پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال شخصیتی خود شیفته

اختلال شخصیتی خود شیفته، یکی از انواع مختلف اختلالات شخصیتی است که در آن افراد احساس خود بزرگ بینی بیش از حدی دارند و بر این باورند که فرد بسیار مهمی هستند

اختلال شخصیتی خودشیفته چیست؟

اختلال شخصیتی خود شیفته، یکی از انواع مختلف اختلالات شخصیتی است که در آن افراد احساس خود بزرگ بینی بیش از حدی دارند و بر این باورند که فرد بسیار مهمی هستند، و به دنبال آن نیاز شدیدی به توجه و تحسین شدن و تشویق شدن دارند. اینگونه افراد معمولا به سختی با افراد ارتباط برقرار می کنند و نمی توانند با افراد یکدل و یکدست باشند؛ درواقع آنها خود را برتر، بهتر، زیبا تر و باهوش تر از بقیه می پندارند.

اما پشت ماسک این فرد پر ادعا و با اعتماد به نفس، شخص حساسی قرار دارد که ممکن است با هر انتقاد کوچکی دچار ضربات روحی شده و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

اختلال شخصیت خود شیفته میتواند باعث مشکلات متعدد و زیادی در مراحل مختلف زندگی افراد شود مانند روابط عاطفی آنها، روابط زناشویی، روابط خانوادگی، کاری، مدرسه و مسائل مالی.

افرادی که دارای این نوع از اختلال شخصیتی می باشند، هنگامی توجه و تحسین خاصی که فکر می کنند لایقش هستند را دریافت نمیکنند، دچار نا امیدی و ناراحتی بسیار زیادی می شوند. آنها اغلب اوقات از روابط خود ناراضی هستند و دیگران نیز از بودن در کنار آنها و وقت گذرانی با آنها لذت نمی برند و این امر ممکن است باعث شود که آنها تبدیل به افرادی منزوی شده و دچار انواع افسردگی ها شوند.

علائم اختلال شخصیتی خودشیفته چیست؟

نشانه ها و علائم افراد با شخصیت خود شیفته می تواند بسیار متفاوت و زیاد باشد؛ با این حال ما لیستی از رایج ترین علائم این اختلال شخصیتی را برای شما گرد آوری کرده ایم. این افراد:

  • خود را بیش از حد بزرگ و مهم تصور می کنند.
  • دائما نیاز به تحسین دارند و خود را شایسته ی آن می دانند.
  • بدون دلیل منطقی بر این باورند که باید با آنها بهتر از دیگران رفتار شود.
  • معتقدند که از دیگران برتر هستند.
  • معتقدند دستاورد ها و توانایی های بسیار زیادی دارند.
  • باور دارند که آدم مهمی هستند و تنها می توانند با افرادی به مهمی خودشان ارتباط داشته باشند.
  • به افراد به عنوان زیر دست های خود نگاه می کنند.
  • انتظار دارند توقعات آنها به سرعت و بدون پرسش برآورده شود.
  • از دیگران استفاده می کنند تا به آنچه می خواهند دست یابند.
  • ناتوانی و عدم تمایل به شناسایی خواسته ها و احساسات دیگر افراد
  • دائما بر این  باورند که افراد دیگر به آنها حسادت می کنند.
  • به هیچ وجه تحمل شنیدن انتقادات را ندارند و در صورتی که کسی از آنها انتقاد کند ممکن است به شدت عصبانی شوند.
  • رفتارها و نگرش های متبکرانه و خود خواهانه از خود نشان داده و بسیار پر ادعا هستند.
  • اصرار به داشتن بهترین چیز ها دارند مانند بهترین ماشین یا بهترین خانه یا محل کار

طبق آمار ها و مطالعات انجام شده، تقریبا 50 تا 75 درصد از افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته هستند مذکر می باشند. همچنین شایان ذکر است افرادی، که در دوران نوجوانی به سر می برند ممکن است برخی از نشانه های ذکر شده در لیست بالا را داشته باشند؛ این به آن معنا نیست که آنها در آینده قطعا دچار این اختلال شخصیتی می شوند.

 

 

 

 

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات