذهنی هر یک از افراد در خصوص مفاهیم کلی دست پیدا می‌کنیم و در عین حال مراجعین با دیدگاه ذهنی یکدیگر آشنا می‌شوند. پژوهشگران ارتباط معناداری در شباهت های مذهبی افراد و میزان رضایتمندی آنها در زندگی مشترک یافته‌اند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات