پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

اختلال وسواس فکری عملی

با وجود این، اختلالات وسواسی فکری عملی یا سبک های شخصیت وسواسی عملی ممکن است با دیگر نشانه‌های روانپزشکی همراه باشد. معمولاً اختلال شخصیت وسواسی فکری عملی به این شکل نباید در کودکان تشخیص داده شود.

اختلال وسواس فکری عملی

تشخیص اختلال وسواسی فکری عملی شامل ویژگی های زیر است :

۱• رخداد تکراری یک فکر یا عمل وسواسی.
۲• نشانه های رفتاری معتبر افکار و اعمال وسواسی همراه.
۳• شکایت و نشانه‌ ها حداقل با نگرانی متوسط و آسیب کارکردی همراه است.
۴• وجود سه شاخص کلیدی :
الف – تجربه اجبار های ذهنی.
ب – گزارش مقاومت درونی.
پ – وجود بینش يا آگاهی متناسب با سن کودک.

متخصص بالینی همچنین به دنبال شخصیت نسبتاً دست نخورده فرد در خارج از حوزه نشانه‌های افکار و اعمال وسواسی است، اما این نکته به این شکل نمی تواند ملاک تشخیص باشد. ویرایش جدید راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا APA در برگیرنده توصیف‌های متعدد ملاک های تشخیصی برای اختلال وسواسی فکری عملی است که در DSM-III مطرح شد.

هر دو چاپ راهنما وجود یکی از دو مورد افکار يا اعمال وسواسی را که موجب نگرانی کافی برای تداخل در کارکرد طبیعی اجتماعی و شغلی شود ضروری می‌دانند. با وجود این، DSM-III-R ضرورت دیگری را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه افکار و اعمال وسواسی وقت‌گیر هستند، بیش از یک ساعت از هر روز را به خود اختصاص می‌دهند.

DSM-III-R همچنین هر یک از ملاک های افکار و اعمال وسواسی را به ملاک های کوچکتر تقسیم می‌کنند و درباره آن توضیح می‌دهند. افکار یا اعمال وسواسی باید موجب نگرانی قابل ملاحظه شده، وقت گير باشند، یا به طور قابل ملاحظه‌ ای در امور عادی روزمره شخص، کارکرد شغلی، یا فعالیت های اجتماعی معمول يا روابط شخصی با دیگران تاثیر بگذارند.

چهار ملاک روشن برای افکار وسواسی وجود دارد :
۱• عقاید، افکار، تکانه ها یا تصاویر ذهنی عودکننده و پایدار که دست کم در ابتدا مزاحم و بی‌معنی اند؛ مثلاً پدر یا مادری که تکانه های تکراری کشتن کودک مورد علاقه خود را دارد، شخصی مذهبی که دارای افکار عودکننده کفر آمیز است.
۲• شخص تلاش می‌کند چنین افکار یا تکانه هایی را انکار کند یا واپس زند، یا آنها را از طریق افکار یا اعمال دیگر مانع شود.
۳• شخص تشخیص می‌دهد که وسواس‌ها محصول ذهن او هستند، و از خارج به او تحمیل نشده اند.
۴• اگر اختلال دیگر محور يک وجود دارد، با محتوای افکار وسواسی بدون ارتباط است، مثلاً، عقاید، افکار، تکانه ها يا تصاویر ذهنی مربوط به غذا در صورت وجود اختلال خوردن، مربوط به دارو در صورت وجود اختلال مصرف مواد روان گردان، یا مربوط به افکار گناه آلود در صورت وجود افسردگی اساسی نیست.

سه ملاک روشن برای اعمال وسواسی وجود دارد :
۱• رفتارهای تکراری، هدفمند، و عمدی که در پاسخ به یک فکر وسواسی، یا مطابق با موازین خاص يا به روش کلیشه ای انجام می شوند.
۲• رفتار وسواسی به منظور خنثی کردن يا پیشگیری از ناراحتی یا رویداد یا موقعیتی ترسناک انجام می‌شود؛ با وجود این، يا فعالیت‌ به طریقی واقع گرایانه با آنچه که قرار است خنثی شود بی ارتباط است، یا اینکه به وضوح افراطی است.
۳• شخص تشخیص می‌دهد که رفتارش افراطی یا نامعقول است.

از این رو این ملاکها درباره کودک روان پريش که دارای افکار وسواسی و تشریفات مزاحم نیز هست، و کودکی که صدمه مغزی دیده اين ملاکها را ندارد صدق نمی کند. البته در مورد فرد مبتلا به صدمه مغزی که قبل از صدمه دارای اختلال وسواسی فکری عملی بوده است نباید تشخیص و نفی کرد.

با وجود این، اختلالات وسواسی فکری عملی یا سبک های شخصیت وسواسی عملی ممکن است با دیگر نشانه‌های روانپزشکی همراه باشد. معمولاً اختلال شخصیت وسواسی فکری عملی به این شکل نباید در کودکان تشخیص داده شود، به این دلیل اینکه ملاک‌های DSM-III-R معمولاً به رفتارها يا صفاتی که مشخصه کارکرد اخیر و بلند مدت فرد از دوران کودکی است اشاره دارد و در عین حال DSM-IV تمایزی بین تشخیص این اختلال در دوران کودکی و بزرگسالی قائل نمی‌شود و ذکر می کند که اگرچه اختلال وسواسی فکری عملی معمولاً در دوره نوجوانی يا بزرگسالی شروع می شود اما در کودکی نیز ممکن است ظاهر شود.

با وجود این، در موارد غیر معمول، جایی که به نظر می رسد الگوی غیر انطباقی اختلال وسواسی فکری عملی پایدار باشد می توان از آن استفاده کرد. متخصص بالینی باید بداند که در چنین مواردی اطمینان اندکی وجود دارد اختلال شخصيت طی دوران نوجوانی مقاوم باشد و در بزرگسالی نیز نسبتا بدون تغییر بماند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات