پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال روان پریشی کوتاه مدت چیست

مبتلایان به اختلال روان پریشی کوتاه مدت معمولاً مبتلا به آشوب هیجانی و سرگردانی شدید می ¬شوند

اختلال روان پریشی کوتاه مدت

ویژگی اصلی این اختلال شروع ناگهانی حداقل یکی از نشانه­ های مثبت روان­ پریشی است که موارد زیر را شامل می­ شود:
۱. هذیان­.
۲. توهم.
۳. گفتار آشفته مانند انحراف فکر یا گسیختگی مکرر در کلام.
۴. رفتار روانی- حرکتی کاملا نابهنجار مانند کاتاتونی.


شروع این اختلال کاملا ناگهانی است و به شکل تغییری از حالت نرمال به حالت روان ­پریشی واضح در مدت ۲ هفته و معمولاً بدون علامت اولیه اتفاق می افتد. دوره این اختلال حداقل ۱ روز، ولی کمتر از ۳۰ روز است و در پایان یک ماه بیمار به سطح پیش ­مرضی عملکرد خود بازگشت کامل دارد. علایم این اختلال با اختلال افسردگی یا اختلال دوقطبی با ویژگی­ ها روان پریشی و یا با اختلال اسکیزوافکتیو، یا با اسکیزوفرنی بهتر توجیه نمی ­شود و ناشی از تأثیرات مغزی مصرف مواد و دارها یا بیماری جسمانی دیگر هم نیست


ویژگی­های تشخیص را مسجل می­کنند

مبتلایان به اختلال روان پریشی کوتاه مدت معمولاً مبتلا به آشوب هیجانی و سرگردانی شدید می ­شوند. گاهی گذار سریع از یک هیجان شدید به عاطفه شدید دیگر دیده می شود. آشفتگی هیجانی کوتاه­ مدت است، اما میزان اختلال گاهی شدید می شود. برای تامین نیازهای غذایی و بهداشتی بیمار و اینکه او از نتایج قضاوت های اشتباه، خطاهای شناختی، یا عمل کردن مطابق هذیان­ ها مصون بماند، گاهی مراقبت و نظارت توسط عزیزان ضروری است. خطر اقدام به خودکشی­ به ویژه در طول دوره حاد، وجود دارد.


شکل ­گیری و روند

اختلال روان پریشی حد اکثرا در بزرگسالی شروع می شود ولی شروع آن می ­تواند در تمام طول عمر روی دهد، به نحوی که میانگین سنی مبتلایان هنگام شروع، ۳۰ تا ۴۰ سالگی است. برای تشخیص اختلال روان ­پریشی کوتاه­ مدت، لازم است بهبودی کامل نشانه ­ها و برگشت کامل و نهایی به سطح پیش مرضی عملکرد در طول مدت ۱ ماه بعد از شروع بیماری اتفاق افتد. گاهی طول مدت نشانه­ های روان پریشی خیلی کوتاه یعنی چند روز است.


عوامل خطر

.1خلق و خوی غیر عادی.
۲. اختلالات شخصیت مثل اختلال شخصیت اسکیزوتایپی، اختلال شخصیت مرزی.
۳. صفات مختل مانند بی­ نظمی ادراکی، حالت منفی گرایی، بدگمانی.
۴. استرس شدید.

افتراق نشانه­ های اختلال روان پریشی کوتاه­ مدت از رفتارهایی که به لحاظ فرهنگی تأیید شده اند، مهم است. مثلا در برخی مراسم مذهبی، ممکن است کسی بگوید صداهایی را می­شنود اما این صداها موقتی هستند و اکثر افراد جامعه آن را غیرعادی تلقی نمی کنند همچنین هنگام در نظرگرفتن این موضوع که آیا عقاید هذیانی هستند یا نه لازم است زمینه فرهنگی و مذهبی مراجع ملاحظه شود.


عواقب عملکردی

با وجود میزان بالای عود بیماری پیامد نهایی از نظر عملکردی و نشانه­ شناسی، برای اکثر مبتلایان عالی است یعنی بهبودی کامل دیده می شود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات