پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

افکار و عقاید بیش بها داده شده

افکار و عقاید بیش بها داده شده  عقیده بیش بها داده شده که عقیده منفرد، قوی، مشغول کننده و محدودکننده زندگی است که می‌تواند بر روی اعمال شخص اثر بگذارد.

افکار و عقاید بیش بها داده شده

 عقیده بیش بها داده شده که عقیده منفرد، قوی، مشغول کننده و محدودکننده زندگی است که می‌تواند بر روی اعمال شخص اثر بگذارد.

این علامت از طریق فرایندهای فکری طبیعی ایجاد می‌شود و با هذیان تفاوت دارد. به عنوان مثال فردی که پدر و مادرش با فاصله کوتاهی به سرطان مبتلا شده اند ممکن است اعتقاد داشته باشد که سرطان یک بیماری مسری می باشد. حتی اگر پزشک عکس این عقیده را ثابت نماید، ممکن است از دیدن دوستی که به سرطان مبتلاست و از او درخواست کرده که او را ببیند اجتناب نماید. تشخیص عقاید بیش بها داده شده از هذیان ممکن است و دشوار باشد، چون اعتقاد به هر دو ممکن است قوی باشد. افتراق این دو به قضاوت گذشته نگری پزشک در مورد چگونگی شکل گیری این عقیده بستگی دارد.

 علائم وسواسی و جبری

وسواس: افکار، تکانه ها و تصاویر ثابت و تکرار شونده ای هستند که علیرغم تلاش شخص برای فکر نکردن به آنها وارد ذهن او می شوند. وسواس معمولاً در مورد موضوعات ناخوشایند و ناراحت کننده هستند. بیمار می داند که عقایدش ی معنی است و معمولا از گفتن آنها به دیگران احساس خجالت می نماید.
 مقاومت: در افکار وسواسی یک خصوصیت مهم است. مقاومت در هذیان وجود ندارد. لذا تفاوت وسواس با هذیان در وجود مقاومت می باشد. هنگامی که وسواسها برای مدت طولانی ادامه پیدا کند ممکن است مقاومت به شدت کاهش یافته و افتراق آن از هذیان دشوارتر گردد.
 وسواس را باید از موارد زیر افتراق داد:
۱. اشتغال ذهنی معمولی در اشخاص سالم
۲. نگرانی های مزاحم در بیماران افسرده یا اضطرابی
۳. افکار و تصورات راجعه همراه با بیماریهای میل جنسی
۴. افکار و تصورات راجعه مربوط به اعتیادات دارویی
۵. هذیان

 علایم وسواس: افکار و علائم وسواسی به صورت های زیر تظاهر پیدا می‌کنند:
۱۔ افکار وسواس: کلمات یا واژه های تکرار شونده از قبیل توهین به مقدسات، کلمات زشت، کفر آمیز یا افکاری در مورد اتفاقات ناگوار مثل آلودگی دست با باکتری می باشند.

۲۔ نشخوار های فکری وسواسی: توالی های افکار که پیچیده تر می شوند مثلاً درباره پایان یافتن دنیا
۳۔ شک های وسواسی: عدم اطمینان به اعمال گذشته است، به عنوان مثال فرد فکر می‌کند وسیله ای برقی را روشن نموده که ممکن است سبب آتش‌سوزی گردد.
۴۔ تکانه های وسواسی: میل به انجام سریع اعمالی است که معمولاً پرخاشگرانه خطرناک یا از نظر اجتماعی شرم هستند، می باشند؛ مانند چاقو کشید برای دیگران، پریدن جلوی قطار در حال حرکت یا فریاد زدن در کلیسا یا مسجد.
بیمار وسواسی هر انگیزه‌ای که داشته باشد، می داند که کارش غیر منطقی بوده و نمی‌خواهد آن را انجام دهد. این نکته در افتراق وسواس از هذیان بسیار مهم است، زیرا بیمار دچار هذیان، هذیان ها خود را منطقی می‌داند و می خواهد به آنها عمل نماید.
۵۔ فوبی های وسواسی: واژه‌ای است که گاهی برای افکار وسواسی ترسناک به کار برده می شود. به عنوان مثال بیمار فکر می‌کند که به سرطان مبتلاست.

۶ موضوع اصلی وسواس عبارتند از:

کثیفی و آلودگی: تصور به آلوده شدن دست ها به باکتری.
حرکات پرخاشگرانه: باور اینکه ممکن است شخص به فرد دیگری آسیب زده یا با عصبانیت داد و فریاد کند.
نظم: اشیا باید به شکل ویژه ای مرتب شده و یا لباس ها با نظم خاصی پوشیده شوند.
بیماری: فرد فکر می‌کند که ممکن است کانسر داشته باشد.
مسائل جنسی: اکثراً افکار یا تصور کارهایی است که فرد از آنها تنفر دارد.
مذهب: افکار کفرآمیز یا شک نمودن به اعتقادات بنیادی مانند وجود خدا یا در مورد کافی کافی بود و فرایض مذهبی.

اجبارها: اجبارها یا اعمال وسواسی، تکراری، کلیشه‌ای و هدفمند هستند. اگرچه فرد در برابر آنها مقاومت می‌نماید و می‌داند غیرمنطقی هستند لیکن مجبور به انجام دادن آنها می باشد. اجبار ها غالباً با وسواس ها همراه می‌باشند. اجبارها معمولاً سبب کاهش سریع اضطراب ناشی از افکار وسواسی می‌گردند مانند شستن دست ها. اگرچه این امر در درازمدت عکس این نتیجه را موجب می شود و باعث افزایش اضطراب میگردد. چهار موضوع است اجبار عبارتند از:
۱۔ اجبارهای بررسی نمودن، کنترل و بازبینی: اغلب با سلامتی و ایمنی در رابطه است مانند بررسی مکرر جهت اطمینان از خاموش بودن گاز
۲۔ اجبار تمیز کردن: نظیر شستن مکرر دست‌ها یا تمیز نمودن منزل
۳۔ اجبار لباس پوشیدن: این بیماران لباسها را به روش خاصی مرتبط می پوشند.
۴۔ اجبار شمارش: مانند شمردن تا شماره خاصی یا شمردن درختان 
علایم و نشانه های حرکتی
ناهنجاریهای حالت صورت، وضع اندام و رفتار اجتماعی در تمام اختلالات روانی شایع هستند. از علائم مهم حرکتی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
 تیک: به تکرار حرکات نامنظم تعدادی از عضلات، تیک که اطلاق می‌شود. به عنوان مثال حرکت یک طرفه سر
حرکات کره‌ای شکل: حرکات غیر ارادی کوتاه‌مدتی هستند که هماهنگ لیکن بی هدف می باشند؛ مثل شکلک درآوردن یا حرکات بازو ها
دیستونی: یک اسپاسم عضلانی بوده که غالباً دردناک است و ممکن است به پیچ و تاب عضلانی مبدل گردد.

علائم حرکتی دیگری که در اسکیزوفرنی شایع هستند عبارتند از:
۱۔ ادا و اطوار
۲۔ رفتار کلیشه‌ای
۳۔ علامت های کاتاتونیک



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات