پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آگاه بودن

آگاه بودن  گاهی ممکن است آن قدر گرفتار و مشغول باشید که آنچه را  در اطراف تان وجود دارد نبینید. آیا تا به حال پی برده اید که قبلا بارها از کنار ساختمانی عبور کرده اید و فقط و اکنون متوجه وجود آن شده اید! گلادیانا جمله ای ب

آگاه بودن

 گاهی ممکن است آن قدر گرفتار و مشغول باشید که آنچه را  در اطراف تان وجود دارد نبینید. آیا تا به حال پی برده اید که قبلا بارها از کنار ساختمانی عبور کرده اید و فقط و اکنون متوجه وجود آن شده اید! گلادیانا جمله ای به نوشته‌های خود می‌افزاید: زمانی که زندگی سر راه زیستن قرار می‌گیرد.

او به این ترتیب نشان می‌دهد آگاه بودن و لذت بردن از لحظه بسیار اهمیت دارد. امکان دارد که بسیار مشغول و موفق باشید، با این حال در تسلط بر زندگی و زیستن شکست خورده باشید. در عوض سعی کنید تصمیم‌هایی بگیرید و گزینه‌هایی را انتخاب کنید که واقعی باشند، نه آن کس که فکر می کنید باید باشید. آگاه بودن یعنی کشف کردن اینجا و اکنون و خاموش کردن هزاران فکری که در سرتان می گذرد تا در کارهایتان تاثیرگذار و کارآمد باشید و با خود در صلح و آرامش بیشتری باشید. آگاه بودن، با رها کردن احساسات منفی، رنج‌ها و کینه های گذشته و با تایید رویدادهایی که باعث احساس کنون تان شده‌اند و اجازه ندادن به آن احساسات برای تسلط بر زندگی‌تان همراه است. آگاه بودن با در زمان حال بودن فرق می کند، زیرا زمانی که آگاه هستید، مدتی درنگ می کنید تا احساس خود را بررسی کنید، ولی هنگامی که در حال در زمان حال هستید، کاملاً مشغول فعالیت های روزانه تان می باشید. بسیاری بر این باورند که آرامش و حضور در لحظه، باعث می‌شود با تاثیرگذاری کمتری عمل کنند. در واقع، حقیقت کاملاً خلاف آن است و حضور در لحظه موجب افزایش عملکرد و رضایت می شود. برای مثال می‌توان به هوشمندانه تر کار کردن، به جای سخت‌تر کار کردن! اشاره کرد. جان کابات زین، نور پیشتاز جنبش آگاهی، آگاه بودن را به عنوان توجه عمدی، بدون قضاوت و در لحظه‌ای حاضر تعریف می‌کند. زندگی قرن بیست و یکم، معنی زندگی پر تنش، سرخوردگی و از دست دادن خلاقیت را به خود گرفته است. تنش باعث افزایش تولید هورمون کورتیزول می‌شود و مقدار بیش از اندازه ی آن، سلول‌های مغز را از بین می‌برد روزانه تا ۳۰ هزار سلول و موجب از بین رفتن تمرکز می شود.


قدم برداشتن به سوی آگاهی

 می توانید از راه تمرکز، به خود کمک کنید تا وارد مرتبه ای از آگاهی شوید. با این حال مجبور نیستید در کلاس‌های تمرکز شرکت کنید (با این که ممکن است از میزان مفید بودن آنها تعجب کنید) تا از مزایای آن بهره مند شوید. می توانید بسیاری از مهارت هایی را که در تمرین های زیر ذکر شده‌اند، هنگام رسیدگی به کارهای روزانه انجام دهید تا به شما کمک کنند در زندگی آگاه تر شوید.

• ترتیب ایجاد کنید. اگر با قطار، اتوبوس یا اتومبیل به محل کار خود می روید، از جاهایی که می‌گذرید، آگاه باشید و آنها را به خاطر بسپارید ذهنتان را از همه ب کارهایی که بایستی در طول روز انجام دهید، خالی کنید و در عوض جملات مثبت و تاکید کننده ای به خود بگویید. برای مثال: من از روز خود لذت می برم یا امروز زمانی را صرف گوش دادن به حرف مردم می کنم.
• از تنفس خود آگاه باشید. زمانی که تلفن زنگ می زند، قبل از پاسخ دادن، نفس عمیقی بکشید و به آرامی عمل بازدم را انجام دهید. این کار شما را متعادل نگه می‌دارد و کمک می‌کند تا تمرکز کنید و در لحظه‌ی حال باشید.
• آگاهانه راه بروید. از هر قدمی که برمی دارید، آگاه باشید. حرکت های بدنتان را احساس کنید.
• زمانی را به گوش کردن گفته های دیگران اختصاص دهید. به جای واکنش نسبت به حرفهای دیگران، با وسوسه ی پیش‌بینی و آماده شدن برای واکنش به فکرهایتان، مقابله کنید. با تمرکز، به دیگران توجه کنید. در مقابل، روابط تان بهتر خواهد شد و از سردرگمی و احساس و سوء تفاهم به دلیل از پیش فکر نکردن، جلوگیری خواهید کرد.
• زمانی که غذا می خورید یا چیزی می نوشید، وقت بگذارید تا طعم آن را بچشید. بارها ممکن است پیش آمده که ساندویچی خورده اید و متوجه نشده اید چه مزه‌ای داشته از ترکیب غذا آگاه باشید؛ آیا گرم است یا سرد، دهانتان چه حسی دارد و هنگام بلعیدن غذا را احساس کنید.
• یک وسیله ی معنادار را با خود به محل کارتان ببرید. آن وسیله می‌تواند عکس خانوادگی، گلدان محبوب یا یک سوغاتی باشد. آن را در جایی جلوی چشم قرار دهید. روزی یک دقیقه بایستید، به آن نگاه کنید و افکار و احساساتی را که به آن مربوط است، مرور کنید.
• هنگام ناهار ۵ دقیقه آرام باشید. از پنجره به بیرون نگاه کنید یا آهسته قدم بزنید. نسبت به اتفاق های اطراف آگاه باشید. چه می بینید؟
• زمانی که به خانه می رسید، هر چه زودتر لباسهای کارتان را عوض کنید. عوض کردن لباس کار به شما کمک می کند تا نقش بعدی خود را به عهده گیرید. اگر با افراد دیگری زندگی می کنید به آن‌ها سلام کنید. اگر تنها زندگی می کنید، از سکوت و آرامش اطراف لذت ببرید.
• به قطعه ای موسیقی نشاط آور و آرام بخش گوش دهید. با دقت تمام به موسیقی گوش دهید، طوری که گویی برای اولین بار است آن را می شنوید. بگذارید هارمونی ها و نواهای دلنشین، شما را در بر بگیرند و بر شما ببارند.
• بر یافته های تان تامل کنید. در پایان روز فعالیت های خود را مرور کنید و برای تمام کارهایی که انجام داده اید به خود تبریک بگویید. انجام کارهای باقیمانده را برای فردا بگذارید.


تمرین دیگر برای کمک به آگاه شدن، نظارت بر بدن است. در صورت تمایل می توانید این تمرین را هر روز نشسته یا خوابیده، انجام دهید. هدف از انجام این تمرین کمک به شما برای ارتباط بیشتر با خود، آرام کردن ذهن و متمرکز و آگاه تر کردن شما در لحظه است و این تمرین همچنین به شما احساس سعادت می بخشد. این تمرین حداقل ۱۰ دقیقه زمان لازم دارد، ولی برای نهایت استفاده از آن، ۳۰ دقیقه وقت بگذارید.
۱. طوری دراز بکشید که کف دستهایتان رو به بالا باشد. به خود وقت دهید تا بدنتان آرام بگیرد آن را روی سطحی انتخاب کرده اید، احساس کنید. آیا آن سطح گرم، سرد، نرم یا سفت است؟ چشم های خود را ببندید، یا بر نقطه‌ای روی سقف و دیوار تمرکز کنید.
۲. چند نفس عمیق و آرام بکشید و بگذارید فقط بر آنچه اکنون تجربه می کنید، تمرکز کنید. بر تنفس خود تمرکز کنید و هر دم و بازدم تان را تجربه کنید.
۳. اکنون به آرامی دست راست خود را روی شکم تان قرار دهید و بالا و پایین رفتن آن را احساس کنید. دست خود را بردارید دوباره بر زمین بگذارید، ولی تمرکز خود را بر تنفس تان نگه دارید.
۴. به انگشتان پای چپ تان توجه کنید و ببینید هم اکنون چه احساسی دارند. آیا می توانید تماس جوراب را با انگشتان تان حس کنید؟ پاهای تان گرم است یا سرد؟نفس بکشید و بر دَمِ تان تمرکز کنید که از بدنتان پایین می رود و به انگشتان پای تان می‌رسد، سپس نفس خود را رها کنید و بگذارید هوای انگشتان پای چپ تان را ترک کند. بر حسهای تان تمرکز کنید.
۵. اکنون همین فرآیند را تکرار کنید و به قوزک پای چپ تان توجه کنید، سپس به پای چپ تان، بعد به انگشتان پا و خود پای راست تان، سپس به ناحیه ی لگن، شکم، سینه، دست راست، بازوی راست، دست و بازوی چپ، گردن و در پایان به سرتان.
۶. با دم و بازدم و با احساس تجربه ی خود در هر لحظه، در هر قسمت از بدن تان کار کنید.
۷. زمانی که بر هر قسمت از بدنتان کارکردید، تمام بدن خود و احساساتتان را احساس کنید.
۸. در پایان چشمهای خود را باز کنید و به اتاق بازگردید. برای آنکه به خود، زمان و توجه بخشیده اید، از خودتان تشکر کنید.
 همچنین روش معروفی برای کاهش تنش وجود دارد که کاهش تنش بر اساس آگاهی نامیده می شود. به یاد داشته باشید که آگاهی بخش مهمی از روانشناسی مثبت و رمز سلامتی، سعادت و شادی است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات