پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

عواملی که تاثیرپذیری زوج درمانی را پیش‌بینی می‌کنند

عواملی که تاثیرپذیری زوج درمانی را پیش‌بینی می‌کنند زوج درمانی برای بعضی از زوجین مفیدتر است. اکثر مطالعاتی که به بررسی عوامل موثر بر زوج درمانی می‌پردازند، معتقدند که موقعیت اقتصادی ۔ اجتماعی میزان اثربخش BCT را تعیین نمی

عواملی که تاثیرپذیری زوج درمانی را پیش‌بینی می‌کنند

زوج درمانی برای بعضی از زوجین مفیدتر است. اکثر مطالعاتی که به بررسی عوامل موثر بر زوج درمانی می‌پردازند، معتقدند که موقعیت اقتصادی ۔ اجتماعی میزان اثربخش BCT را تعیین نمی کند، هرچند که اکثر آزمو‌دنی ها در تحقیق موقعیت اقتصادی اجتماعی متوسط یا بالایی داشتند. به طور کلی، هر چه مشکلات ارتباطی شدیدتر باشد، اثربخشی زوج درمانی ضعیف‌تر است. رضایت کم از رابطه با اثربخشی کم در IOCT، EFT، BCT همراه است.

الگوهای تعاملی منفی همسران معمولاً در طی زمان تشکیل شده و لذا در مقابل تغییرات مقاومت می‌کنند. در حل تعارض، وجود مشکلات بیشتر منجر به اثربخشی کمتر BCT و IOCT می شود. کاهش احساسات مثبت بین همسران و عدم تعهد به رابطه، غالباً منجر به تهدید و طولانی شدن آشفتگی می شود. محبت عاطفی کم از قبیل نامهربانی یا کم بودن رابطه جنسی، منجر به اثربخشی کم BCT و IOCT می‌شود. اندیشیدن در مورد جدایی نیز باعث تأثیر پذیری کم زوجین از درمان می‌شود.

در بین زوجینی که برای درمان مراجعه می‌کنند، اثرات منفی طولانی مدت روابط آشفته، دلیلی برای کاهش عملکرد فردی زوجین است. برای مثال، سوء مصرف الکل و افسردگی و مشکلات رفتاری کودکان، شکایت‌های مشترکی است که زوجین آشفته در درمان مطرح می‌کنند. این مشکلات فردی باعث اثر بخشی کمتر زوج‌درمانی می‌شود. میزان صمیمیت زیاد در اوایل رابطه، به ویژه از جانب شوهر، منجر به اثربخشی بیشتر زوج درمانی می‌شود. شوهرانی که نیاز شدید به صمیمیت و نزدیکی را بیان می‌کنند و به رفتارهای مربوط به نقش زنانه ارزش قائلند، بیشترین بهره را از BCT و از IOCT بهره کمتری می گیرند. در مورد زوجینی که در آنها، زنان وابستگی زیاد و مردان استقلال زیاد دارند، زوجین کمتر از BCT تاثیر گرفته اند. به عبارت دیگر، اگر زوجین نقش‌های جنسیتی سنتی خود که در آن زنان به دنبال وابستگی زیاد و مردان به دنبال استقلال هستند، را حفظ کنند، زوج درمانی اثر بخشی کمتری دارد. یک رابطه ی درمانی قوی منجر به اثربخشی بیشتر زوج درمانی می شود.

رابطه را مثبت

به ویژه هنگامی که درمانگر به همراه زوجین، رابطه را مثبت ارزیابی می‌کنند و او به عنوان یک شخص مهربان و کارشناس مشاهده می شود، تاثیرات BCT و EFT بیشتر است. به طور خلاصه رویکردهای موجود در زمینه زوج درمانی، و اثربخش ترین وسیله برای زوجینی که کمتر آشفته هستند و عاطفه مثبت بین آنها وجود دارد، است. این مساله نشان می‌دهد که اولاً مداخله در آشفتگی از این نظر مطلوب است که تاثیر منفی آشفتگی های طولانی مدت، باعث کاهش مثبت گرایی در رابطه نمی شود. ثانیا تاثیر درمان در مورد زوجینی که برای رابطه شان از لحاظ صمیمیت عاطفی و انعطاف پذیری در نقش‌های جنسیتی، ارزش قائلند، بیشتر است. نهایتاً، یک رابطه درمانی و گرم و مطلوب با زوجین به نتایج بهتری می انجامد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات