پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

درون فکنی

درون فکنی   وقتی شخص صفات مطلوب و مناسبی را به دیگران ببیند و خود را عاری از آن صفات بداند، سعی دارد آنگونه از صفات را به خود اختصاص داده و خود را دارنده آن صفات معرفی کند. تفاوت میان این سازوکار با سازوکار همانند سازی آن

درون فکنی 

 وقتی شخص صفات مطلوب و مناسبی را به دیگران ببیند و خود را عاری از آن صفات بداند، سعی دارد آنگونه از صفات را به خود اختصاص داده و خود را دارنده آن صفات معرفی کند. تفاوت میان این سازوکار با سازوکار همانند سازی آن است که در سازوکار همانندسازی، شخص کوشش در الگو گزینی دارد، در حالی که در این سازوکار کوشش شخص بیشتر به استناد دادن آن صفات به خود است نه همانندسازی با آن.

کودکان در مراحلی از سن خود به ویژه در هنگام نوجوانی بیشتر از گروه همسالان خود الهام می گیرند تا والدین خود. گروه همسالان به افرادی اطلاق می گردد که کودک با آنها دارای وجوه مشترکی بوده و احساس نزدیکی، همدلی و ارتباط می کند. این گونه از گروه بندی ها تا حدی متعارف و عادی هستند.

برخی اوقات دلایلی وجود دارد که اثر این الگوپذیری ها بیشتر خواهد شد. این موارد عبارتند از:

۱. بروز اختلاف بین والدین.
۲. مسافرت یا سکونت در محلی جدید.
۳. تمایل به پذیرش در جمع همسالان.
۴. عوامل انحرافی برای ناسازگاری اجتماعی.
۵. احساس توافق با گروه.
۶. احساس قدرت بیشتر.
۷. وحدت تنفر با اعضای گروه.
۸. جاه‌طلبی.
۹. حسادت.
۱۰. مسائل قومی، سیاسی و اقتصادی.
۱۱. مسائل ملی و میهنی.
۱۲. مسائل مذهبی.

در توضیح برخی از جنبه‌های بالا، یکی از پژهش های انجام گرفته ذکر می‌شود. به طور کلی عقیده بر این است که تماشای یک مسابقه ورزشی در حضور جمع یا دوستان لذت بخش تر از تماشای آن مسابقه به صورت انفرادی است. حضور در جمعیت باعث تسهیل کلی بیان عواطف است. این امر به آن علت است که وقتی گروهی عواطف خود را بیان می‌دارند، سطح بیان عاطفی شخص را نیز افزایش می‌دهند.

دلایل دیگر عبارتند از:

 الف. حالات بیان شده توسط افراد دیگر می‌تواند به فرد حاضر در گروه نیز انتقال یابد؛ یعنی، می‌توان گفت شخص در گروه، آمادگی زیادی برای پذیرش تلقین دارد.

ب. شخص تلقین پذیر نشانه‌های رفتار خود را از دیگران بروز می‌داد - باز خورد - و بنابراین، حالت عاطفی او تا حد زیادی شبیه افرادی می شود که در اطراف او قرار دارند.

 ثابت شده است که لذت یا تاثیری که توسط دیگران و در جمع نشان داده می شود، در عکس‌العمل فوری شخص، مسری تر از آن گونه عکس العملی هایی است که در غیاب گروه اتفاق می‌افتد. برای آزمایش فرضیه های بالا پژوهشی با دانشجویان آمریکایی انجام گرفت. این پژوهش مربوط به تماشای مسابقه بسکتبال بین تیم آمریکا و تیم یوگسلاوی در المپیک ۱۹۷۶ بود.

در این تحقیق چهار وضعیت برای تماشای مسابقه مهیا شده بود و هر گروه تحت یکی از این شرایط به تماشای بازی نشستند. گروه اول، به تنهایی مسابقه را تماشا کردند، گروه دوم، همراه با شخص دیگری به تماشای مسابقه نشستند، گروه سوم، افراد به تو صورت گروه‌های کوچک دو تا چهار نفری به تماشای مسابقه نشستند، و گروه چهارم، افراد به صورت گروه‌های بزرگتر از ۵ تا ۱۰۰ نفری به تماشای مسابقه نشستند. نتیجه این پژوهش نشان داد که لذت بردن از بازی نمی تواند تحت تاثیر شرایط اجتماعی قرار گیرد. علاوه بر این، دریافت شد که در شرایط گروه بزرگتر، لذت از بازی خوب تیم حریف و در نتیجه امتیاز بهتر تیم حریف، بیشتر از یاس از امتیاز آوردن تیم حریف بود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات