پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

موانع را ازسر راه رشد‌ برد‌اريد‌

موانع را ازسر راه رشد‌ برد‌اريد‌ وقتي در آغاز دوره ی رواندرمانی، دانشجوی جوانی بيش نبودم، مفيدترين كتابی که مطالعه کردم، روان نژندی و رشد انسان، نوشته ی كارن هورنای بود. و مفيدترين مفهومی كه اين كتاب به آن اشاره داشت، اين

موانع را ازسر راه رشد‌ برد‌اريد‌

وقتي در آغاز دوره ی رواندرمانی، دانشجوی جوانی بيش نبودم، مفيدترين كتابی که مطالعه کردم، روان نژندی و رشد انسان، نوشته ی كارن هورنای بود. و مفيدترين مفهومی كه اين كتاب به آن اشاره داشت، اين بود كه بشر گرايشی رشد نایافته به درک خویشتن دارد.

هورنای معتقد بود اگر موانع برداشته شود، فرد ميتواند به انسانی بالغ و كاملا تحقق‌ يافته بدل شود، درست مانند ميوه ی كوچكی كه در نهايت درخت بلوطی خواهد شد. درست مانند ميوه ای كه به درخت بلوط مبدل شود... چه تصوير شگرف و روشنگری! اين تصوير رويكرد مرا به رواندرمانی برای هميشه دگرگون كرد و باعث شد با د‌يدی متفاوت به‌كار بنگرم: كار من برداشتن موانع از سر راه بيمارم بود.

مجبور نبودم همه ی كار را بر عهده گيرم؛ مجبور نبودم ميل به رشد، حس كنجكاوی، اراده، رغبت به زندگی، محبت، وظيفه شناسی يا هر يك از بی شمار خصوصياتی را كه از ما انسان می سازد، در روح بيمار بدمم. نه، من فقط بايد موانع را شناسايی و برطرف كنم. باقی كار، به خودی خود و با نيروی خودشكوفایی موجود در درون هر بيمار پيش می رود. بيوه ی جوانی را به خاطر می آورم كه معتقد بود قلبش شكسته است، ولی در واقع، توانایی مهر ورزیدن دوباره را از دست داده بود.

اشاره به ناتوانی در عاشق شدن جرات می خواست و من نميدانستم چطوری از عهده ی این کار بر می آیم. ولی شناسايي و ريشه‌كن كردن موانع فراوانی كه بر سر راه عاشق شدن وجود داشت، چه؟ از عهده ی این یکی بر می آمدم. خیلی زود فهمیدم عشق برای او حكم بی وفايی و پيمان شكنی دارد. عشق به دیگری، معادل خیانت به همسر از دست رفته اش بود؛ درست مانند اينكه آخرین ميخ را به تابوت همسرش بكوبد.

اگر عشق عميقی را كه به همسرش داشت، به د‌يگری نيز احساس می كرد و او چيزی كمتر از اين را در تصور نمی آورد، پس عشق به همسرش، به نوعی ناكافی و عيبناك بود. عشق به دیگری مخرب بود، زيرا به دنبال آن، حس فقدان و درد سوزان ناشی از اين حس، اجتناب ناپذير می نمود. دوباره عاشق شدن بی مسئوليتی بود: او بداقبال و نفرين شده بود و بوسه ی او، بوسه ی مرگ را می مانست. ماهها به سختی كار كرد‌يم تا توانستيم تمامی موانع موجود بر سر راه عشق منطقی موجود دسته و پنجه نرم کردیم.

ولی وقتی این کار به پایان رسید،  فرايندهای درونی بيمار كار را بر عهده گرفتند: مردی را ملاقات كرد، عاشقش شد و دوباره ازدواج كرد. مجبور نبودم به او بياموزم چگونه عشق را جستجو کند، آن را به دیگری ارزانی دارد یا گرامی اش بدارد. حتی نمی دانستم چطور می شود
را به د‌يگري ارزاني دارديا گرامياش بدارد.

حتي نميد چنين كاری كرد. چند كلمه درباره ی كارن هورنای: نام او برای بسياری درمانگران جوان ناآشناست. از آنجا كه نيمه عمر معروفيت نظريه پردازان برجسته رشته ی ما، بسيار كوتاه شده، گاه مجبورم خاطرات را مرور كنم، نه فقط براي تجليل از آنها، بلکه برای تاکید بر اين نكته كه رشته ی ما، پيشينه ای غنی از افراد شايسته دارد که برای درمانهای امروز ما، شالوده ای محكم و ژرف بنيان گذاشته اند.

جنبش نئوفرويدی، یکی از افزوده های بی نظیر به نظریه ی روان پویایی محسوب می شود: گروهی از نظریه پردازان و درمانگران باليني، در برابر تأكيد فروید بر نظري سائقها واكنش نشان دادند، يعنی در برابر اين اند‌يشه يك انسان در حال تكامل، بيش از هرچيز تحت نظارت غرايز رشدنايافته ی خويش است. نئوفرویدی ها بر تأثير عظيم محيط بينِ فردی احاطه کننده انسان تاکید داشتند كه در طول زندگی، ساختار نگرش او را شكل ميدهد. معروفترین نظریه پردازان بین فردی، هری هرياستك سالیوان، اریش فروم و کارن هورنای، چنان با زبان و روشهای درمانی ما ممزوج شده اند که همه ی ما، بی آنکه خود بدانیم، یک نئوفرویدی هستیم. درست مثل مسيو ژوردن در بورژوای اصیل مولیسر، که وقتی معنای نثر را فهمید، با تعجب گفت: پس من در تمام عمرم به نثر صحبت می كردم و خودم نمی دانستم.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات