پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

آنچه باید درباره روانشناسی مثبت بدانید

هدف روانشناسی مثبت ،نگاه به جنبه های مثبت وجود بشر است .

روانشناسی مثبت


هدف ما ورود بی درنگ به بحث های دشوار نیست، اما باید نکته ای را برای شما روشن کنیم.این نکته، بحث منطقی و جدی است. روانشناسی مثبت روانشناسی واقعی با تاکید روی تحقیقات و داده هاست، نه مهملاتی مانند (فقط لبخند بزن و مثبت باش). روانشناسی مثبت وانمود به شاد بودن، نواختن موسیقی شاد، و نشستن به امید بهترین ها نیست. ما می خواهیم درباره ی دانش واقعی، تحقیقات پربار و مطالعات بزرگ صحبت کنیم. هدف این است که این موارد را طوری در دسترس شما قرار دهیم که بدون نیاز به عمیق شدن در این علم، بتوانید از مزایای آن بهره مند شوید. اما اگر با یافته های شگفت انگیز این تحقیقات که در این مقاله حرف ها ی ما را تایید می کنند آشنا نشوید، کمی از تفریح ماجرا را از دست می دهید.
پس هدف روانشناسی مثبت، نگاه به جنبه های مثبت وجود بشر است. طبق معمول بسیاری از مردم تصور می کنند که احساس شادی یا مثبت بودن یعنی اینکه در زندگی به جای مرتبه ای واقعی، مطلوب و قابل دستیابی، هیچ مسئله ناراحت کننده یا منفی ای وجود نداشته باشد. در واقع گاهی مردم در جستجو کردن احساسات و پیشامدهای خوب و مثبت در زندگی بسیار سخت گیر هستند. از نظر مردم شادی، رضایت و لذت، احساساتی زود گذر هستند که وقتی انتظارشان را نداریم به سراغ ما می آیند و کنترل آگاهانه آنها از دست ما خارج است. بقیه ی مردم آن را نوعی زیاده روی خود پسندانه برای داشتن زندگی سعادتمند و شاد می دانند. آیا زندگی آنطور که هابز در (هیولای دریا)ادعا می کند (منزوی، محق، بی رحمانه و کوتاه ) است؟ اتفاق های بر همیشه روی می دهند، همه ی ما با تجربیاتی سخت و دردناک مواجه می شویم و رسانه ها هر روز بدترین ها را برای ارائه انتخاب می کنند. آیا جای تلاش برای داشتن زندگی خوب و شاد باقی مانده است ؟بعضی از مردم تصور میکنند فردی شاد و خوش بین، هوش کمتری دارد و در درک تصویر واقعی خود ناتوان است. دیگران میپندارند مردم یا شادند یا غمگین. بنابراین در برابر این شک وجبر، باید برای مواجهه با این فرضیه های معمول؛ داستان های خانگی و عادت های دیرینه، از آنچه درباره این احساسات مثبت به اثبات رسیده است، بیشتر بدانیم.

 

ارزیابی خوب، بد و زشت


در حالی که تلاش های وسیعی برای طبقه بندی بیماریهای روانشناختی (مانند طبقه بندی موجود در آی سی دی –طبقه بندی بین المللی بیماریها –یا دی اس ام آمریکا –راهنمای تشخیصی و آماری برای اختلال ذهنی)انجام شده، اما برای بررسی، ثبت و ارزیابی سلامت و سعادت تقریبا هیچ اقدامی صورت نگرفته است. اگر چه سازمان جهانی بهداشت در سال 1946سلامتی را به عنوان (حالتی از بهبود فیزیکی، ذهنی و اجتماعی کامل و نه فقط عدم وجود بیماری و ناتوانی)تعریف کرده، اما در واقع این تعریف، توضیح زیادی از چگونگی دستیابی به حالت ایده آل ارائه نمی دهد.
سالها پیش که آوریل در بیمارستان ملی کار میکرد، متقاعد شد که پیش گیری مشکلات اقتصادی بهتر ازسقوط سلامتی و سپس فراهم کردن منابعی ناقص برای درمان موثر وبه موقع مردم بود. بنا براین او مجموعه ای از تکنیک های روانشناسی را به کار گرفت که برای اکثر افراد شاغل بهترین نتیجه را داشت. با وجود شواهد تحقیقاتی بسیار درباره ی اثر بخشی تکنیک های جمعیت ناسالم از منظر روانشناسی، هیچ نمونه مستندی از مردم به اصطلاح عادی وجود نداشت. با شکل گیری روانشناسی مثبت، همه جیز تغییر کرد. مارتین سلیگمن و کریستوفر پیترسون در کتاب حجیم خود به نام (دسته بندی توانایی ها)، طبقه بندی حیرت انگیزی از توانایی ها و فضیلت های فردی ارائه داده اند.



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات