پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلالات موجود در روابط بین والدین و کودک

اختلالات موجود در روابط بین والدین و کودک سوء استفاده از کودک شامل سوء‌استفاده جسمی، سوء استفاده جنسی سوء استفاده عاطفی، آزار رساندن به جنین غفلت از کودک و سندرم مونچهاوزن وکالتی می باشد.

اختلالات موجود در روابط بین والدین و کودک


سوء استفاده از کودک شامل سوء‌استفاده جسمی، سوء استفاده جنسی سوء استفاده عاطفی، آزار رساندن به جنین غفلت از کودک و سندرم مونچهاوزن وکالتی می باشد.

سوء‌استفاده جسمی: معمولاً به آسیب عمدی به کودک که توسط یکی از والدین، ناپدری و یا پرستار ایجاد گردد، سوء‌استفاده جسمی گفته می‌شود. جهت کشف این اختلال باید به نکات زیر توجه نمود:

۱۔ نوعی جراحات مثلاً کبودی های متعدد، خراش، گازگرفتگی، سوختگی، پاره شدن لبها، شکستگی‌ها، خونریزی شبکیه و خونریزی ساب دورال، سوء‌استفاده جسمی را مطرح می نمایند.
۲۔ سابقه‌ای از آسیب مشکوک به کودک
۳۔ توضیحات غیرقابل قبول راجع به نحوه آسیب به کودک
۴۔ تاخیر در رساندن کودک به پزشک
۵۔ پاسخ نامتناسب همراهان بیمار نسبت به آسیب
۶۔ ترس کودک از والدین یا همراهان
۷۔ ناراحتی، انزوا، پسرفت، اعتماد به نفس پایین و خشونت در کودک.
کودک دچار سوء استفاده جسمی، باید بستری گردد و تحت ارزیابی های رادیولوژیک قرار گیرد. در صورت شک به خونریزی ساب دورال، باید سی تی اسکن انجام شود.

عوامل خطر برای سوء‌استفاده جسمی در والدین

• سن بسیار کم
• شخصیت غیرطبیعی
• ازدواج ناموفق
• انزوای اجتماعی
• قربانی قبل سوءاستفاده
• سابقه جنایی
• اختلال روانی

در کودک

• نارس بودن
• جدایی از والدین در اوایل کودکی
• نیاز به مراقبت خاص نوزادی
• ناهنجاری‌های مادرزادی
• بیماری مزمن
• خلق و خوی دشوار 

محیطی

• مسکن نامناسب
• خشونت در خانواده
• احساس حقارت در جامعه
• شرایط استرس زا در زندگی

وجود اختلالات استخوانی نظیر استئوژنزیس ایمپرفکتا در رادیولوژی، مطرح کننده خود به خودی بودن شکستگی ها می باشد. قبل از بازگرداند کودک به خانواده، باید مطالعات وسیع در مورد وضعیت خانواده صورت گیرد. کودکانی که مورد سوء‌استفاده جسمی قرار گرفته اند، در معرض خطر جهت ابتلا به اختلالات هیجانی، رفتاری، تأخیر در رشد و اختلالات یادگیری می باشند.
سوء استفاده جنسی: به معنای درکیر کردن کودک در فعالیتهای جنسی است، بدون آنکه خود کودک قادر به تشخیص و یا رضایت دادن باشد. کودک مبتلا، غالباً دختری است که توسط یکی از بستگان مذکر و یا سایر افراد تحت سوءاستفاده قرار گرفته است. سوء استفاده جنسی، گاهی در حین سایر بررسی‌ها با علائم تناسلی مقعدی، اختلالات رفتاری یا هیجانی، رفتارهای نامناسب جنسی یا حاملگی تشخیص داده می شود.
فرار از خانه یا اقدام به خودکشی در دختران نوجوان باید شک و سوء استفاده جنسی را برانگیزد. عواقب سوء استفاده جنسی، شامل اضطراب، افسردگی، خشمگین شدن، رفتارهای نامتناسب جنسی، حاملگی ناخواسته و در طولانی مدت اعتماد به نفس پایین، اختلالات خلقی، خودآزاری، اختلال در روابط اجتماعی و ناسازگاری جنسی می باشند. در  معاینه کودک مبتلا به سوء استفاده جنسی، چنانچه نزدیکی در ۷۲ ساعت گذشته صورت گرفته باشد، باید از ناحیه تناسلی و نواحی اطراف نمونه‌برداری انجام گیرد. رشد جنسی کودک مبتلا به سوء استفاده جنسی، غالباً غیرطبیعی می باشد. سوء استفاده جنسی به عنوان یک عامل خطر برای اختلالات هیجانی در بزرگسالی محسوب می‌شود.

سوءاستفاده عاطفی: به معنای محروم کردن عاطفی و یا طرد کردن کودک و بددهنی با او تا حدی که موجب اختلال در رشد جسمی یا روانی کودک گردد می باشد. سوء استفاده عاطفی، غالباً با سایر انواع سوء رفتار همراه می باشد. نوع برخورد و درمان آن مشابه سوء‌استفاده جسمی می باشد.
غفلت از کودک: شامل اهمیت ندادن به نیازهای جسمی، روانی، امنیت و مراقبت پزشکی از کودک می باشد که می تواند موجب آسیب جسمی یا روانی گردد. بی توجهی به نیازهای عاطفی و تغذیه ای کودک ممکن است باعث اختلال در رشد او در غیاب هرگونه علت جسمی گردد که در بچه های زیر ۳ سال نارسایی رشد غیر عضوی و در کودکان بزرگتر، کوتولگی محرومیت نامیده می‌شود.

سندرم مونچهاوزن وکالتی: در این اختلال نادر، یکی از والدین به خصوص مادر، کودک را با شرح حال و علایم ساختگی مانند هماچوری نزد پزشک می برد و خواستار بررسی، آزمایش و درمان کودک می‌گردد. معمولاً مادر در حالت دچار اختلال شخصیت و یا اختلال ساختگی می باشد. پیش‌آگهی معمولا خوب نیست. درمان سندرم مونچهاوزن وکالتی، مشاوره و کمک به مشکلات اجتماعی می باشد. جنین آزاری به معنای آسیب به مادر حامله یا خوردن مواد مضر برای جنین می باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات