پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و نشانه های آن

افراد دارای شخصیت اسکیزوتایپال، معمولا الگو های رفتاری و فکری غیر عادی از خود نشان می دهند.

اختلال شخصیتی چیست؟

افرادی که دچار اختلالات شخصیتی باشند، معمولا دارای الگو های فکری و رفتاری هستند، که نسبت به آنچه جامعه می پذیرد، و آنها را با عنوان رفتار های می شناسد متفاوت است. عادات ها و نوع شخصیت انعطاف نا پذیر این افراد، می تواند باعث به وجود آمدن غم و اندوه بسیار برای خود افراد و نزدیکانشان شده، و همچنین بسیاری از زمینه ها و بخش های زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار دهد، مانند وضعیت و فرصت های شغلی، تحصیلی و زندگی روزمره آنها.

علاوه بر این موارد، افرادی که از اختلالات شخصیتی پیچیده و شدید رنج می برند، بطور عمده در زمینه هایی مانند حل مسائل و مشکلات زندگی و کنار آمدن با مشکلات، و همچنین برقراری روابط سالم و صحیح با افراد دیگر نیز دچار مشکلات زیادی می باشند.

یکی از انواع شناخته شده و مرسوم اختلالات ، اختلال اضطراب ( به انگلیسی: anxiety disorder) می باشد که در آن، افراد نا خواسته دچار استرس و اضطراب زیادی درباره مسائل مختلف، که گاها مسائل غیر منطقی نیز هستند می شوند. اما افرادی که دچار اختلال اضطراب هستند، با افرادی که دچار اختلال شخصیتی هستند، تفاوت هایی دارند.

یکی از تفاوت های این افراد، با افرادی که دچار اختلال شخصیتی هستند، این است که افراد مبتلا به اختلال اضطراب، می دانند که دچار یک مشکل روانی هستند، اما نمی توانند آن را کنترل کنند؛ اما افرادی که دارای اختلال شخصیتی هستند، عمدتا از مشکل خود آگاهی ندارند و بر این باورند که اصلا مشکلی برای کنترل کردن در آنها وجود ندارد.

 

اختلال شخصیتی اسکیزوتایپال چیست؟

اختلال شخصیتی اسکیزوتایپال، یکی از گروه های بیماری های روانی است، که افراد مبتلا به آن، بطور عامیانه به عنوان افراد « غیر عادی» شناخته می شوند. افرادی که مبتلا به این نوع از اختلالات باشند، در نظر افراد معمولا عجیب و غریب به چشم می آیند. افراد دارای شخصیت اسکیزوتایپال، معمولا الگو های رفتاری و فکری غیر عادی از خود نشان می دهند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی اسکیزوتایپال، معمولا دارای باور ها و خرافات عجیبی هستند. این افراد، در برقراری روابط نزدیک ناتوان هستند و مایلند تا جایی که می توانند واقعیت را تحریف کنند. با توجه به این تعریفات، اختلال شخصیتی اسکیزوتایپال را می توان نوع خفیف تر و ساده تر بیماری اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی دانست.

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی یک اختلال مغزی جدی و شدید است که باعث تحریف و ایجاد اختلال در نحوه ی تفکر، عمل، بیان و انتقال احساسات، درک واقعیت و برقراری روابط با دیگران می شود. در موارد نادر، بیماری افرادی که دارای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال هستند، ممکن است پیشرفت کرده و آنها به مرور زمان دچار بیماری اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی شوند.

 

نشانه های اختلال شخصیتی اسکیزوتایپال

افراد مبتلا به اختلال شخصیتی اسکیزوتایپال، ترکیبی از رفتار ها، الگو های گفتاری، افکار و ادراکات عجیبی از خود نشان می دهند. افراد عادی این افراد را معمولا با عنوان های عجیب و غریب، یا دیوانه خطاب می کنند. عادات و رفتار های افراد مبتلا به این اختلال شخصیتی شامل موارد زیر است:

  • لباس پوشیدن، صحبت کردن و رفتار هایی که از دید افراد دیگر عجیب و غیر منطقی است.
  • مشکوک یا پارانوید بودن به همه چیز.
  • داشتن احساس اضطراب و ناراحتی در زمان حضور در شرایط و موقعیت های اجتماعی عادی بدلیل بی اعتمادی نسبت به افراد دیگر.
  • داشتن دوستان کم و ترس شدید از صمیمی شدن با کسی افراد.
  • داشتن تفکران عجیب و جادویی ( برای مثال، بیش از حد خرافاتی بودن یا باور داشتن اینکه یک دیوانه هستند).
  • تمایل به ساختن فانتزی ها و رویاپردازی های متعدد.
  • مقاومت کردن و داشتن احساس ناخشنودی در هنگام نزدیکی به دیگران.
  •  داشتن احساسات سرد، عجیب و غیر منطقی



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات