پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهن آگاهی و تجارب مثبت

ذهن آگاهی و تجارب مثبت  یکی از دشوارترین ابعاد تنظیم هیجان زمانی است که به خود اجازه می دهید هیجان های مثبت یا لذت بخش را هنگامی که هیجان پایه ی شما دردناک است، تجربه کنید.

ذهن آگاهی و تجارب مثبت 

یکی از دشوارترین ابعاد تنظیم هیجان زمانی است که به خود اجازه می دهید هیجان های مثبت یا لذت بخش را هنگامی که هیجان پایه ی شما دردناک است، تجربه کنید.

انگیختگی هیجانی زیاد، به عبارت دیگر هیجان شدید همراه با برگشت آهسته به خط پایه سطح هیجان که با نشخوار وقایع درد هیجانی یا درگیر شدن در فرایندهای رفتاری یا روانی طولانی کننده آن، بالا می‌رود. ذهن آگاهی در مورد هیجان های اولیه فعلی، با هدف افزایش تجارب مثبت ایجاد آگاهانه تجارب لذت بخش همراه با رفتار مدبرانه است که دوره تکرار رنج هیجانی را درهم می‌شکند. شما اکثر اوقات مجموعه ای از تجربه های دردناک هیجانی دارید که برانگیختگی زیاد هیجانی را پیش‌بینی می‌کند. همانطور که این تجربه ممکن است چند تجربه آسیب زا یا تجربه های دردناک کوچکی باشند که به ندرت، اما همواره روی می‌دهند. از آنجا که مهارت های روانی موثر کنار آمدن کمتری برای مواجهه با افسردگی و اضطراب دارید، یا درگیر اجتناب از هیجان که اضطراب و ترس همراه با درد را افزایش می‌دهد یا نشخوار هیجان که افسردگی، شرم و بیزاری را افزایش می‌دهد می‌شوید. به این ترتیب، منظور از رنج هیجانی این است که فقط به اثر دردناک هیجان و یا گریز پیش بینانه از آن توجه می کنید. این دوره تنها با تغییر یک یا هر دوی این فرآیندها قطع می‌شود دست برداشتن از گریز و تلاش برای توجه به هیجان های لذت بخش. تلاش برای توقف اجتناب از هیجان های خود، چیزی که روان شناسان آن را شرطی شدن گریز می نامند، فرایندی دشوار است. وقتی از چیزی ترسناک می گریزید، دست برداشتن از گریز، برگشتن و رویا رویی با چیزی که از آن فرار می کنید، مستلزم شجاعت است.  علاوه بر این، چون در این مورد، چیزی که واقعا از آن می گریزید، هیجان خودتان است، این کار عملاً یک سر بالایی لغزنده است. هر بار از هیجان اجتناب می‌کنید یا از آن می گریزید، با اینکه اضطراب ت حدی افزایش می‌یابد، ولی چون در کاهش ترس شما نسبتا موفق بود، پاسخ اجتناب شدیدتر می‌شود. این فرایندی کاملاً ناآگاهانه است، در آن لحظه متوجه کاری که می‌کنید، نمی شوید و برای آن برنامه‌ریزی نمی‌کنید. درست مانند وحشتزدگی که با هر بار دور شدن یا اجتناب از سوژه ترسناک شدیدتر می‌شود، در مورد هراسهای هیجانی هم همینطور است. از ترس، افسردگی، اضطراب، شرم، خشم، یا احساس گناه آنقدر می‌ترسید که هر کاری لازم است برای اجتناب از تجربه آن انجام خواهید داد. شما عادت یا راهکار عدم توجه خاص به هیجان‌ اولیه فعلی را رشد می دهید. با این کار، خلق و رفتار خود را با تجارب هیجانی ثانویه ای مخصوصاً ترس و افسردگی تنظیم می کنید که در راس راههای اجتناب و گریزی هستند که برای خنثی کردن آنها تلاش می‌کنید. پس، در ذهن آگاهی در مورد تجارب لذت بخش جاری، به تلاش آگاهانه نیاز دارد که این کار احتمالاً طبیعی به نظر نمی‌رسد و در ابتدا شاید کاملا ناخوشایند به نظر برسد. این برخلاف راهکارهای مربوط به توجه که همیشه به کار می‌برده اید، خواهد بود. ذهن آگاهی به عنوان تکنیکی ویژه، برای برانگیختن توجه به لحظه جاری طراحی شده است. هنگام ذهن آگاهی در مورد تجارب مثبت، آنچه به آن توجه می کنید، چیزی است که هم اکنون رخ می‌دهد. به گذشته یا آینده فکر نمی کنید. حتی اگر هیجان اصلی شما اندوه یا ترس باشد، توجه شما به اتفاقی است که درگیر آن هستید. با ذهن آگاهی، آرام آرام، هیجان اصلی شما از هیجان‌های ثانویه ای که احساس می کنید، به هیجان اولیه جدید مبتنی بر تجربه از لحظه تبدیل می‌شود.


مرکز مشاوره آرمیتا: چه باید کرد 

استفاده از مراحل زیر، در افزایش ذهن آگاهی تجربه‌ های لذت‌بخش به شما کمک می کند:

۱. تجربه ای مثبت را برای مشارکت در آن انتخاب کنید. حتی اگر روحیه ی لازم برای انجام آن را ندارید یا پیش‌بینی می‌کنید دقیقاً همان چیزی که می‌خواهید، نخواهد بود، باز هم آن را انجام دهید.
۲. در مورد رویدادهای جاری، ذهن آگاه باشید. چه اتفاقی در اطراف به شما می گذرد؟ صداها، مناظر، و حسهای لامسه ای که تجربه می‌کنید، کدامند؟
۳. اگر متوجه شدید به چیز دیگری توجه می‌کنید افکاری که مبتنی بر تجربه کنونی شما نیستند، خاطرات گذشته، خلق نهفته ای که ارتباطی با تجربه کنونی شما ندارد، مجدداً توجهتان را به آرامی به لحظه جاری متمرکز کنید.
۴. درباره هیجانهای خود قضاوت نکنید، آن را با هیجان های گذشته یا هیجان های دلخواه خود مقایسه نکنید. فقط به آن توجه کنید.
۵. توجه خود را مدام به محیط و به کاری که انجام می دهید، برگردانید.
۶. جدی نباشید، مراقب باشید. لازم نیست این کار سخت و پر دردسر باشد؛ فقط باید توجه کنید.
۷. سرانجام، به خود اجازه دهید تا تحت تاثیر تجربه قرار گیرید. لازم نیست این احساس قوی، شدید، مداوم یا معنادار باشد. تنها باید وجود داشته باشد. به خود اجازه دهید هیجان هایی مبتنی بر آنچه انجام می دهید، داشته باشید. به هیجان، پاسخ دهید. نیازی نیست بر هیجان تاثیر بگذارید، تصمیم بگیرید، یا مسئله گشایی کنید. فقط به هیجان های خود اجازه دهید تحت تاثیر چیزی که تجربه می کنید، قرار بگیرند.
۸. بعد از همه این توصیه‌ها، هیجان‌های خود را قضاوت نکنید. فقط آنها را تشخیص دهید. هیجان‌هایی را که با تجربه ایجاد کردید، نامگذاری کنید. با توجه به لحظه کنونی، در مورد هیجان ها و حس هایی که تجربه کردید، ذهن آگاه باشید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات