پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

نظام دلبستگی و عوامل آن در روابط صمیمانه بزرگسالی

نظام دلبستگی و عوامل آن در روابط صمیمانه بزرگسالی   با وجود این، مفهوم پیوند دلبستگی به توصیف رفتار بزرگسالان در روابط کمک می‌کند. زمانی که می‌گوییم یک بزرگسال به شریک رابطه اش دلبسته است، منظورمان این است که این فرد احساس

نظام دلبستگی و عوامل آن در روابط صمیمانه بزرگسالی 

 با وجود این، مفهوم پیوند دلبستگی به توصیف رفتار بزرگسالان در روابط کمک می‌کند. زمانی که می‌گوییم یک بزرگسال به شریک رابطه اش دلبسته است، منظورمان این است که این فرد احساس امنیت می‌کند، به شریکش اعتماد دارد، و شریک او قادر است در موقعیت سخت وی آرامش دهد.

علاوه بر نیاز به ارتباط، تکامل افراد را برای هر دو قابلیت مراقبت خواهی و مراقبت کردن مستعد کرده است. افراد در بزرگسالی قابلیت مراقبت، نگرانی، همدلی، و شفقت را دارند. با وجودی که برخی نظریه‌پردازان افراد را اساساً خودخواه می‌دانند و با وجودی که ممکن است دلایل غیر همنوع دوستانه بسیاری برای مراقبت از دیگران وجود داشته باشد، حقیقت این است که شفقت و انگیزه مراقبت نیز با وجود انسان در هم آمیخته شده است. افراد تمایل دارند به دیگرانی که در وضعیت آشفته قرار دارند، کمک کنند و در زمان رنج از آنها مراقبت نمایند.

پیوند بزرگسالی

این یک جزء بسیار مهم در پیوند بزرگسالی در روابط صمیمانه است. با این حال، ما در تاکید بر اهمیت دلبستگی قصد نداریم آمیزش، درهم تنیدگی، فقدان استقلال، غوطه خوردن در هیجان، یا وابستگی را ترویج کنیم. برخی معتقدند که تمرکز بر دلبستگی نمی‌تواند ازدواج ها را نجات دهد و این کار برای رابطه جنسی نیز نتیجه خوبی ندارد. ما با این نظر مخالفیم. نیاز به نزدیکی و حمایت اصل و اساس انسان بودن است. جامعه رقابتی غرب، بر فردیت، تمایزیافتگی، و عزت نفس تاکید کرده است و مراقبت و حمایت را به کناری گذاشته است. کاردرمانی صرفاً به منظور قدرتمند کردن هویت، تمایزیافتگی، و استقلال بخصوص که هدف اصلی رابطه صمیمانه دوجانبه بودن و وابستگی متقابل است، منطقی به نظر نمی‌رسد.

مشکلات زمانی در رابطه بروز می‌کند که یکی از همسران به نیازی که برای دیگری  فوریت دارد، پاسخ نمی دهد. همچنین مهم است زمانی که یکی از همسران می خواهد دیگری پاسخگو باشد، نه تنها بتواند بدون احساس شرم نیاز خود را بیان کند، در صورت پاسخگو نبودن همسرش هم نیاز خود را تنظیم کند. همسران باید بتوانند نیازهای خود را برای مراقبت و حمایت به زبان آورند‌. اما در بیشتر اوقات افراد از ترس وابستگی بیش از حد یا پاسخ  نگرفتن، یا از شرم ضعیف به نظر رسیدن قادر نیستند نیازهای برآورده نشده بزرگسالی خود را به کلام در آورند. همچنین درهم تنیدگی هویت ها می تواند صمیمیت را از میان ببرد و تاثیر منفی بر دلبستگی بگذارد. تشخیص دادن تفاوت، هم در رابطه جنسی و هم در پیوند عاطفی ایجاد هیجان می کند. قابلیت خودتنظیمی زمانی که دیگری در دسترس نیست، اهمیت دارد.

دلبستگی در بزرگسالی

در نتیجه وجود تعادلی میان خود و حمایت دیگری ضروری است. با وجود این، دلبستگی در بزرگسالی به طور تمایز نایافته ای به این معنا است که پیوند نه تنها در زمان های فشار آرامش بخش بلکه محبت آمیز و عاشقانه نیز هست. این موضوع یک تمایز مهم را کمرنگ می کند. مهم است میان جنبه های ایمنی دلبستگی و جنبه‌های گرمی و محبت تمایز قائل شد. احساس مراقبت از دیگری، گرمی، و جنبه‌های دیگر دلبستگی نیاز برای امنیت ارتباطی ندارد. پانکسپ در درمان دلبستگی تمایز مهمی میان دلبستگی به آشیانه و دلبستگی به مراقبت برقرار کرد و توضیح داد که بچه موش ها حتی در غیاب مادر نیز در لانه ی خود احساس امنیت می‌کنند. اما به لانه احساس محبت ندارند. این یافته نشان می‌دهد که دلبستگی و محبت دو مقوله جدا هستند و کارکردهای مجزایی در روابط دارند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات