پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

تمرین توجه بر شیء

تمرین توجه بر شیء (خوردن کشمش) حالا من به هر کدام از شما کشمش هایی را میدهم. آنچه را که مایلم شما انجام دهید این است که روی یکی از آنها تمرکز کنید و صرفاً تصور کنید که قبلا چیزی شبیه آن ندیده اید، تصور کنید که آن کشمش ها ا

تمرین توجه بر شیء (خوردن کشمش)

حالا من به هر کدام از شما کشمش هایی را میدهم.
آنچه را که مایلم شما انجام دهید این است که روی یکی از آنها تمرکز کنید و صرفاً تصور کنید که قبلا چیزی شبیه آن ندیده اید، تصور کنید که آن کشمش ها از مریخ آمده و شما قبلا آن را در زندگیتان ندیده اید.

یکی از این کشمش ها را در کف دست و بین انگشت شصت و اشاره خود بگیرید. (مکث) 
با توجه به آن نگاه کنید. (مکث)
با دقت به آن نگاه کنید، به گونه ای که گویی هرگز چنین چیزی ندیده اید. (مکث)
بین انگشتانتان آرام بچرخانید. (مکث)
جنس آن را بین انگشتانتان بررسی کنید. (مکث)
به دقت زیر نور به آن نگاه کنید... تا فرورفتگیها و چین خوردگیهای تاریکتر آن را ببینید. (مکث)
اجازه دهید که چشمان شما همه قسمتهای آن را وارسی کند، به گونه ای که گویی قبلا هرگز چنین چیزی  ندیده اید (مکث)

و اگر، در حالی که این کار را انجام میدهید، هر فکری مثل اینکه چه کار عجیبی داریم انجام میدهیم یا هدف از این کار چیست یا من این کار را دوست ندارم به ذهن شما آمد به آن فکرها توجهی نکنید و آگاهی خود را به کشمش برگردانید. (مکث)

و حالا کشمش را بو کنید، آن را زیر بینی خود ببرید و در آنجا نگهدارید و با هر دمی، با دقت به 
بوی آن توجه کنید.(مکث)

و حالا نگاه دیگری به آن  بیندازید. (مکث)

و حالا کشمش را به آرامی به سمت دهان خود ببرید، ممکن است متوجه شوید که چطور دست و بازوی شما میدانند که آن را باید به کدام سمت ببرند، شاید متوجه شوید که دهان شما همزمان با بالا آمدن آن مرطوب میشود. (مکث)

و سپس به آرامی کشمش را در دهان خود بگذارید، توجه کنید که چطور دهان شما آن کشمش را 
جذب میکند، بدون اینکه آن را گاز بزنید، حالا احساس خود را از بودن کشمش در دهان بررسی کنید. (مکث)

وقتی آماده شدید، خیلی هوشیارانه آن را گاز بزنید و به مزه آن توجه کنید. (مکث)

به آرامی آن را بجوید، ... به بزاق دهان خود توجه کنید، ... به تغییر استحکام کشمش توجه کنید. 
(مکث)

سپس، وقتی آماده بلع شدید، توجه کنید که آیا شما میتوانید هنگام بلع، تصمیم خود را وارسی کنید و قبل از اینکه کشمکش را واقعاً فرو میبرید آن را بطور هوشیارانه تجربه کنید (مکث)

سرانجام، توجه کنید که آیا میتوانید حس بلع را دنبال کنید، حس پایین رفتن کشمش به طرف 
معده چطور و همچنین می توانید تشخیص دهید که بدن شما در حال حاضر دقیقا به اندازه یک کشمش سنگینتر شده است. خوردن کشمش در این تمرین چه فرقی با خوردن آن در حالت عادی داشت؟ نظر شما در مورد کاری که هم اکنون انجام دادیم چیست؟ از انجام این تمرین چه چیزی یاد می گیریم؟

تمرین فضای تنفس 3 دقیقه ای3MBS

این تمرین سه مرحله دارد:
1- آگاهی : خروج از هدایت خودکار، بازشناسی و تصدیق تجربه رایج فعلی فرد. راست و استوار در صندلیتان بنشینید اگر ممکن است چشم هایتان را ببندید و از خودتان بپرسید الان چه افکار و احساس ها و حس های بدنی را تجربه میکنم؟ تجربه تان را بشناسید و تجربه کنید حتی اگر ناخوشایند باشد.
2- جمع آوری : توجه به احساس های تنفسی در یک محل خاص بدن. سپس توجهتان را کاملا بر تنفستان برگردانید به هر دم و بازدم یکی پس از دیگری توجه کنید تنفس تان مثل گذرگاهی است که شما را به زمان حال می آورد. و موج شما را به حالت آگاهی و آرامش می آورد.
3- بسط دادن : بسط توجه به بدن به عنوان یک کل با استفاده از احساسات ایجاد شده به هنگام تنفس.
حالا آگاهیتان را به کل بدن به صورت یکپارچه بگسترانید بدنتان را به صورت یک کل تجسم کنید (مکث)، با تمام بدنتان تنفس کنید(مکث) آرام و پیوسته نه به صورت دنده ای و ناگهانی (مکث) اجازه دهید تنفس در کل بدنتان به یکباره جاری شود. هر وقت آماده بودید می توانید چشم هایتان را به آرامی باز کنید.


تاکید کنید:
این تمرین کوتاهی است که به سرعت ما را به لحظه حال پیوند می دهد. حتی زمانی که تجربه ناخوشایندی نگرانی، اضطراب در جریان است، می توانید با استفاده از این 
تمرین از نشخوار فکری درباره آن و گیر افتادن در چرخه افکار منفی و نگران کننده رهایی یابید



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات