پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

انواع دلبستگی

انواع دلبستگی: کیفیت دلبستگی  وورث و همکارانش، برای درک کیفیت دلبستگی در رابطه والدین - فرزند، روشی تحت عنوان موقعیت ناآشنا فراهم آورده اند. این روش از یک سری ۸ موقعیتی تشکیل می‌شود که در آن آزمایشگران کودکان را در سالن با

انواع دلبستگی: کیفیت دلبستگی 

وورث و همکارانش، برای درک کیفیت دلبستگی در رابطه والدین - فرزند، روشی تحت عنوان موقعیت ناآشنا فراهم آورده اند. این روش از یک سری ۸ موقعیتی تشکیل می‌شود که در آن آزمایشگران کودکان را در سالن بازی، سالنی که قبلا را ندیده‌اید، مورد مشاهده قرار می‌دهند.

آنها به کودکان اجازه می‌دهند که درباره اسباب بازی‌ها به کنجکاوی بپردازند و در حضور و در غیاب مادر خود، با یک فرد بزرگسال ارتباط برقرار کنند. این روانشناس، در جریان تحقیق خود، تفاوت های رفتاری کودکان، مخصوصاً شیوه واکنش آنها در مقابل بازگشت مادران را مورد توجه قرار داده است.

تقریباً برای ۶۰ درصد کودکان، از لحظه‌ای که می‌توانستند در محیط کنجکاوی کنند، مادر، برای عقب نشینی آنها، ارزشی اساسی داشت و پس از پایان جدایی، منبع قوت قلب بود. وقتی مادران اتاق را ترک می کردند و بلافاصله برمی‌گشتند، کودکان از آنها به گرمی استقبال می‌کردند، کمتر عصبانی می شدند، و نشان می‌دادند که دوست دارند بغل شوند و قوت قلب بگیرند. وورث این گروه را کودکانی که دلبستگی آرام بخش پیدا کرده‌اند نامیده است (دلبستگی نوع B). تقریباً ۱۰ درصد کودکان نمی خواستند مادر خود را به هنگام بازگشت ببینند.

این گروه، کودکان فراری نامیده شده اند (دلبستگی نوع A). و تقریباً ۲۰ درصد کودکان، از کنجکاوی در محیط تازه اجتناب می کردند، از مادر خود آویزان می شدند و خود را از شخص بیگانه پنهان می‌کردند. با این همه، در بازگشت مادر، تمایل داشتند با او تماس بدنی داشته باشند و در عین حال به گریه کردن، وول خوردن و پس زدن مادر ادامه دهند. این گروه، کودکان دوسوگرا نامیده شده اند (دلبستگی نوع C). اخیرا پژوهشگران، گروه دیگری را تحت عنوان کودک درهم ریخته و گم گشته (دلبستگی نوع D) تشخیص داده اند. کودکان انواع B ،A و C، برای واکنش در مقابل استرس  جدایی و بازیابیها، راهبردی منسجم اتخاذ می‌کنند، در حالی که کودکان نوع D ظاهراً از هر نوع راهبرد سازگاری منسجم محرومند. به عقیده وورث، دلبستگی های B ،A و C متجلی شده در موقعیت های تازه، کیفیت مراقبت های مادرانه در طول اولین سال زندگی کودک را منعکس می کنند. کودکی که برای خود دلبستگی آرام بخش تشکیل داده است (نوع B) ظاهراً مراقبت‌های مادرانه منسجم، حساس و عاطفی دریافت کرده است. از طرف دیگر، هرچند مادران تحت تاثیر خلق کودکان خود قرار می‌گیرند، به نظر نمی‌رسد که تحت تاثیر قرار گرفتن، مهمترین عامل تعیین کننده شیوه واکنش مادر در مقابل علایم و نیازهای کودک خود باشد.

در مجموع، پژوهشگران دیگر مشاهدات وورث را، هرچند احتمالا رابطه به اندازه‌ای که او در ابتدای کار پیشنهاد کرده بود قوی نیست، تایید کرده اند. به علاوه، کیفیت رابطه، پس از آنکه تشکیل می‌شود، الزاماً پایدار نیست. رفتارهای دلبستگی کودک این پیش بینی را ممکن می سازد که عملکرد او در زمینه های دیگر چگونه خواهد بود. به نظر می‌رسد که انگیزش عمیق، با دلبستگی آرام بخش همراه باشد. و، طبق برخی مطالعات، بین درجه استحکام دلبستگی و رشد شناختی رابطه وجود دارد، اما بین درجه استحکام دلبستگی و یادگیری زبان هرگز رابطه وجود نداشته است. به علاوه، آثار اولین دلبستگیها در روابط اجتماعی بعدی نیز احساس می‌شود. مثلاً، طبقاتی که در آزمایش موقعیت ناآشنا تشخیص داده اند، رابطه اجتماعی کودک کودکستانی با مربیان و همسالان را پیش‌بینی می‌کنند. کودکستانیها که با مادر خود دلبستگی محکم برقرار می‌کنند، اجتماعی ترند، به آسانی شریک می‌شوند، و در ایجاد و نگهداری روابط متقابل، توانایی بیشتری نشان می‌دهند

. همچنین، این کودکان به آسانی می‌پذیرند که مادر به خواهران و برادران بزرگتر از آنها توجه کند، و خواهران و برادران بزرگ‌تری که دلبستگی آرام بخش با مادر خود برقرار کرده اند، نسبت به دیگران، آمادگی بیشتری دارند که به خواهران و برادران کوچکتر خود کمک کنند و از آنها مراقبت به عمل آورند. کودکان نوع B، وقتی در موقعیت استرس آور یا دشوار قرار می‌گیرند، مقاوم تر و پایدارتر به نظر می رسند.

این مشاهدات با فرضیه‌های نظر پردازان دلبستگی مطابقت دارد. طبق این نظریه ها، کودکی که به والدین خود دلبستگی عمیق پیدا می‌کند، از آنها طرحواره هایی در معنای اشخاص مهربان و عاطفی فراهم می‌آورد. این کودک در مورد خود نیز طرحواره هایی در معنای کسی که شایستگی محبوبیت، پرستاری و حمایت شدن را دارد، فراهم می‌آورد. برعکس، کودکی که دلبستگی آرام بخش تشکیل نمی‌دهد، والدین خود را غیر عاطفی و نامهربان و خود را برای محبوب و پشتیبانی شدن، ناشایست تجسم می کند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات