پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

ارزیابی عصبانیت

ارزیابی عصبانیت   قبل از اینکه بتوانید تغییری در احساس‌ها یا رفتار خود به وجود آورید، باید بدانید که آنها چگونه به وجود می آیند. طی ۷ تا ۱۴ روز آتی، عصبانیت خود را ارزیابی کنید.

ارزیابی عصبانیت 

 قبل از اینکه بتوانید تغییری در احساس‌ها یا رفتار خود به وجود آورید، باید بدانید که آنها چگونه به وجود می آیند. طی ۷ تا ۱۴ روز آتی، عصبانیت خود را ارزیابی کنید.

هر وقت نسبت به همسرتان احساس عصبانیت کردید، در ستونی که بالای آن نوشته رویداد، به طور عینی و رفتاری بنویسید که در آن موقع چه اتفاقی رخ می‌دهد. هر گفته یا کاری را که با عصبانیت شما مرتبط است، یادداشت کنید. در ستون عوامل استرس زا، منبع ناراحتی خود را بنویسید.

چهار طبقه عامل استرس زا

چهار طبقه عامل استرس زا وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید:

۱) عواطف ناراحت کننده با احساس هایی مثل غم، احساس گناه، شرم و اضطراب بروز پیدا می‌کنند که منفی یا ناخوشایند هستند.

۲) حس درد به مواردی مثل دندان درد، درد مفصل، سوزش قلب، سردرد و غیره اشاره دارد که در بدن خود احساس می کنید.

۳) سائق ناکام، شامل استرسی است که از برآورده نشدن خواسته هایتان به وجود می‌آید. برای رسیدن به خواسته ها یا نیازهای تلاش می کنید، اما در رسیدن به آنها با موانعی مواجه می‌شوید‌.

۴) تهدید استرسی است که وقتی فردی به شما می گوید که باعث ناراحتی شما خواهد شد، به وجود می‌آید. حتماً عوامل استرس زایی که بر شما تأثیر می‌گذارند را بنویسید.

در ستونی که عنوان آن افکار راه انداز است، حرف‌هایی را که در ذهن خود به خودتان گفته اید و باعث شروع عصبانیت و تشدید آن شده اند، بنویسید. دو نوع افکار راه انداز وجود دارد: افکار سرزنشگر و افکار باید. افکار راه انداز سرزنشگر به فرد مقابل برچسب بد و اشتباه کننده می زنند. سرزنش رایج این است که تو عمداً این کار را نسبت به من انجام دادی. پایه ی اصلی افکار سرزنشی این است که فرد مقابل از روی قصد با رفتار اشتباه خود شما را ناراحت کرده است. در پیش زمینه ی سرزنش ها این باورها وجود دارد که دیگران این کار را نسبت به تو انجام دادند. فردی آزاردهنده باعث استرس شما شده است. بایدها، نوع دوم افکار راه انداز هستند. باید کلی این است: تو نباید...، بلکه باید... باور موجود در بایدها این است که دیگری باید می‌دانست چگونه درست عمل کند، اما به جای آن عمداً قواعد رفتار مناسب را زیر پا گذاشت و حالا آن فرد؛ بد، خطاکار و سزاوار تنبیه است.

یادداشت کامل افکار

یادداشت کامل افکار راه‌انداز از اهمیت زیادی برخوردار است. سعی کنید دقیقاً آنچه را که در  لحظه خشمگین شدن در ذهنتان بود، به خاطر آورید. وضعیت را چگونه می دیدید؟ فرد خلاف کار را چگونه برای خودتان توصیف می‌کردید؟ اگر می‌توانستی، چه چیزی به خودت می گفتی تا عصبانیت خود را کاهش دهی؟ آخرین ستون در یادداشت ارزیابی عصبانیت، تعیین میزان عصبانیت است. با توجه به مقیاس یک تا ده بنویسید که در آن وضعیت چقدر احساس عصبانیت می کردید. این مقیاس به شما کمک می‌کند عوامل استرس‌زا و افکار راه‌اندازی را که بیشتر باعث عصبانیت شدید شما می شوند. شناسایی کنید. حداقل ۱۰ موقعیتی که در آن ها عصبانی شده اید را بنویسید. اگر طی ۷ روز نتوانستید ۱۰ مورد بنویسید، چند روز دیگر صبر کنید تا بتوانید ۱۰ مورد را یادداشت کنید. به خاطر داشته باشید که حتماً لازم نیست در موقعیت مورد نظر بی نهایت خشمگین شده باشید. حتی ممکن است در موقعیت مورد نظر عصبانیت خود را به طرف مقابل ابراز نکرده باشید و فقط در درون خود از او خشمگین باشید. عصبانیت در اینجا شامل وضعیتی است که در آن عصبانیت را حداقل یک درجه از مقیاس، تجربه می کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات