پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

دندان‌قروچه

ندان قروچه معمولاً در خواب رخ می‌دهد ولی ساییدن یا کوبیدن دندان‌ها در طول روز نیز شایع است

دندان‌قروچه

دندان قروچه یعنی عادت به ساییدن دندان‌ها. دندان قروچه معمولاً در خواب رخ می‌دهد ولی ساییدن یا کوبیدن دندان‌ها در طول روز نیز شایع است. این اختلال باعث بیدار شدن از خواب و اذیت همخواب می گردد .دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه‌ها و استخوان‌های حمایت‌کننده از آن‌ها در دهان شود. در آلودگی با کرم تنیا ساژیناتا  نیز بروکیسم یا دندان قروچه در کودکان دیده شده است.
 

علایم شایع

انقباضات مکرر عضلات در یک طرف صورت و صداهای آزاردهنده دندان قروچه در شب و گاهی در روز. این صداها ممکن است چنان بلند باشند که دیگران را از خواب بیدار کنند. آسیب به دندان‌ها، لثه و استخوان حمایت‌کننده و سردرد. چون دندان‌قروچه اغلب در طی خواب رخ می‌دهد، بیشتر افراد متوجه آن نمی‌شوند، اما سردرد مداوم یا آرواره (فک) زخمی نشان دهندهٔ دندان‌ قروچه است.


علل

دندان‌قروچه می‌تواند در اثر استرس یا اضطراب باشد، و بیشتر در هنگام خواب اتفاق می‌افتد و گاهی به علت کج بودن دندان، نبودن دندان و دندان اضافی به وجود می‌آید یا آنکه اضطراب و تلاش ناخودآگاه برای تصحیح اشتباه در «گاز زدن» است.

برای پیشگیری از دندان قروچه لازم است از استرس دوری کنید.

عوامل تشدید کننده بیماری

استرس، اضطراب یا الکلیسم و اعتیاد


عوارض

۱.باعث خرابی و از دست دادن دندان‌ها می‌شود،

 ۲.کاهش شنوایی،
۳. مشکلات فک صورت و مفاصل و عضلات آن و تغییر شکل ظاهری صورت شود.

بیمار اگر دچار درد اطراف گوش، گیجی یا صدای زنگ در گوش می‌شود ویا اگر دچار درد یا تق‌تق کردن در فک می‌باشد ویا اگر در شب دندان قروچه می‌کند باید به دندانپزشک و روانشناس خود مراجعه کند. معمولاً با درمان ظرف ۶ ماه قابل علاج است. بدون درمان ممکن است دندان‌ها، استخوان‌ها و لثه در اثر فشار ساییدگی، خورده یا شکسته شوند.


درمان

درمان مشکلات روحی و روانی

شناسایی مشکل به وسیله بیمار و تلاش آگاهانه برای ترک عادت و مراقبت دندانپزشکی.

آموزش بازخورد زیستی (فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری‌های آرامش‌دهنده) یا مشاوره برای آموختن روش‌هایی جهت کنار آمدن مؤثرتر با استرس ممکن است مورد نیاز باشد. معمولاً برای این اختلال دارو لازم نیست، اجتناب از الکل و داروها. ممکن است در موارد خاصی، درمان با یک آرام‌بخش یا خواب‌آور به مدت کوتاه کمک‌کننده باشد. همچنین در بسیاری از موارد می تواند از داروهای ضداضطراب نیز استفاده کرد.


سایر راه‌هایی که باعث توقف دندان‌قروچه می‌شوند

۱. از مصرف کافئین مثل قهوه، کاکائو و نوشابه سیاه خودداری شود.

۲.هرگز الکل نوشیده ‌نشود، زیرا دندان قروچه را بدتر می‌کند.

۳. مداد، قلم یا هر وسیله غیر خوراکی را در دهان نگذارید.

۴. مصرف آدامس ترک شود، زیرا جویدن آدامس باعث می‌شود عضلات آرواره عادت به تکان خوردن کنند و دندان‌قروچه بیشتر شود.

۵. دقت شود که دندان‌ها به هم مالیده نشوند. برای جلوگیری از این کار می‌توان زبان خود را بین دندان‌ها نگه داشت. به این ترتیب عضلات آرواره استراحت می‌کنند و تکان نمی‌خورند.

۶. شب‌ها یک پارچه گرم روی گونه‌ها جلوی لاله گوش)قرار دهید تا عضلات آرواره آرام باشند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات