پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ارزیابی بی خوابی

ارزیابی بی خوابی  اکثر افرادی که دارای نشانه های کلاسیک بی خوابی هستند، ممکن است پیش از یک دشواری خواب داشته باشند. کنفرانس اخیر بنیاد ملی بهداشت سه نوع دشواری در ارتباط با بی‌خوابی یعنی: دشواری در به خواب رفتن، دشواری در

ارزیابی بی خوابی 

اکثر افرادی که دارای نشانه های کلاسیک بی خوابی هستند، ممکن است پیش از یک دشواری خواب داشته باشند. کنفرانس اخیر بنیاد ملی بهداشت سه نوع دشواری در ارتباط با بی‌خوابی یعنی: دشواری در به خواب رفتن، دشواری در حفظ تداوم خواب و بیداری های زودهنگام صبحگاهی را شناسایی کرده است.

نوع چهارم که در تعریف بی‌خوابی مورد پذیرش واقع شده، خواب غیرتجدید کننده ی قوا است، اما مکانیسم های زمینه ای آن ممکن است در این نوع از بی‌خوابی از سه نوع دیگر متفاوت باشند. بی خوابی حاد به عنوان آشفتگی‌های خواب پیش تر ذکر شده تعریف می‌شود

متفاوت باشم بی خوابی حال به عنوان آشفتگی های خواب پیشتر ذکر شده تعریف می‌شود که در هر زمان می تواند روی دهد. در حالی که در بی خوابی مزمن، آشفتگی‌های خواب بایستی برای حداقل ۳۰ روز تداوم داشته باشند. یک تمایز  قطعی ما بین بی خوابی های اولیه و بی‌خوابی همایند صورت پذیرفته است. اصطلاح بی خوابی اولیه و بی خوابی همایند صورت پذیرفته است. اصطلاح بی خوابی اولیه و بی خوابی اولیه هنگامی بکار می رود که آشفتگی خواب به اختلال طبی، روانپزشکی، یا اختلال خواب دیگری وابسته نباشد.

اختلالات طبی، روان پزشکی، یا اختلالات خواب

به طور متداول گمان بر این است که بی خوابی با سایر اختلالات طبی، روان پزشکی، یا اختلالات خواب همایند می شود. در گذشته، بی خوابی در ارتباط با سایر بیماری‌های طبی یا روان پزشکی، به عنوان بی‌خوابی ثانویه منسوب شده بود. در یک مدل کلاسیک بی‌خوابی سه عامل باید در نظر گرفته شود: عوامل مستعدکننده، عوامل تسریع کننده و عوامل دائمی کننده. در این مدل، هر فرد بستگی به عوامل زیست شناختی، روان شناختی و اجتماعی، گرایش خاصی به تجربه ی بی خوابی دارد. هنگامی که رویدادهای تنیدگی آور رخ می دهند، ممکن است آستانه بی‌خوابی از مرز گذشته و در فرد دشواری خواب ایجاد شود. بی‌خوابی حاد می‌تواند تبدیل به بی‌خوابی مزمن شود. هنگامی که عوامل دائمی کننده مانند ضعف مدیریت تنیدگی یا عادات ناسازگارانه ی خواب باعث کاهش آستانه ی بی خوابی گردند. کسب اطلاعات درباره ی عادات خواب از جمله فعالیت های پیش از ورود به اتاق خواب و در بستر مستلزم صرف زمان است. عادات ناسازگارانه ی خواب از جمله تماشا کردن تلویزیون، مطالعه در رختخواب و کنترل مرتب زمان ممکن است در شروع خواب تداخل ایجاد نمایند. در افرادی که به بی خوابی گذرا یا حاد مبتلا هستند، اغلب این عامل تسریع کننده می‌تواند شناسایی شود. این امر برخلاف افرادی است که دارای بی خوابی مزمن هستند، افرادی که ممکن است دارای عوامل تسریع کننده نیز بوده باشند، اما در طی زمان به دلیل ایجاد رفتارها و عادات دائمی کننده، دشواری خواب در آنها تداوم یافته است. بررسی کلیه ی امراض طبی و روانپزشکی و چگونگی امکان شراکت آنها در بی‌خوابی حائز اهمیت است. آزمون‌های ESS و FSS می‌توانند برای سنجش میزان خواب آلودگی روزانه یا خستگی مورد استفاده قرار بگیرند. گزارش نامه ی خواب می‌تواند جهت استنادسازی الگوها و عادات خواب مفید باشد. PSG در ارزیابی روزمره ی بی خوابی تا زمانی که OSA مورد سوءظن واقع نشده باشد، اقتضا ندارد. همچنین برای بررسی بی خوابی در یک فرد MSLT مقتضی نیست. فرض می شود که بی خوابی در یک فرد ناشی از عادات ناسازگارانه ی خواب برای نمونه استفاده از کافئین، الکل، مصرف دخانیات، تماشا کردن تلویزیون، مطالعه در بستر ایجاد شده باشد. هنگامی که عادات خواب نامناسب مشخص شدند، روش های تنش‌زدایی پیش از خواب توسط پزشک به صورت تیپیک حوزه می‌شود تا به فرد در متوقف کردن فعالیت ذهنی خود کمک نماید، همچنین تا زمانی که فرد دارای احساس خواب‌آلودگی نبوده و آماده ی خواب نیست، نباید به بستر برود. اینها جزئی از روش هایی هستند که به عنوان روش های درمان گری رفتاری شناخته شده است.

یک علت شایع

یک علت شایع برای بیمارانی که دشواری‌های به خواب رفتن را تجربه می‌کنند، بهداشت ضعیف خواب است. گاهی اوقات یک منبع حاد تنیدگی پیش از آغاز بی خوابی علت اختلال به شمار می‌آید. هنگامی که بی خوابی مزمن تر شده باشد، راه اندازی تنیدگی زا ممکن شناخته نشده و دشواری در به خواب رفتن ممکن است در اثر رفتارهای منفی آموخته شده ی فرد ایجاد گردد. بی خوابی ممکن است با سایر بیماری‌های زمینه‌ای مانند سندرم پاهای بی قرار، آپنه ی خواب، افسردگی، اضطراب، یا یک اختلال زمینه ای ریتم شبانه روزی خواب مانند سندرم فاز خواب به تاخیر افتاده، اختلال جت لگ، یا اختلال خواب به واسطه ی کار نوبتی همایند شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات