پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

دشواری خوب گوش دادن

دشواری خوب گوش دادن دشواری گوش دادن از اینجا ریشه می‌گیرد که مغز یک عضو بسیار سریع است و انسان خیلی سریع تر از آنچه حرف می‌زند فکر می‌کند. وقتی به سخنان مردم گوش می‌دهیم، از مغز می‌خواهیم که در مقایسه با تواناییهای خود خیل

دشواری خوب گوش دادن

دشواری گوش دادن از اینجا ریشه می‌گیرد که مغز یک عضو بسیار سریع است و انسان خیلی سریع تر از آنچه حرف می‌زند فکر می‌کند. وقتی به سخنان مردم گوش می‌دهیم، از مغز می‌خواهیم که در مقایسه با تواناییهای خود خیلی کند و آرام کار کند.

اما عملاً موفق نمی‌شویم کار مغز را کنترل کنیم. وقتی کلمات طرف مقابل را ضبط می کنیم مغز به پردازش کلمات دیگر، برقراری ارتباط بین آنها و تداعی افکار ادامه می‌دهد. به عبارت دیگر، وقتی گوش می‌دهیم، برای ما زمان اضافی نیز باقی می ماند که می توانیم فکر کنیم. استفاده از همین زمان اضافی است که گوش کردن خوب یا بد را موجب می‌شود.

همه موقعیتی را تجربه کرده ایم که به موقعیت زیر شباهت دارد. کارفرما برای من از برنامه جدیدی صحبت می کند که واحد ما مسئولیت آن را برعهده خواهد داشت. می خواهم تمام کلمات او را به دقت گوش بدهم و همه را به دقت بشنونم؛ بنابراین، به طور کامل روی گفته های او متمرکز می شوم. با این همه، خیلی سریع در می‌یابم که کارفرما کُند حرف می زند و این کار به من مجال می‌دهد تا لحظه‌ای به آنچه قرار است فردا درباره پرونده خاصی بگویم، فکر کنم. بعد، دوباره بر سر موضوعی بر می گردم که کارفرما درباره آن صحبت می کند، آنگاه باز هم مجال پیدا می کنم تا به فهرست کسانی که باید به آنها تلفن بزنم یا تعمیر کاری که باید اتومبیل خود را پیش رو ببرم بیندیشم. باز هم بر سر موضوع مورد بحث و کارفرما برمی گردم و در این پیام فرایند، مسلماً یکی از مکالمات درونی ثانوی من، دقت مرا بیشتر می گیرد. اینجاست که تلاش می کنم
بیشتر روی آنچه کارفرما می گوید متمرکز شوم، اما عناصر یا کلماتی که از دست من در رفته اند تمرکز مرا دشوارتر می‌کنند، به نحوی که بقیه مکالمه بیش از پیش کم اثر می‌شود. در پایان، کمتر از نصف پیام کارفرما را دریافت می کنم.


 قواعد خوب گوش دادن 

 تحقیقات مربوط به کیفیت گوش دادن نشان می‌دهد که اشخاص ماهر در گوش دادن، معمولاً چهار نوع فعالیت ذهنی انجام می دهند و همه این فعالیت‌ها به مکالمه ای مربوط می‌شود که در جریان است. این فعالیت ها سعی می کنند تفکر را هر چه بیشتر در جهت دریافت پیام سوق دهند و حدالامکان کمترین زمان را برای حواس پرتی، از نوع آنچه در بالا گفته شد، در نظر بگیرند.

اولین فعالیت عبارت است از تلاش برای جلو افتادن از  مخاطب و نتیجه گیریهای احتمالی از بحثهای او.

دومین فعالیت عبارت از ارزیابی استدلال طرف مقابل. آیا استدلال او درست است؟ آیا همه استدلال ها را ارائه کرده‌ است.

سوم فعالیت عبارت از مرور همه عناصر بیان شده تا آن لحظه و خلاصه کردن آنها.

و بالاخره، چهارمین فعالیت عبارت از برقراری ارتباط بین گفته ها و تلاش برای پیدا کردن معانی احتمالاً پنهان در مکالمه. ایجاست که ارتباط غیرکلامی مورد توجه قرار گیرد تا معلوم شود آیا محتوای ظاهری مکالمه را تایید می کند یا خیر؟
این فعالیتهای ذهنی پیچیده نیست، باید تمرین کرد تا به صورت عادت و بازتاب درآیند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات