پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

الگوهای چرخه مقابله ای دو مرحله ای

الگوهای چرخه مقابله ای دو مرحله ای(در طرحواره درمانی) یادگیری سبکهای مقابله ای مرتبط با هر طرحواره به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم از رفتارهای خود و دیگران شناخت پیدا نماییم. در موقعیت های برانگیزان مختلف ممکن است سبکهای

الگوهای چرخه مقابله ای دو مرحله ای(در طرحواره درمانی)

یادگیری سبکهای مقابله ای مرتبط با هر طرحواره به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم از رفتارهای خود و دیگران شناخت پیدا نماییم. در موقعیت های برانگیزان مختلف ممکن است سبکهای مقابله ای افراد در پاسخ به آنها تغییر کند از این رو عدم اطلاع از کارکرد سبکهای مقابله ای مرتبط با هر طرحواره خاص افراد را دچار سردرگمی و کژ فهمی نسبت به خود و دیگران می کند.

برای نمونه، خانمی که قبل از ازدواج در سبک مقابله ای تسلیم برای طرحواره اطاعت اش جذابیت زیادی برای مرد کنترل گر، سلطه گر و شکاک (به واسطه طرحواره بی اعتمادی/ بدرفتاری) ایجاد نموده است و مرد به خاطر همین بله قربان گویی، پیرو و مطیع بودن خانم به او اعتماد نسبی کرده است و پیشهاد ازدواج می دهد؛ پس از گذشت زمانی کوتاه از ازدواج، خانم از سبک تسلیم در طرحواره اطاعت به سبک جبران افراطی می رود و به نافرمانی، لجبازی، مخالفت، پرخاشگری یا رفتارهای منفعلانه می پردازد‌ مرد صدای طرحواره بی اعتمادی/ بدرفتاری خود را می شنود که می گوید او یک زن پلید و دروغگو بود که با نقشه وارد رابطه شد و اکنون قصد آسیب به زندگی ات را دارد.

پس باید با اقتدار جلویش بایستی، آنچه در اینجا اتفاق افتاده این است که سبک مقابله ای آنها قبل از ازدواج تسلیم (زن) - جبران افراطی (مرد) بوده که پس از ازدواج به جبران افراطی (زن) - جبران افراطی (مرد) تغییر کرده است. اتکینسون و سیمونه دی فرانچسکو، رودیگر استیونز پنج الگوی اصلی چرخه مقابله ای دو مرحله ای را بر اساس ذهنیت های مرتبط با سبک های مقابله ای مطرح نموده اند.

این سبک های تعاملی شامل:

• چرخخ جبران افراطی - جبران افراطی: زندگی زناشویی صحنه نبرد زن و شوهر است. آنها بر سر مسائل مختلف دچار بحث و درگیری می شوند. وضعیت زندگی بسیار بی ثبات است.

• چرخه جبران افراطی - تسلیم شده مطیع: یکی از زوجین سلطه گری می کند و دیگری سلطه پذیر است. تا زمانی که این روند ادامه دارد وضعیت زندگی با ثبات است. اگر طرف تسلیم شده مطیع دست از سرسپردگی و فرمانبرداری بردارد (بازگشت به چرخه جبران افراطی - جبران افراطی)، وضعیت زندگی بی ثبات می گردد. از طرفی، برخی از افراد چنان تسلیم شده مطیع هستند که پس از مدتی برای طرف مقابل خسته کننده و بدون هیجان می شوند و همین مسئله منجر به ترک رابطه از سوی طرف جبران افراطی می شود.

• چرخه جبران افراطی - خود آرام بخش بی تفاوت: یکی از زوجین با روش های مختلف به طرف مقابل حمله می کند، ایراد می گیرد و انتقاد می کند اما طرف مقابل سر خود را با نوشیدن الکل، کار فراوان، تماشای فیلم و غیره گرم می کند و اهمیتی نمی دهد. وضعیت زندگی تقریباً بی ثبات است.

• چرخه جبران افراطی - محافظ بی تفاوت: هنگامی که یکی از زوجین وارد مشاجره می شود طرف مقابل با اهمیت ندادن به صحبت هایش از تجربه احساسات منفی اجتناب می کند. او با نشنیده گرفتن حرف های انتقادآمیز طرف مقابل، ارتباطش را با هیجانات منفی و هجوم افکار آزاردهنده قطع می کند و نسبت به مسائل مطرح شده بی اعتنایی نشان می دهد. با وجود اینکه شرایط برای آنها رضایت بخش نیست اما چون یکی از طرفین هیچ گاه وارد درگیری نمی شود وضعیت زندگی باثبات است.

• چرخه بی تفاوت - بی تفاوت: هر کدام از زوجین به دنبال برنامه های خودشان هستند، بدون اینکه کارهای دیگری برایشان اهمیت داشته باشد یا بخواهند فعالیت مشترکی را با یکدیگر انجام دهند. معمولاً هیچ گونه هیجان مثبت یا منفی میان آنها رد و بدل نمی شود. آنها یک زندگی باثبات به شکل جدا از هم اما کنار هم را پیش می برند.

تجارب بالینی نشان می دهد که بسیاری از زوجین چرخه های گوناگون را زندگی کرده اند. آنها خاطرات و نمونه های زیادی از هر کدام از این چرخه ها به درمانگر ارائه می دهند. مسئله اصلی این است که هیچ کدام از این چرخه ها نتوانسته اند نیازهای هیجانی آنها را در رابطه ارضا نمایند. برخی از زوجین می گویند که همۀ روشها را برای حل مشکلاتشان امتحان کرده اند اما به نتیجه مطلوبی نرسیده اند. این موضوع نشان می دهد که استفاده از ذهنیت های طرحواره ای در سبک های مقابله ای ناسازگار اگرچه ممکن است یک رابطه باثبات و بلند مدت ایجاد کنند اما چون نیازهای هیجانی ارضا نمی گردند لذا رضایت از زندگی زناشویی پایین است.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات