پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

علایم خلقی

علایم خلقی تغییرات خلقی شایع‌ترین علائم روانپزشکی هستند. تغییرات خلق، علایم بارز اختلالات افسردگی اضطرابی می باشند. اگر چه در مبتلایان به بیماری‌های جسمانی و همچنین در افراد سالم هنگام رخدادهای استرس آمیز نیز روی می‌دهد.

علایم خلقی

تغییرات خلقی شایع‌ترین علائم روانپزشکی هستند. تغییرات خلق، علایم بارز اختلالات افسردگی اضطرابی می باشند. اگر چه در مبتلایان به بیماری‌های جسمانی و همچنین در افراد سالم هنگام رخدادهای استرس آمیز نیز روی می‌دهد.

اگرچه تغییر خلق، علامت مشخصه اختلالات افسردگی و اضطرابی می باشند لیکن ممکن است در هر بیماری روانپزشکی و همچنین در پاسخ به افراد سالم به وقایع سالم به وقایع استرس زا و بیماری‌های جسمانی نیز رخ دهد. اصطلاحات خلق و عاطفه به افسردگی، سرخوشی، اضطراب و خشم اشاره می نماید. هر تغییری در وضعیت خلقی با تغییراتی در چهره و وضعیت اندامی همراه است که به قرار زیر است:


۱. افسردگی: با ویژگی‌های مشخص در چهره توام است که در آن گوشه های دهان به طرف پایین کشیده شده و در قسمت میانی ابروی شیاری عمودی ایجاد می گردد و سمت جلو خم شده، چشم ها به پایین نگاه کرده و شانه‌ها خمیده می باشند. حرکات بیمار نیز کاهش می‌یابند.


۲. سرخوشی: با صورت سرزنده و خوشحال مشخص می‌گردد، وضعیت اندام ها و حرکات چهره طبیعی است.
۳. اضطراب: با چروکهای روی پیشانی، حرکات شدید اندامها، ناآرامی و گاهاً لرزش های عصبی تظاهر می یابد. اضطراب غالباً با فعالیت بیش از حد دستگاه عصبی خودکار همراه است مانند رنگ پریدگی و افزایش تعریق پوست.
۴. خشم: با پایین افتادن ابروها، گشادشدن پلک چشم و چهارگوش شدن گوشه های دهان همراه است. به صورتی که گاهاً دندان‌ها نیز دیده می‌شوند. شانه ها صاف بوده و بدن کشیده فرد آماده عکس العمل می‌باشد.

 اختلالات ماهیت خلق

افسردگی پاتولوژیک: کاهش گسترده خالق می باشد که با غمگینی و عدم لذت مشخص می‌گردد 
سرخوشی پاتولوژیک: افزایش فراگیر خلق که با خوشحالی شدید و گاهی نئشگی همراه است.
اضطراب پاتولوژیک: یک احساس بیم و اضطراب بدون تناسب با واقعیت های خارجی می‌باشد که معمولا با علائم افزایش فعالیت دستگاه خودکار مانند رنگ رنگ پریدگی و عرق کردن شدید همراه است.
ترس مرضی: یکی از انواع علائم اضطرابی است که با یک محرک خاص می باشد.این اضطراب در رابطه با یک شی حادثه یا موقعیت خاص است. اضطراب در فوبیا با یک تمایل به اجتناب از محرک‌هایی که اضطراب را ایجاد می‌کنند همراه می باشد. یک بیمار مبتلا به فوبیا ممکن است اضطراب را وقتی که در مورد محرک‌ها فکر می‌کند تجربه نماید و نه الزاماً هنگام حضور آنها؛ به این حالت اضطراب انتظاری گفته می‌شود. فوبیا در افراد سالم شایع می‌باشد به عنوان مثال ترس از عنکبوت، مار، رعدوبرق و ارتفاع. فوبیا علامت اصلی در بیماری‌های فوبیک است اگرچه به عنوان بخشی از علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی نیز گاهی وجود دارد.

 اختلالات تغییرپذیری خلق

در افراد سالم خلق از روزی به روز دیگر تغییر می نماید. این تغییرات در بیماران مختل می‌گردد. انواع اختلالات تغییرپذیری خلق عبارتند از:
۱. تندی خلق یا سطحی شدن خلق: در این موارد پاسخ های احساسی کاهش می‌یابند.
۲. خلق بی ثبات: افزایش پاسخ های احساسی این وضعیت را ایجاد می‌نماید.
۳. بی اختیاری احساسی: هنگامی که تغییرات بسیار بارز باشند از این اصطلاح استفاده می‌شود. این پدیده پس از سکته های مغزی و یا به عنوان جزئی از دمانس روی می دهد.

اختلالات هماهنگی خلق با فکر

خلق در افراد سالم با افکار و اعمال هماهنگ است؛ لذا هنگامی که فردی خاطره ای غمناک را به یاد می‌آورد افسرده می‌شود و بر عکس زمانی که خاطره ای خوشایند را تجربه می‌کند دچار خلق بالا می شود. در بعضی مواقع به ویژه در اسکیزوفرنی خلق و فکر با هم هماهنگ نبوده که اصطلاحاً ناهماهنگی خلق نامیده می شود. بعضی از بیماران مبتلا به افسردگی از ابراز خلق پایین و ظاهر نمودن افسردگی درونی در چهره‌شان ناتوان هستند در این حالت افسردگی همراه با لبخند گویند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات