پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا ، به نوعی اختلال روانی گفته می شود که در آن افراد هیچگونه توجهی به درست یا غلط بودن رفتار های خود ندارند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا ASPD ( antisocial personality disorder )، به نوعی اختلال روانی گفته می شود که در آن افراد هیچگونه توجهی به درست یا غلط بودن رفتار های خود ندارند. بیایید با این افراد بیشتر آشنا شویم.

افرادی که دارای این نوع از اختلال رفتاری هستند ممکن است در ظاهر شوخ طبع، زیبا و عادی باشند و ممکن است وقت گذراندن با آنها جالب باشد؛ اما این تنها روی خوش ماجراست. این افراد علاوه بر این خصوصیات ظاهری، خصوصیات باطنی خاصی دارند. آنها ممکن است بصورت مکرر دروغ بگویند، به راحتی از کوره در رفته و پرخاش کنند، دزدی کنند و از افراد برای رسیدن به خواسته های خود سو استفاده کنند.

اختلال ضد اجتماعی میتواند باعث شود افراد به هیچ چیز اهمیت ندهند. شخصی که دچار این نوع از اختلال رفتاری  باشد، ممکن است خشن، نابودگرانه و نا امن رفتار کند و ضمن صدمه زدن به دیگران، هیچگونه اساس پشیمانی از خود نشان ندهد.

روانشناسی مدرن، امروزه اختلال شخصیتی ضد احتماعی را به دو گروه مرتبط، و نه کاملا شبیه به یکدیگر تقسسیم بندی کرده است:

گروه الف، بیماران روانی

اینگونه از بیماران روانی که دارای این نوع از اختلال هستند، افرادی هستند که رفتار های زیان آورشان بر روی دیگران اثر می گذارد. آنها رفتار هایی مانند تخریب اموال عمومی، آسیب رساندن به افراد و سرپیچی از قوانین از خود نشان می دهند. اینگونه افراد هیچگونه احساسات و عواطف انسانی و دلسوزی از خود نشان نمی دهند. آنها بسیار خود رای هستند و مایلند کار ها را از راه خود پیش ببرند.

گروه ب، جامعه ستیزان

این گروه از افراد که دچار اختلال شخصیت رفتاری هستند، شباهت ها و تفاوت هایی با گروه بیماران روانی دارند. این گونه افراد برخلاف گروه مقابل توانایی سازش و برقراری ارتباط بیشتری با دیگران دارند؛ اما با این حال همچنان با قوانین و عرف های جامعه در تقابل هستند و آنها را نادیده می گیرند. این دسته از افراد، قابلیت تحریک پذیری و زود رنجی بالایی دارند و نسبت به گروه مقابل راحت تر آزرده خاطر می شوند که این امر ممکن است باعث شود رفتار های غیر معقولانه ای از خود نشان دهند.

با همه ی اینها، لازم به ذکر است که اختلال شخصیتی ضد اجتماعی پدیده ای نادر و کمیاب است، و تنها 0.6% از افراد جوامع مختلف دچار این نوع اختلال رفتاری می باشند.

چه افرادی در معرض خطر این اختلال قرار دارند؟

طبق مطالعات صورت گرفته و آمار های بدست آمده، اختلال شخصیت ضد احتماعی بیشتر از اینکه روی زن ها اثر بگذارد، بر روی مرد ها اثر می گذارد. متخصصان هنوز دلیل آن را به قطع نمی دانند اما معتقدند که عوامل بیلوژیکی و ژنتیکی بر روی این اختلال و به وجو آمدن آن اثر دارد.

آنها معتقدند، دچار شدن به این نوع احتلال رفتاری، علاوه بر شرایط ژنتیکی، به عوامل محیطی نیز بستگی دارد. برای مثال، طبق تحقیقات و آزمایش های صورت گرفته بر روی برخی از این بیماران، اکثر آنها کودکی خود را در محیطی پر استرس و پر تنش گذرانده اند و کودکی سختی داشته اند که همین امر باعث شده تا دچار جامعه ستیزی شوند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد اختلالات و آسیب های مغزی در طول دوران جنینی یا در طول دوران رشد ممکن است در به وجود آمدن این اختلال موثر باشد.

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات