پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

دستورالعمل تنفس ذهن آگاهی برای مراجعین

دستورالعمل تنفس ذهن آگاهی برای مراجعین هدف این برنامه‌ آرام ساختن مراجعان است تا از افکار مزاحمی که ناخوشایند و خود - تخریب کننده هستند، آگاه شوند و سپس به کشف و بازسازی شناختی آن بپردازند و توجه خود را از این افکار مزاحم

دستورالعمل تنفس ذهن آگاهی برای مراجعین

هدف این برنامه‌ آرام ساختن مراجعان است تا از افکار مزاحمی که ناخوشایند و خود - تخریب کننده هستند، آگاه شوند و سپس به کشف و بازسازی شناختی آن بپردازند و توجه خود را از این افکار مزاحم و ناخوشایند دور سازند و تمامی توجه یا بیشترین توجه خود را به اینجا و حالا و لحظه کنونی معطوف دارند.

مراجعان با تمرین بیشتر می‌توانند به آنچه که در حال حاضر انجام می‌دهند، معطوف شوند. آنها از آنچه که درست در حال حاضر در تنفس شان، جسم شان و در مکانی که قرار دارند، آگاهی دقیق تری می یابند. این نکته که گفته می‌شود خردورزی و مراقبه همواره باید به آرامش بیشتر بیانجامد، افسانه ای بیش نیست؛ هدف کسب آگاهی بیشتر است و نه آرامش، اگر چه هنگامی که مراجعان آگاهی بیشتری می‌یابند و به بازسازی شناختی ملاحظات، نگرانی ها و افکار منفی می پردازند، معمولاً آرامش نیز به دست می‌آورند. برای بسیاری از افراد این کار صرفاً بازشناسی و تشخیص الگوهای شناختی منفی یا کسب زندگی یکنواخت و خسته کننده ای است که نسبت به آن آگاهی می یابند و سرانجام زندگی کردن با یک صدای زمینه ای را در خودآگاهی شان قرار می گیرند. درست مثل مراجعی که درباره طلاق خود و اخلاقی بودن آن با توجه به سوگندی که در مورد ازدواج خود یاد کرده بود که هرگز آن را رها نکند، اشتغال های زیادی داشت.

فرایند تنفس ذهن آگاهانه شامل موارد زیر است:

• هر آنچه که برای انجام کارهایی مثل شستن ظرفها یا مرتب کردن دفتر کار لازم است، انجام دهید. کارهای روزمره را می‌توان ضمن اجرای تنفس ذهن آگاهانه، انجام داد.
• حالت بدنی خود را هنگام ایستادن، راه رفتن یا نشستن تا حد امکان صاف، مستقیم و افراشته و آرام نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که بدن شما موقع نشستن،
 ایستادن یا راه رفتن کشیده و افراشته است، شانه ها عقب و پشت تان تا آنجا که از لحاظ پزشکی امکانپذیر است، صاف است.
• روی موارد زیر تمرکز داشته باشید:
 - تنفس خود را در موقع دم و بازدم از سوراخ های بینی انجام دهید. از طریق دهان نفس نکشید.
- هنگام تنفس شکم شما منبسط و منقبض می شود مراجعان می توان ند دست خود را روی شکم قرار دهند تا انقباض و انبساط شکم را احساس کنند.
-  بخش های دیگر بدن. این بخش تجربه‌ای است در رابطه با حالت های درون بدن و نه عوامل بیرون از بدن. این توجه مراجعان را از تمامی حواس بدنی، آگاه می سازد.
- صداهای موجود در اتاق
- اشباء قابل رویت در اتاق
- مانتراهای مناسب: مراجعان باید کلمات را به آرامی هنگام دم و بازدم با خود تکرار کنند آنها موقع دم یک کلمه و موقع بازدم نیز یک کلمه دیگر را به آرامی با خود تکرار می‌کنند.

برخی از این کلمات مناسب که فریش و مراجعان او سودمندی آنها را دریافته اند هر بار موقع دم این کلمات را با خود ادا کنید: درون، اینجا، عمیق، بدون یا هربار موقع بازدم، این کلمات را با خود تکرار کنید: بیرون، حالا، آه. جفت واژه هایی از قبیل بدون... فکر به مراجعان نگران که اشتغال های ذهنی داشته اند، کمک کرده است. همچنین جفت واژه‌های چون اینجا... حالا، نیز موثر بوده است، چرا که به مراجعان به آرامی یادآوری می‌کند که توجه خود را به اصوات و دیدنی هایی معطوف دارند که در آن لحظه موجود است.

مراجعان را باید تشویق کرد تا این کلمات را به کار گیرند و به نوبه خود دیگران را نیز به کاربرد این واژه ها ترغیب نمایند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات