پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ذهن آگاهی

ذهن آگاهی Mindfulness   ذهن آگاهی یعنی فرآیند پردازش اطلاعات و تفکر آگاهانه و تحت کنترل شخص باشد و به شکل خودکار اتفاق نیفتد. ذهن آگاهی مهارت و تمرینی است که بدون ارزیابی عمدی توجه خود را به تجربه لحظه حال جلب می‌کند، مها

ذهن آگاهی
Mindfulness  

ذهن آگاهی یعنی فرآیند پردازش اطلاعات و تفکر آگاهانه و تحت کنترل شخص باشد و به شکل خودکار اتفاق نیفتد.

ذهن آگاهی مهارت و تمرینی است که بدون ارزیابی عمدی توجه خود را به تجربه لحظه حال جلب می‌کند، مهارتی که فرد از طریق مدیتیشن یا آموزش‌های دیگر ایجاد می‌کند.

ذهن آگاهی از ساتی، عنصر مهمی از سنت‌های بودایی نشأت می‌گیرد و مبتنی بر تکنیک‌های مراقبه ذن، ویپاسانا، و تبتی است. طیف وسیعی، سنت های بودایی توضیح می دهند که چه چیزی ذهن آگاهی را تشکیل می دهد، مانند اینکه چگونه لحظات گذشته، حال و آینده به وجود می آیند و به عنوان تأثیرات حسی لحظه ای و پدیده های ذهنی متوقف می شوند. 

 روانشناسی بالینی و روانپزشکی از دهه ۱۹۷۰، تعدادی کاربرد درمانی بر اساس ذهن آگاهی برای کمک به افرادی که شرایط روانی مختلفی را تجربه می کنند، توسعه داده است. تمرین ذهن آگاهی برای کاهش افسردگی،  استرس،اضطراب، و در درمان اعتیاد به مواد مخدر. برنامه‌های مبتنی بر مدل‌های ذهن‌آگاهی در مدارس، زندان‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز جانبازان و سایر محیط‌ها اتخاذ شده‌اند، و برنامه‌های تمرکز حواس برای نتایج اضافی مانند پیری سالم، مدیریت وزن، عملکرد ورزشی، کمک به کودکان در نیازهای ویژه و به عنوان مداخله در طول دوره پری ناتال. مطالعات بالینی فواید ذهن آگاهی را برای سلامت جسمی و روانی در گروه‌های مختلف بیماران و همچنین در بزرگسالان و کودکان سالم ثبت کرده‌اند.مطالعات تحقیقاتی رابطه مثبتی بین ویژگی ذهن آگاهی (که می تواند از طریق تمرین مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی پرورش یابد) و سلامت روانی را نشان داده است. به نظر می‌رسد که تمرین ذهن آگاهی برای افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی مزایای درمانی دارد، از جمله مزایای متوسط ​​برای مبتلایان به روان‌پریشی.مطالعات همچنین نشان می‌دهند که نشخوار فکری و نگرانی به انواع اختلالات روانی کمک می‌کند، و مداخلات مبتنی بر ذهن‌آگاهی می‌توانند ذهن‌آگاهی ویژگی‌ها را تقویت کنندو هم نشخوار فکری و هم نگرانی را کاهش دهند.علاوه بر این، تمرین ذهن آگاهی ممکن است یک استراتژی پیشگیرانه برای توقف توسعه سلامت روان باشد.

تاثیر ذهن آگاهی بر سلامت جسمانی

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد درگیر شدن در مراقبه ذهن آگاهی ممکن است بر سلامت جسمانی تأثیر بگذارد. برای مثال، عادت روان‌شناختی تمرکز مکرر روی افکار استرس‌زا، اثرات فیزیولوژیکی عامل استرس‌زا را تشدید می‌کند (در نتیجه فعال شدن مداوم سیستم عصبی سمپاتیک و محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال) با پتانسیل منجر به جسمی. تظاهرات بالینی مرتبط با سلامت. مطالعات نشان می‌دهند که مراقبه ذهن آگاهی، که باعث کاهش نشخوار فکری می‌شود، ممکن است این مسیرهای بالینی بیولوژیکی را تغییر دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که تمرکز حواس ممکن است به طور مطلوب بر سیستم ایمنی و همچنین التهاب تأثیر بگذارد،  که می‌تواند در نتیجه بر سلامت جسمانی تأثیر بگذارد، به‌ویژه با توجه به اینکه التهاب با ایجاد چندین بیماری مزمن سلامت مرتبط است. مطالعات دیگر از این یافته ها حمایت می کنند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد تمرکز حواس باعث کاهش فعالیت شبکه حالت پیش‌فرض مغز می‌شود و در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک می‌کند. با این حال، منتقدان هم تجاری‌سازی و هم بازاریابی بیش از حد ذهن‌آگاهی برای مزایای سلامتی را مورد تردید قرار داده‌اند - و همچنین بر نیاز به مطالعات تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بیشتر، برای جزئیات روش‌شناختی بیشتر در مطالعات گزارش‌شده و برای استفاده از حجم‌های نمونه بزرگ‌تر تأکید می‌کنند. نیاز به نقل قول برای تأیید یک مطالعه بزرگ در بریتانیا نشان داد که درس‌های تمرکز حواس برای نوجوانان در مدرسه عمدتاً اتلاف وقت است.

در چه اختلالاتی از ذهن آگاهی استفاده می کنیم؟

ذهن آگاهی مهارتی است که قضاوت را اصلاح می کند و مانع تولید افکار منفی می شود بنابراین در اختلالاتی که قضاوت مختل است یا افکار منفی علت اختلال است می توان از ذهن آگاهی استفاده کرد. در اختلالات زیر موثر بودن ذهن آگاهی محرز شده است:

۱. افسردگی

۲. اضطراب

۳. اختلال وسواسی جبری

۴. درمان کمکی در اختلالات مقاوم به درمان



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات