پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تفاوت های بین شخصیت خودشیفته لوس با شخصیت خودشیفته شکننده

تفاوت های بین شخصیت خودشیفته لوس با شخصیت خودشیفته شکننده بایستی به این تمایز دقت خاصی مبذول شود که ما تا به حال به معرفی اختلال شخصیت خودشیفته ای پرداخته‌ایم که می توان آن را مستحق ناب نامید. این افراد، طرحواره استحقاق شک

تفاوت های بین شخصیت خودشیفته لوس با شخصیت خودشیفته شکننده

بایستی به این تمایز دقت خاصی مبذول شود که ما تا به حال به معرفی اختلال شخصیت خودشیفته ای پرداخته‌ایم که می توان آن را مستحق ناب نامید. این افراد، طرحواره استحقاق شکل گرفته است و خبری از طرح‌واره های زیربنایی مثل نقص و محرومیت هیجانی نیست.

طرح واره استحقاق به دو شکل در ذهن نقش می بندد. یک شکل آن، استحقاق ناب است که در آن ذهن کودکان لوس پدیدار می‌شود. والدین کودک لوس برای او هیچ محدودیتی قائل نشده اند و بنابراین کودک هیچ نیازی ندیده است که به احساس ها و حقوق دیگران احترام بگذارد.

این کودک نتوانسته اصل احترام متقابل در روابط بین فردی را یاد بگیرد. با این حال، چنین کودکی هیچ گاه طعم تلخ محرومیت هیجانی یا طرد را نچشیده است و طرحواره استحقاق در ذهن آن نقش جبرانی ندارد. اما طرحواره استحقاق می‌تواند به دلیل جبران افراطی احساس های ناشی از محرومیت هیجانی و نقص شکل بگیرد. بر خلاف بیماران لوسی که طرح واره های استحقاق را به صورت ناب نشان می‌دهند، این بیماران شکننده هستند. حس استحقاق در بیماران شکننده است، زیرا آنها نیک می دانند که در دوران کودکی با غفلت و طرد رو به رو شده اند. همیشه این خطر وجود دارد که جبران های افراطی در هم بشکند و ضعف آنها برملا شود. مثل بیماران لوس، بیماران شکننده نیز به شیوه ای پرتوقعانه و برتری جویانه رفتار می‌کنند. با این حال ذهنیت کودک تنها در بیماران مستحق ناب، نقش اصلی را بر عهده ندارد. درد اصلی بیماران مستحق ناب، ناراحتی، آسیب‌پذیری، نقص و بی ارزشی ناشی از ذهنیت کودک تنها نیست.

مشکل اصلی بیماران لوس

مشکل اصلی بیماران لوس، ذهنیت کودک تکانشی و بی انضباط است. اگر چه بیماران خود شیفته لوس و شکننده در ظاهر شبیه به هم هستند، اما دنیای درونی آنها زمین تا آسمان با هم فرق دارد. در واقع تجارب بالینی ما نشان می‌دهد که بیشتر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، ترکیبی از استحقاق لوس و شکننده هستند.

احساس استحقاق

بخشی از احساس استحقاق، حالت یادگیری دارد و بخشی از آن حالت جبرانی. بخشی از این احساس نازپرورده برمی‌گردد و بخشی از این احساس استحقاق ناشی از احساس‌های محرومیت هیجانی و نقص است. بنابراین در درمان این بیماران باید تکنیک های متمرکز بر ذهنیت و تکنیک های محدودیت گزینی را ترکیب کرد. با این وجود، بیشتر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته که به دنبال درمان هستند، بسیار شکننده هستند چون به این دلیل برای درمان و چاره جویی مراجعه کرده اند که جبران های افراطی شان در هم شکسته است و به افسردگی مبتلا شده اند. برای بیشتر این بیماران باید از تکنیک‌های متمرکز بر ذهنیت استفاده کرد. تکنیک های محدودیت گزینی اگرچه بخشی از طرح درمان این بیماران محسوب می‌شوند، اما کار اصلی بر عهده تکنیک های متمرکز بر ذهنت است.

وقتی که متخصصان و صاحب نظران حوزه خودشیفتگی درباره بیماران مبتلا به اختلال شخصیت بحث می‌کنند، معمولاً به بیماران شکننده‌تر اشاره دارند که طرح‌واره های نقص و محرومیت هیجانی را جبران می کنند و کمتر به بیماران خود شیفته ای پرداخته اند که طرحواره های استحقاق دارند. در اینجا به راهکارهای درمان بیماران مبتلا به خودشیفتگی ناب اشاره نمی‌کنیم چون ذهنیت های زیر بنایی ناسازگاری ندارند. این بیماران تمام مشکلشان وجود طرحواره استحقاق است و وظیفه درمانگر این است که به این بیماران اصل احترام متقابل و محدودیت گزینی مناسب را یاد بدهد.

ریشه‌های تحول خودشیفتگی 

 ما به این نتیجه رسیدیم که اغلب، محیط دوران کودکی بیماران مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، دچار ویژگی دارد:
۱. تنهایی و انزوا
۲. محدودیت‌های ناکافی
۳. سابقه بدرفتاری یا آلت دست واقع شدن
۴. پذیرش مشروط



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات