پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

کنترل رفتار در کلاس

ز مشکل زاترین موقعیت‌ها برای کودکان مبتلا به ADHD کلاس درس آنهاست. کاملاً آشکار است که رعایت متقضیات محیط‌ های آموزشی مثل آرام نشستن، ساکت بودن و انجام تکالیف برای کودکان مبتلا به ADHDدشوار است.

کنترل رفتار در کلاس

از مشکل زاترین موقعیت‌ها برای کودکان مبتلا به ADHD کلاس درس آنهاست. کاملاً آشکار است که رعایت متقضیات محیط‌ های آموزشی مثل آرام نشستن، ساکت بودن و انجام تکالیف برای کودکان مبتلا به ADHDدشوار است. این کودکان نوعا رفتارهای نا آرامی یا بازیگوشی در کلاس نشان می‌دهند که طی آن ممکن است داخل اتاق قدم بزنند، برای دیگران ایجاد مزاحمت کنند، سرگرم موضوعاتی نامربوط با وظیفه‌شان شوند یا در جای خود ناآرامی فوق العاده نشان دهند.

بنابراین تکالیف درسی آنها به ندرت سر وقت انجام می شوند و یا اینکه کارها عجولانه و بی دقت انجام می‌شوند. در نتیجه رعایت دقت در انجام کارها برای آنها رنج‌آور است.

در زمین بازی مشکلات تعامل با همسالان نوعا به شکل ناپختگی، خودخواهی و اغلب رفتار پرخاشگرانه ظاهر می‌شود. بنابراین محیط مدرسه برای کودک مبتلا به ADHD شرایطی را فراهم می آورد که بیشترین کمبودها را در زمینه حفظ توجه، کنترل تکانه، و فرمانبرداری بروز می دهد.

به منظور افزایش عملکرد کلاسی کودکان مبتلا به ADHD از انواع شیوه های اصلاح رفتار استفاده شده است که به علت محدودیت شرح مفصل تمامی آنها در اینجا مقدور نيست. در اينجا فقط درباره تکنیک های برجسته ای که به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند بحث خواهد شد که عبارت اند از : برنامه‌های تقویت ژتونی، قرار داد وابستگی، شیوه‌های تنبیه، و روشهای وابستگی در خانه.صرف نظر از تکنیک های خاصی که جهت تغییر رفتار استفاده می شود.

چند رهنمود کلی وجود دارد که غالبا باید رعايت شود :
۱- کودکان مبتلا به ADHD بیش از همه هم کلاسی های خود نیاز به بازخورد مکرر و خاص دارند؛ بنابراین در مراحل اولیه هر برنامه باید بر وابستگی های نسبتا مستمر تاکید شود.
۲- ارائه تقویت مثبت زیاد ممکن است کودک را از انجام درست وظیفه باز دارد، بنابراین به منظور حفظ رفتار مناسب، استفاده از پیامدهای منفی محتاطانه نیز ضروری است. تنبيه باید به شکل معین و ثابت و فوراً وابسته به رخداد رفتار ایذایی اجرا شود. ضمن اینکه در مورد کودک مورد نظر ممکن است تنبيه های صرفا شنیداری بیشترین اثر را داشته باشد.
۳- در هر زمان فقط یک تکلیف تحصیلی باید تعیین شود. به طوری که تکالیف طولانی‌تر باید به واحدهای کوچکتری تقسیم شوند تا حجم فشار وارده بر فراخنای توجه کودک ADHD به حداقل برسد. زمانی که دستور انجام کاری به کودک داده می شود، آن کار نباید بیش از چند مرحله باشد، و باید از او خواست تا دستورالعمل انجام کار را تکرار کند تا از فهمیدن آن اطمینان حاصل شود. از دادن موضوعات تکراری پرهیز شود و هر گاه ميسر شد نوع تکلیف تغییر یابند.
۴- به جاهای رفتارهای خاصی مثل توجه به کار يا آرام نشستن، محصولات رفتاری را هدف مداخله درمانی قرار دهيد. این کار نه تنها برای معلم در سر کلاس ساده تر است که بر محصول کار کودک نظارت داشته باشد بلکه ارائه پیامدهای وابسته به نتایج کار، فراوانی کار و زنجیره های رفتاری آن را موجب شده است را نیز افزایش می دهد.
۵- به طور کلی، برای تقویت بیشتر از فعالیت های ترجيحی (مثلا، استفاده از کامپیوتر) استفاده کنيد نه از پاداشهای عینی. در ضمن، به منظور جلوگیری از ايجاد خستگی یا ملال از برنامه باید پاداش های مورد استفاده، متنوع و چرخشی باشند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات