پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

افکار سرزنشگر

افکار سرزنشگر   سرزنش می تواند به شکل‌های مختلفی انجام گیرد. شاید آسیب زا ترین نوع سرزنش ها، برچسب‌های کلی باشند که در آن، فرد مقابل را به احمق بودن، بی عرضه بودن، بی‌دقت بودن و غیره متهم می کنید.

افکار سرزنشگر 

 سرزنش می تواند به شکل‌های مختلفی انجام گیرد. شاید آسیب زا ترین نوع سرزنش ها، برچسب‌های کلی باشند که در آن، فرد مقابل را به احمق بودن، بی عرضه بودن، بی‌دقت بودن و غیره متهم می کنید.

برای مثال؛ صبا به محسن برچسب؛ بی‌مسئولیت، تنبل، احمق و خودخواه می‌زد. این لقب ها، اثرات آسیب زایی بر محسن دارند؛ او انسان شکست خورده ای است. همچنین افکار سرزنشگر ممکن است، به خاطر پیش فرض های متعدد در مورد نیت فرد مقابل انجام شوند. پیش فرض، روش متداولی از ذهن خواهی است. در این حالت شما در مورد انگیزه ها، رغبت ها و اهداف رفتار فرد مقابل پیش‌فرض‌هایی می‌سازید. موقعی که از طریق پیش فرض ها به این نتیجه می‌رسید که همسرتان عمداً سعی کرده شما را ناراحت کند، خشمگین می شوید. این باور که ناراحتی شما نتیجه ی انتخاب هشیارانه توسط فردی دیگر است، باعث می‌شود احساس قربانی شدن کنید و به شما اجازه می دهد او را تنبیه کرده و به او حمله کنید. موقعی که صبا فکر کرد که محسن موقع شب ادراری برای اذیت کردن او سر و صدا کرده است، در واقع پیش فرض انجام داد. نوع سوم افکار سرزنشی، بزرگ نمایی است

. در این نوع افکار راه انداز، در گفتگوی درونی شما واژه هایی مثل همه، وحشتناک، اسفناک، هولناک و تنفر آور زیاد استفاده می شوند. در بزرگ نمایی واژه هایی مثل همه، همیشه، همه کس، هرگز هیچ کس که نشان دهنده تعمیم بیش از حد هستند نیز استفاده می شوند. این واژه بزرگنما، حس آسیب دیدن فرد را تشدید می‌کنند و باعث عصبانی تر شدن او می شوند. وقتی صبا میگفت: همیشه همینجوری است...، او همیشه مرا با تمام کارها تنها می‌گذارد... او هرگر به من توجه نمی کند... بزرگ نمایی میکرد.

مقابله با سرزنش ها با دقیق بودن

مقابله با سرزنش ها با دقیق بودن، دقیق بودن و عدم اغراق،  کلیدهای تغییر واکنش عصبانیت هستند. خودداری از برچسب‌های کلی که به همسرتان صفات منفی را نسبت می دهید، بسیار ضروری است. یک فرد ممکن است در برخی زمینه ها بی مسئولیت باشد اما در برخی زمینه‌های دیگر ممکن است خیلی مسئولیت‌پذیر باشد. برچسب های کلی خیلی به ندرت نسبت به همه ی جنبه های رفتار یک فرد قابل تعمیم هستند. دقیق بودن به معنای این است که از بزرگ نمایی اجتناب کنید. این جمله که محسن هرگز به چیزی توجه نمی کند، درست نیست. دقیقتر است بگوییم: او آنقدر که صبا توقع دارد برای صبا و خانه فرزندانش وقت نمی گذارد اما واژه هایی مثل هرگز و همیشه باعث اغراق می شوند و صدمه‌ای که رخ داده را به شدت بزرگ می‌کنند. موقعی که سعی دارید انگیزه‌های همسرتان را بفهمید، دقیق بودن بسیار مهم است. بدون دلیل واضح و دقیق، فرض نکنید که همسرتان حتماً قصد دارد به شما صدمه بزند. در صورتی که همسرتان دلیل انجام کاری را به شما نگفته است، به خودتان گوشزد کنید که شما فعلاً اطلاع دقیقی از افکار و منابع رفتارهای آسیب‌های او ندارید. شعار همه همسران در زندگی زناشویی باید این باشد: هیچ چیزی را فرض نکن، بلکه آن را بررسی کن و بپرس. اگر رفتار همسرتان، شما را گیج و مضطرب ساخته برای یافتن انگیزه های احتمالی، با او سر گفتگو را باز کنید.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات