پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

بی اشتهایی روانی و پراشتهایی

بی اشتهای روانی و پراشتهایی در نوجوانی، اختلالهای غذایی کم نیست مثلا، بی اشتهایی روانی و پراشتهایی دو نمونه از آنهاست. ویژگی این دو اختلال عبارت است از ترس وسواسی درباره از دست دادن کنترل خوردن غذا و مشغولیت ذهنی بیمارگونه

بی اشتهای روانی و پراشتهایی

در نوجوانی، اختلالهای غذایی کم نیست مثلا، بی اشتهایی روانی و پراشتهایی دو نمونه از آنهاست. ویژگی این دو اختلال عبارت است از ترس وسواسی درباره از دست دادن کنترل خوردن غذا و مشغولیت ذهنی بیمارگونه درباره ظاهر بدن.

تضاد ظاهری در بی اشتهایی روانی و پراشتهایی

بی اشتهایی روانی و پراشتهایی، که تنها تضاد ظاهری دارند، اغلب با هم یا پشت سرهم می آیند. بی اشتهایی روانی، ملاکهای تشخیصی و ویژگیهای روانی کاملا مشخص دارد: 

 

  • • خودداری از نگهداری وزنی که بالاتر از کمترین وزن طبیعی متناسب با سن و قد است؛
  • • اختلال مهم در تصویر ذهنی از بدن؛
  • • تحریف نگرش درباره غذا، که به صورتهای مختلف تجلی می کند؛ نفی حالت لاغری، شیفتگی ظاهری برای از دست دادن وزن و خوشحالی شدید در رد کردن غذا؛
  • • دست کم دو فقره از جلوه های زیر: نبود عادات ماهانه، دوره های بیش فعالی، مرحله هاب پرخوری، استفراغ عمدی یا مصرف نابجای ملین ها.
  • • ناتوانی در تمیز گرسنگی از سایر حالتهای بدنی یا هیجانی؛ 
  • • نبود بیماری جسمی یا روانی برای توجیه کاهش وزن.


مطالعات همه گیرشناسی نشان می دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد قربانیان بی اشتهایی، دخترهای ۱۲ تا ۲۵ ساله اند. خوردن مقدار زیادی غذا و به دنبال آن استفراغ عمدی، می تواند متناوبا با دوره های مخرومیت از غذا به همراه آورد.

احتمالا یکی از علل افزایش بی اشتهایی روانی، اهمیتی است که در جوامع غرب به لاغری داده می شود. اگر از دید تاریخ نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که مشغولیتهای ذهنی مربوط به وزن و لاغری، مخصوصا در مورد زنهای پولدار، از تمایل فرهنگی نسبتا جدید نشات می گیرد.

اختلال های غذایی

بنابراین، ظهور اختلال های غذایی ممکن است نتیجه شیوه های واکنش برخی دخترهای جوان در مقابل تغییرات ناشی از بلوغ جنسی باشد. دخترهایی که زودتر به بلوغ جنسی می رسند، ظاهرا بیشتر آمادگی دارند که اختلالهای غذایی نشان دهند، زیرا، نسبت به دخترهایی که دیرتر به بلوغ جنسی می رسند، وزن بیشتری پیدا می کنند. طبق فرضیه دیگر، بی اشتهایی روانی تمایلی است برای فرار از مسئولیتهای بزرگسالی. در همه موارد، زن جوانی که بی اشتهایی روانی دارد، بر اثر محرومیت غذایی، ویژگیهای جنسی ثانوی را پنهای می کند: حجم سینه ها کاهش می یابد و عادات ماهیانه به طور کامل قطع می شود، و بدن به حالت پیش از نوجوانی شباهت پیدا می کند. بر این اساس، زنان جوان بی اشتها سعی می کنند راحتی و امنیت کودکی را بازیابند.

برخی تحقیقات دیگر نشان می دهد که انتظارهای خانوادگی خیلی بالا نیز می تواند به ظهور بی اشتهایی روانی کمک کند. بی اشتهای روانی، معمولا دخترها را قربانی می کند: ده دختر در مقابل یک پسر. قربانی معمولا تک فرزند یا عضو خانواده ای است که در آنجا دخترها تسلط دارند. این افراد معمولا به فکر سلامت خود هستند، در مقابل خشم ناراحت می شوند، تواضع نشان می دهند و سخت کار می کنند؛ خانواده به ظاهر وحدت دارد، بین زن و شوهر طلاق یا مشروب خواری دیده نمی شود، سطح اجتماعی - اقتصادی در مجموع از حد متوسط بالاتر است. پراشتهایی خویشاوند بی اشتهایی روانی است.

پراشتهایی اختلال خوردن

بنابراین، پراشتهایی نیز اختلال خوردن به حساب می آید و نشانه آن این است که فرد در دوره های تکراری مقدار زیادی غذا، مخصوصا ذاهای پرکالری، مصرف می کند. پراشتهایی روانی، در اکثر موارد، پس از رژیم لاغری شدید یا شوک هیجانی شروع می شود. پس از پراشتهایی، شخص سعی می کند به کمک استفراغ های عمدی، استفاده از ملین یا روزه گرفتن، از شر غذایی خورده شده خلاص شود. دو نوع پراشتهایی وجود دارد: پراشتهایی تنها، که به افزایش قابل توجه وزن منجر می شود، زیرا با وسواس لاغری همرا نیست؛ بی اشتهایی - پراشتهایی که در یک پیوستار قرار می گیرد.

در نصف افراد بی اشتها روان، تغییر در جهت پراشتهایی دیده می شود. شخص پر اشتها معمولا وزن طبیعی دارد و در نتیجه از نظر ظاهر سالم به نظر می رسد. نمونه بارز فرد پراشتها، زن جوان ۲۰ ساله یا کمی بزرگتر است که به محیط اجتماعی - اقتصادی مرفه تعلق دارد و تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده است.

درمان پراشتهایی

برای درمان پراشتهایی سه پیشنهاد ارائه شده است:

  • ترک یکباره عادت بد،
  • تثبیت تعداد دوره های صرف غذا و استفراغ
  • یا بی اعتبارسازی تدریجی عادات غذایی، که زندگی شخص را زیر سلطه دارد 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات