پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

خشم در برابر علاقه

خشم در برابر علاقه  بسیاری از افراد، احساس علاقه را به خشم ترجیح می دهند. برخلاف اینکه خشم شما در برابر سوء استفاده دیگران محافظت می کند ولی می‌تواند بازخوردی به دیگران بدهد و نوعی برانگیختگی هیجانی به وجود آورد که فرد را

خشم در برابر علاقه 

بسیاری از افراد، احساس علاقه را به خشم ترجیح می دهند. برخلاف اینکه خشم شما در برابر سوء استفاده دیگران محافظت می کند ولی می‌تواند بازخوردی به دیگران بدهد و نوعی برانگیختگی هیجانی به وجود آورد که فرد را فعال می کند و این قسمت ناراحت‌کننده است.

علاقه، هیجان عکس است. علاقه کمک می کند دیگران به شما نزدیک‌تر شوند و به آنها اجازه می‌دهد تا بدانند مورد علاقه هستند و به شکل گیرب پیوند میان شما و دیگران، از طریق تایید کمک می‌کند. شما آنها را تایید می‌کنید و به آنها علاقه نشان دهید. پیوستار خشم در برابر علاقه، منبع تعارض مشترک برای افراد است زیرا معمولا هر دوی این هیجان ها را در مورد یک نفر تجربه می کنید و غالباً همان فردی که از دستش عصبانی هستید، فردی مهم در زندگی شماست که نمی خواهید او را از دست دهید. نه تنها افراد، بلکه موقعیت‌ها و خاطرات می‌توانند باعث خشم و علاقه همزمان شوند. در بخش ذیل موقعیتی را انتخاب کنید که در آن، شما هر دوی خشم و علاقه را حس کردید تا بتوانید تعارض و سپس سازش را پیدا کنید.

موقعیت (چه کسی، چه موقع، کجا، کدام). مثال: دیروز، فرهاد مرا جلوی چشم دوستانم مسخره کرد.
 سازش هایی که می سازم (دادن چیزی برای به دست آوردن چیز دیگر). مثال: می خواهم احساس خشمم را فرو نشانم زیرا علاقه‌مندم او حامی من شود به جای اینکه نشان دهم با من بدرفتاری کرده است.


افسردگی در برابر امیدواری
 چگونه می‌توانید امیدواری و افسردگی را در موقعیتی  همزمان احساس کنید؟ خوشبختانه ناامیدی فلاکت بار خیلی نادر است. برخلاف اینکه از احساس توام افسردگی و امیدواری در مورد موقعیت بیزار هستید ولی میزان رنجشی که احساس می‌کنید، مستقیماً با میزان امیدواری مرتبط است. در غیر این صورت موقعیت افسرده ساز خود را قبول دارید (و در پی آن تغییر آن برنمی‌آیید زیر آن را قبول کرده اید). راه دیگر تفکر در مورد پیوستار افسردگی در برابر امیدواری این است که به پیوستار کناره‌گیری (قبول موقعیت همانطور که هست) در برابر خوشبینی (انتظار اینکه موقعیت و شرایط بهتر خواهد شد) فکر کنیم. در بخش ذیل، سعی کنید موقعیتی را در زندگی که در آن همزمان، بااحساس افسردگی و امیدواری کلنجار رفته اید، مشخص سازید. موقعیت (چه کسی، چه موقع، کجا، کدام). مثال: نمی خواهم کسی امروز با من تماس بگیرد تا بداند چه کار انجام می دهم زیرا یقیناً متوجه خواهند شد افسرده هستم.

 سازش هایی که شکل می‌دهم (دادن چیزی برای اینکه چیزی را به دست آورم). مثال: برخلاف ترسم از برملا شدن افسردگی، با آنها تماس خواهم گرفت. حداقل، می توانم امیدوار باشم که صحبت کردن با افرادی که دوستشان دارم، به من یادآوری می کند که صادقانه نگران دیگران هستم و آنها توجه نشان می‌دهم. این کار مرا کمتر افسرده می کند و مجبور نیستم در مورد برملا شدن احساساتم نگران شوم.


یاس در برابر شوق

 پیوستار یاس در برابر شوق، به پیوستار افسردگی در برابر امیدواری شباهت دارد اما در این مورد نه تنها افسرده می‌شوید بلکه همچنین پوچی مطلق را احساس می کنید. در طرف مقابل، نه تنها امید وجود دارد که یقیناً مسائل را می‌توان حل کرد، بلکه انرژی نیز هست. با اضطراب و افسردگی مختلط، احتمال اینکه شدت هیجان ها بیشتر شود، افزایش می‌یابد. بنابراین مهم است موقعیت هایی را که در آنها پاسخ هیجانی شدید اتفاق می‌افتد، تشخیص دهید و تعارض‌ها و سازش هایی را تشکیل دهید که برای حل تعارض، می خواهید داشته باشید. یاس، نداشتن تحریک و انرژی است یا این باور است که کاری برای اثرگذاری بر موقعیت نمی توانید انجام دهید و این مسئله احساس ناامیدی و رنج بعدی را به وجود خواهد آورد. در طرف مقابل، احساس قدرت می کنید و عقیده دارید مسائل را می‌توان تغییر داد و فعالیت لازم برای انجام این نظرات را میتوانید انجام دهید.

 موقعیت (چه کسی، چه موقع، کجا، کدام). مثال: هنگامی که همسرم از من پرسید ملاقات با پیمانکار چگونه پیش رفت، احساس بیهودگی کامل کردم. من کلا ماجرا را فراموش کرده بودم و حتی ملاقات را برنامه ریزی زمانی نکرده بودم. سازش هایی که شکل می دهم (دادن چیزی برای بدست آوردن چیزی). مثال: می‌خواهم از سرزنش خود دست بکشم و به همسرم بگویم قرار ملاقات را فراموش کرده بودم برنامه‌ریزی کنم از او بخاطر یادآوری تشکر کنم و سراغ تلفن بروم و برای قرار ملاقات فردا پیام بگذارم‌. همسرم سعی می‌کند به من کمک کند و مرا اذیت نمی کند. می خواهم این پروژه خوب پیش رود. آن را به خاطر خودم، نه فقط همسرم، می خواهم.

کدام سازش ها را راحت تر می توانید بسازید؟ دادن چه چیزی دشواری می تواند در به دست آوردن چیز دیگری به شما کمک کند؟ این موضوع برای بسیاری از افراد، با انتظارات عالی از خود، تلاش برای برآورده کردن انتظارات دیگران و فدا کردن نیازهای خود، یا عدم تمایل برای فدا کردن یک طرف پیوستار در ازای به دست آوردن طرف دیگر، مربوط است. به این مسائل کمی بیندیشید و آنها را در بخش ذیل بنویسید. اگر فقط به خواندن ادامه دهید بدون اینکه این تمرینها را انجام دهید، با این کار فقط وقت خود را تلف کرده اید. در حقیقت، انجام این تمرین ها کمک خواهد کرد تا افکار و احساسهای خود را بیان کنید.

همچنین خلق لحظه‌ای شما روی نوشته تان تاثیر خواهد گذاشت. از راه نوشتن و در زمان حال و رجوع بعدی به آن، به این نتیجه می‌رسید که خلق جدید و متفاوت شما باعث می‌شود تا فردا چه چیز متفاوتی نسبت به امروز بنویسید. فقط از طریق نوشتن افکارتان، می توانید این دیدگاه را به دست آورید. دیدگاهی که با گذشت زمان و با سطوح متفاوت اضطراب و افسردگی اتفاق می‌افتد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات