پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اسکیزوفرنیا و انواع آن

در گذشته به آن جنون جوانی می‌گفتند و شامل گروهی از واکنش‌های پسیکوتیک می‌شود که علامت بارز آن، اختلال شدید در واقعیت سنجی است.

در گذشته به آن جنون جوانی می‌گفتند و شامل گروهی از واکنش‌های پسیکوتیک می‌شود که علامت بارز آن، اختلال شدید در واقعیت سنجی است.

 منظور از واقعیت سنجی این است که آنچه فرد در مورد واقعیت ها می گوید با آنچه که واقعا وجود دارد چقدر تفاوت دارد و افکار او را افراد دیگر و اکثریت جامعه تایید می کنند یا نه فرد مبتلا در ادراک، فعالیتهای عقلانی و فکری عواطف، انگیزش و رفتارهای کلامی و حرکتی اختلال دارد.

انواع اسکیزوفرنیا

این بیماری را بر حسب نشانگان به چند نوع تقسیم می نمایند :
الف - ساده : علائم آن را عبارتند از : بی تفاوتی، فقدان ابتکار، شور و شوق، گوشه گیری و عدم توجه به مسائل روزمره. ضمنا در قدرت های شناختی این بیماران، هیچ گونه علامت بارز توهم، هذیان و اختلال وجود ندارد. در بعضی از تقسیم بندی های جدید مانند DSM III ، حذف شده است.

مقاله مرتبط: اختلال روان پریشی کوتاه مدت چیست

ب - هبفرنیک : علامت بارز آن نشان دادن عواطف بی تناسب، بیمار، کم عمق و کودکانه، همراه با توهم، هذیان، رفتار احمقانه و بچگانه است. در بعضی از تقسیم بندیهای جدید مانند DSM III ، آن را نوع سازمان‌ نیافته نامیده اند.

ج - کاتاتونیک : از نشانه‌های بارز این بیماری، واکنش های مختل حرکتی توأم با بهت زدگی و کندی، و یا تحرک پذیری، بیقراری و ازدیاد چشمگیر فعالیتهای بدنی است.

د - پارانوید : به عنوان نشانه های مشهود، می توان از هذیان های بد سازمان یافته مانند افکارغیر منطقی و بی ارتباط با یکدیگر، و توهمات که معمولاً با توهم شنوایی توأم است، نام برد. احساس خشم، عناد و سوءظن گاهی توام با رفتار پرخاشگرانه و مخرب نیز از دیگر خصوصیات این بیماران است.
ه - نامشخص : مشخصه اصلی این بیماری، واکنش های مختلف اسکیزوفرنیک است و نمی توان آنها را در یک طبقه بندی مشخص و معینی قرار داد.
و - اسکیزو - افکتیو : مخلوطی است واکنشهای اسکیزوفرنیک و اختلالات عاطفی است.
ز - نوع باقیمانده : علایم ملایم و باقیمانده از یک حمله یا واکنش شدید اسکیزوفرنیک.
ح - اسکیزوفرنیای کودکی : واکنشهای اسکیزوفرنیک است که قبل از بلوغ بروز میکند.
در کتاب های جدید انواع اسکیزوفرنی حذف شده و تمامی بیماران اسکیزوفرنی تلقی می شوند زیرا انواع دیگری از این بیماری نیز وجود دارند و در ثانی انواع تعریف شده به همدیگر تبدیل می‌شوند.

از دست ندهید: اسکیزوافکتیو و نشانه های آن

آگاهی بیماران یک یا دو یا سه نوع از انواع هر مطرح شده وجود دارند.
در بیماری اسکیزوفرنی مشکل اصلی در ساختار مغز و ارتباطات مغزی و سلول‌های مغزی است و مهمترین عامل این اختلال نیز مشکل در ساختار ژنتیکی فرد است. به همین دلیل درمان اساسی بیماران استفاده از داروهای ضد جنون میباشد.
از انواع روان درمانی خصوصاً روان درمانی حمایتی و شناختی رفتاری و گاهی حتی درمان‌های تحلیلی می توان در درمان این بیماران کمک گرفت.
گاهی در موارد شدید که داروها و روان درمانی موثر نیست از شوک مغزی یا الکتروشوک هم برای درمان استفاده می شود.

 درمان دیگر مطرح در بیمار اسکیزوفرنی کاردرمانی است و خانواده درمانی نیز در مواردی که منشا استرس های خانوادگی وجود دارد موثر خواهد بود.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات