پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خلق پایین و افسردگی

خلق پایین و افسردگی اگر شما به این نوع از کمال خراهی که مطرح شد مبتلا هستید، احتمالاً گاهی اوقات احساس غمگینی یا ناامیدی کرده اید. تعجب آور نیست، اگر وقت زیادی را به این فکر گذرانده باشید که به معیارهایتان نرسیده اید و این

خلق پایین و افسردگی

اگر شما به این نوع از کمال خراهی که مطرح شد مبتلا هستید، احتمالاً گاهی اوقات احساس غمگینی یا ناامیدی کرده اید. تعجب آور نیست، اگر وقت زیادی را به این فکر گذرانده باشید که به معیارهایتان نرسیده اید و این منجر به احساس غمگینی، افسردگی، ناامیدی یا بی کفایتی در شما شده است.

ممکن است به خاطر تردیدها و دودلی هایتان فلج شوید، زیرا برای اطمینان یافتن از رسیدن به بهترین نتایج ممکن بسیار تلاش کرده اید. وقتی حوصله ندارید، یا افسرده می‌شوید، یا انگیزه و نیروی کافی برای انجام کارهایی که قبلاً به طور معمول انجام می‌دادید را ندارید، وضع بدتر هم می‌شود. در نتیجه، ممکن است درگیر رفتارهای ناکارآمدی مانند اهمال کاری یا اجتناب، شوید. به همین نحو، ممکن است همین رفتارهای ناکارآمد شما را در رسیدن به معیارهایتان با شکست مواجهه کند و در نهایت، منجر به افزایش افسردگی یا حتی نشخوار فکری بیشتری در این باره شود که چطور شد به معیارهایتان نرسیدید. مثال مریم را به عنوان یک نمونه بخوانید.

مریم نمونه فردی با کمال خواهی و افسردگی

مریم دانشجوی بسیار باهوشی بود که در دوره کارشناسی رشته ادبیات بسیار سخت درس می‌خواند، سال بعد کارشناسی ارشد قبول شد. در طی تحصیلات دوره کارشناسی، ساعات طولانی مشغول کار بود. زمان زیادی را به ویرایش و بازنویسی مقاله ها می گذراند و سعی می کرد همیشه تکالیفش را آنقدر دقیق بنویسد تا بهترین نمره ممکن را به دست آورد، که اغلب هم همینطور می شد. با وجود اینکه این کارهایش خیلی وقت او را می گرفت، مریم موفق می‌شد همیشه تکالیفش را به موقع تحویل دهد. زمانی که مریم کارشناسی ارشد قبول شد، باید برای یک پروژه تحصیلی که تمام نمره او را در آخر سال محسوب می‌شد، طرحی را ارائه می‌داد. در نتیجه، اهمال‌کاری مریم شروع شد و آغاز کردن طرحش را به تعویق انداخت. وقتی به برنامه‌ها یا طرح هایش فکر می کرد، اغلب در حالی به خودش می‌آمد که به صفحه خالی کامپیوتر زل زده بود. او که گریه اش گرفته بود، با خودش فکر می کرد من هرگز نمی توانم طرح کاملی را ارائه دهم و همین باعث می شد غمگین شود. در حالی که وقتی با استادش در این مورد صحبت می‌کرد نظر استادش خلاف این بود. مریم صبحها تا دیر وقت می خوابید چون احساس خستگی می کرد و وقتی هم از خواب بیدار می شد، احساس می‌کرد، انگیزه ای برای کار ندارد. وقتی به این فکر می کرد که در طرحش هیچ پیشرفتی نکرده است دوباره گریه اش می گرفت، احساس گناه می کرد، گوش گیر می شد و ارتباط با دوستانش را قطع کرد و شروع کرد به کم خوردن، تا جایی که دیگر احساس گرسنگی نمی کرد. این روند تا موقعی که مهلت مقرر ارائه طرحش به پایان رسید همچنان ادامه داشت.

در مثال مریم می توانیم ببینیم که چگونه کمال خواهی منجر به شکل‌گیری افسردگی می شود و اینکه هر چه فرد افسرده تر می شود، و نشخوارهای فکری اش درباره ی عدم دستیابی به معیارهایش نیز افزایش می یابد. بنابراین، طبیعی است که فرد در دام چرخه باطل کمال خواهی و افسردگی بیفتد. به این نکته هم توجه کنید که اگر ۵ تا یا بیشتر از علایم موجود را به مدت ۲ هفته و هر روز در خود احساس می کنید، احتمالاً افسرده اید

فهرست بازبینی علائم افسردگی

۱. احساس غمگینی و ناراحتی در اکثر مواقع
۲. عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً دوست داشتید آنها را انجام دهید
۳. افزایش یا کاهش آشکار در وزن یا اشتها
۴. افزایش یا کاهش قابل توجهی در میزان معمول خواب
۵. احساس خستگی یا افت انرژی
۶. احساس گناه مفرط یا احساس بی ارزش بودن
۷. تمرکز ضعیف
۸. افکار یا نقشه هایی برای آسیب زدن به خود یا افکاری درباره اینکه زندگی ارزش زنده ماندن ندارد.
در این وضعیت، مشاوره گرفت از این متخصص یا پزشک سلامت روان برای شما مفید است. اگر بتواند از پس افسردگی تان برآیید، شانس بیشتری بهتری برای غلبه بر کمال خواهی دارید. اگر احساس می کنید زندگی چنان که باید ارزش ادامه دادن ندارد، باید بلافاصله از پزشک عمومیتان یا یک متخصص سلامت روان درخواست کمک حرفه‌ای کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات