پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره اختلال وسواس فکری بدانید

یک اختلال روانی است که در آن بیماران احساس نیاز به بررسی مکرر دارند.

اختلال وسواس فکری چیست؟



یک اختلال روانی است که در آن بیماران احساس نیاز به بررسی مکرر دارند. بارها و بارها(به اصطلاح "آیین ها") کارهای معمولی خاصی را انجام می دهند یا ملاحظات خاصی دارند (به نام "وسواس"). این افراد نمی توانند بیش از یک دوره کوتاه مدت افکار یا فعالیت ها را کنترل کنند. فعالیت های تکراری دارند شامل شستشوی دست ، شمارش چیزها و چک کردن اینکه آیا درب قفل شده است.

برخی ممکن است دچار مشکلات جدی در زندگی شوند. این فعالیت ها به گونه ای اتفاق می افتد که زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می دهد. رفتارها و افکار وسواسی اغلب طول می کشند و بیش از یک ساعت در روز هستند. اکثر بزرگسالان مبتلا متوجه هستند که رفتارها منطقی نیستند. این وضعیت با تیک ، اختلال اضطراب و افزایش خطر ابتلا به خودکشی و افسردگی همراه است .

علت این بیماری ناشناخته است. به نظر می رسد برخی از اجزای ژنتیکی در هر دو دوقلوی مشابه وجود دارد . عوامل خطر شامل سابقه سوء استفاده از کودک و سایر رویدادهای پر استرس است. بعضی از موارد اختلال وسواس پس ازعفونت ثبت شده اند . تشخیص مبتنی بر علائم است و نیاز به رد کردن سایر علل مرتبط با مواد مخدر یا پزشکی است.

مقیاس های رتبه بندی مانند مقیاس اجباری وسواس ییل-براون (Y-BOCS) را می توان برای ارزیابی شدت اختلال استفاده کرد. اختلالات دیگر با علائم مشابه شامل اختلال اضطراب، اختلال افسردگی عمده ،اختلالات خوردن ، اختلالات تیک ، و اختلال شخصیت وسواسی-اجباری است.

درمان شامل مشاوره ، مانند درمان رفتاری شناختی (CBT) و گاهی داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده های بازجذب سروتونین(SSRI) یا کلومیپرامین می باشد. درمان شناختی رفتاری برای OCD شامل افزایش مواجهه با آن چیزی است که علایم وسواس را ایجاد می کند، در حالی که بیمار به خودش اجازه رفتار تکراری را نمی دهد.

به نظر می رسد کلومیپرامین مانند SSRI عمل می کند ولی عوارض جانبی بالایی دارد و معمولا به عنوان درمان خط دوم استفاده می شود. ضد جنون های غیر تیپیک ممکن است مفید باشند . در بیماران مقاوم به درمان علاوه بر SSRI از ضد جنون ها نیز استفاده می شود، اما با افزایش خطر عوارض جانبی همراه هستند. بدون درمان، بیماری اغلب چندین دهه طول می کشد.

اختلال وسواسی-اجباری در حدود 2.3 درصد از مردم را مبتلا کرده و در برخی از موارد بر زندگی آنها تاثیر منفی می گذارد. نرخ ابتلا در یک سال معادل 1.2٪ است و در سراسر جهان اتفاق می افتد. شایع نیست که علائم بعد از سن 35 سالگی شروع شود و نیمی از افراد قبل از 20 سال مشکلاتشان ایجاد می شود. مردان و زنان به طور مساوی مبتلا می شوند. عبارت obsessive-compulsive اغلب به صورت غیر رسمی مرتبط با OCD برای توصیف فردی که بیش از حد دقیق، کمال گرا است، استفاده می شود.



علائم و نشانه ها



این اختلال می تواند با انواع مختلفی از علائم ظاهر شود. گروه های خاصی از علائم معمولا با همدیگر همراه می شوند. این گروه ها گاهی به عنوان ابعاد و خوشه هایی که ممکن است فرایند اساسی را منعکس کنند، به شمار می روند. ابزار ارزیابی استاندارد OCD، مقیاس وسواس اجباری ییل-براون  (Y-BOCS)  دارای 13 دسته از علائم از پیش تعریف شده است. این علائم شامل "عامل تقارن"، "عامل افکار ممنوعه"، "عامل تمیز کردن" و "عامل ذخیره سازی"است.


فاکتور "تقارن" به شدت با وسواس مرتبط با مرتب کردن، شمارش و تقارن، و همچنین تکرار اجباری ارتباط دارد. "فاکتور افکار ممنوعه" بسیار با افکار نفوذ و ناراحت کننده ای با طبیعت خشونت آمیز، مذهبی یا جنسی ارتباط زیادی دارد. "عامل تمیز کردن" به شدت با وسواس در مورد آلودگی و مجبور بودن به تمیزکاری ارتباط دارد. "عامل نگهدارنده" فقط شامل وسوسه های مربوط به ذخیره سازی و اجبار می شود و به عنوان عاملی متمایز از گروه های علائم دیگر شناخته می شد.

در حالی که OCD به عنوان یک اختلال همگن از یک دیدگاه عصب شناختی محسوب می شود، بسیاری از نقص های احتمالی عصب روان شناختی ممکن است با این اختلال همراه باشد.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات