پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهن آگاهی هیجان های منفی

ذهن آگاهی هیجان های منفی  در مراحل اولیه، دیدیم که چه تعداد از مشکلات هیجانی مربوط به تعارض بین نیازهای هیجانی غیر قابل تطبیق است، و سلامت هیجان شامل سازش میان این نیازهای متعارض می‌شود. پس تعجب آور نیست که بخش اعظم رفتار

ذهن آگاهی هیجان های منفی 

در مراحل اولیه، دیدیم که چه تعداد از مشکلات هیجانی مربوط به تعارض بین نیازهای هیجانی غیر قابل تطبیق است، و سلامت هیجان شامل سازش میان این نیازهای متعارض می‌شود. پس تعجب آور نیست که بخش اعظم رفتار درمانی دیالکتیکی شامل مداخله های به ظاهر متناقض است.

چون هدف مداخله، تغییر عناصر متضاد دو قطب دیالکتیکی است. ذهن آگاهی تجربه مثبت شامل کاهش اجتناب و فرایندهای هیجانی ثانویه است. برعکس، ذهن آگاهی هیجان های منفی شامل افزایش توجه به فرآیندهای هیجانی منفی می شود. هر چند در تمرین قبل تلاش می‌کنید به چیز دیگری توجه کنید، هیجانی جدید ایجاد کنید، اما در این تمرین در جهت مخالف تلاش می‌کنید: به احساس دردناک توجه و با کمال تعجب، کاهش درد را مشاهده می کنید. بنابراین، رفتار درمانی دیالکتیکی هم شامل مداخله برای تغییر هیجان ها از طریق تجربه‌های هیجانی جدید و هم، رویارویی مستقیم با درد هیجانی به منظور از بین بردن آن می شود.

ما باید به دو دلیل از اجتناب هیجانی دور شویم: افزایش حساسیت به تجربه‌ای که هیجان ها را به وجود می‌آورد، و افزایش تجربه هیجان های کنونی که به طور نامناسبی ماندگار می‌شوند. با علاقه مندی بیشتر به هیجان ها و خفیفتر کردن هیجان های طولانی، می توانیم هیجان ها را به نقطه مناسب خود برگردانیم، و از آنها به عنوان منابع اطلاعاتی که با تغییر خواسته های زندگی سازگاری را برای ما ممکن می‌سازند، استفاده کنیم. افراد منطقی کمی وجود دارند که مایل باشند درد را تجربه کنند. همه ما می‌خواهیم احساسی خوب داشته باشیم. اما، اغلب به منشا لذت را بسیار دور می پنداریم. شما می‌خواهید همیشه سرحال باشیم. اما، هرگز درد را احساس نکنید. متاسفانه، زندگی حتی زندگی خوب اینقدر بخشنده نیست. در واقع، درد شما را به لذت بردن از زندگی و درک بیشتر لذت ترغیب می‌کند. اساساً، درد غیر قابل اجتناب است، پس باید آن را بپذیرید. با پذیرش درد هیجانی، آن را کوتاه می کنید. درد می آید، تحمل می کنید می رود. این پاسخ های گریز و اجتناب، تلاش برای اجتناب از تجربه درد هیجانی به هر روش ممکن، موجب ماندگاری آن می شود.

به این ترتیب، ذهن آگاهی به درد هیجانی، راهکاری است که موجب کاهش درد می شود. با کاهش ترسی که تجربه منفی را احاطه می‌کند، طبق انتظار، از شدت درد به تدریج کاسته می‌شود.

ذهن آگاهی، دسترسی شما را به چند هدف ممکن می‌سازد:

• فرایندهای پیش بینانه هیجانی ترس و اضطراب را کم میکند.
• احساس برتری و کفایت شما را نسبت به هیجان های خود افزایش می دهد.
• اعتماد شما را به هیجانهای مبنی بر اینکه از بخش های مفید و لازم زندگی هستند، افزایش می دهد.
• اجازه می‌دهد تمام زندگی را بهتر تجربه کنید، بدون اینکه با تلاشی بی جهت و ساختگی از درک معنای ذاتی فقدان و ناامیدی بگریزید.
• شما را نسبت به تغییر رویدادهای زندگی حساس تر و مسئول تر می سازد.
• ماندگاری هیجان های منفی را کاهش می دهد هیجانها نسبت به رویدادهای دردناک حساس تر می شوند، اما وقتی تجارب جدید پیش می‌آید و هیجان های مثبت جایگزین هیجانهای دردناک می شوند، ناپدید می گردند.
 بنابراین هر چند تمایل به داشتن احساسی خوب، منطقی و طبیعی است، اما چون می‌دانید با ذهن آگاهی هیجانها، احساس خوب بیشتر و طولانی تری خواهید داشت، در تمرین زیر شرکت می کنید. حتی اگر این کار سخت باشد و واقعاً تمایلی به انجام آن ندارید، بازهم این تمرین را انجام دهید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات