پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸
پاسخگوی شما هستیم ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸

شنونده ی خوبی باشیم

یکی از دلایل اصلی برهم خوردن بسیاری از روابط، و همچنین طلاق های زوجین، عدم توانایی برقراری ارتباط میان افراد است

یکی از دلایل اصلی برهم خوردن بسیاری از روابط، و همچنین طلاق های زوجین، عدم توانایی برقراری ارتباط میان افراد است. یکی از مهارت های لازم برای برقراری یک ارتباط سالم و خوب این است که افراد بتوانند سخت یکدیگر را بشنوند، و به نوعی شنونده ی خوبی باشند.

چطور شنونده ی خوبی باشیم؟

 

متاسفانه در دنیای امروز ارتباطات افراد به شدت کاهش یافته و افراد، نه تنها ارتباط مستقیم، بلکه ارتباط تلفنی کمتری با یکدیگر برقرار می کنند که همین امر می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات روحی روانی زیادی، از جمله افسردگی در افراد در هر سنی گردد. هدف از این مقاله این است که راه هایی برای پرورش استعداد شنیدن را به شما آموزش دهیم، تا با استفاده از آنها بتوانید روابط بهتر و گرم تری با اطرافیان خود داشته باشید. این راه ها شامل موارد زیر می باشند:

مطمئن شوید که طرف مقابل را درک می کنید

هدف: یکی از امور مهم تبدیل شدن به یک شنونده ی خوب این است که منظور طرف مقابل را به خوبی درک کرده و کاملا بفهمید که طرف مقابل شما سعی دارد چه مطلبی را به شما منتقل کند.

چگونگی انجام این کار: سعی کنید چیز هایی که طرف مقابل شما می گوید را شفاف سازی کنید، و یا از آنها بخوهید که آنجچه گفته اند را تکرار کنند، و یا درک خود از حرف های آنها را به آنها بگویید. می توانید این کار را گفتن عباراتی مانند ( منظورتان این است که...) یا ( بگذارید ببینم درست فهمیدم...) یا عباراتی مانند ( می شود این قسمت را دوباره تکرار کنید؟) انجام دهید.

 

تائید کردن طرف مقابل

هدف : هدف از این کار این است که مطمئن شوید طرف مقابل شما نه تنها این احساس را دارد که متوجه حرف های او می شوید، بلکه متوجه این می شوید که آن شخص چرا دارد آن حرف را می زند. باید مطمئن شوید که طرف مقابل شما می داند که شما آن شخص را درک می کنید، و متوجه رفتار ها و افکار آنها هستید و می توانید کاملا خود را در شرایط او قرار داده و او را درک کنید.

نحوه انجام این کار: به هم صحبت خود اجازه دهید که بداند شما او را کاملا درک می کنید. برای این کار می توانید از جملاتی مانند: ( می دانیم که فلان مسئله چرا برای تو اهمیت دارد) یا ( من میفهمم که چرا این کار را انجام دادی) و یا ( این کار یا این رفتار ممکن است از هر کسی در این شرایط سر بزند) استفاده کنید. همچنین از حرکاتی مانند تکان دادن سر، یا تولید صداهایی که نشان دهنده ی تائید باشد، یا لبخند زند و تغییر میمیک صورت نیز این کار را انجام دهید.

القای حس اهمیت و اطمینان به طرف مقابل

 

هدف: هدف از این کار این است که به هم صحبت و طرف مقابل خود اجازه دهید که بدانند شما به آنها اهمیت می دهید و از آنها پشتیبانی می کنید و آنچه که به شما می گویند برای شما مهم و هائز اهمیت است.

نحوه انجام این کار: سعی کنید از کلمات و حرکاتی استفاده کنید که اهمیت موضوع برای شما را نشان می دهد و باعث دلگرمی شخص سخنگو می شود. می توانید از کار هایی مانند بوسیدن، بغل کردن و یا گفتن جملات محبت آمیز مانند آفرین و ... استفاده کنید. جملاتی مانند ( این مسئله برای من هم مهم است) و یا (این مسئله برای هر دوی ما مهم است) یا ( بعدا به کمک هم این مسئله را حل می کنیم) می تواند تاثیرات شگفت انگیزی در ایجاد اینگیزه برای فرد سخنگو ایجاد کند.

اگر فرد مقابل درحال صحبت درباره امری منفی است، از سخنان و رفتار هایی استفاده کنید که حمایت شما را از فرد مقابل نشان می دهد مانند: (می توانی روی من حساب کنی) یا (اگر کاری از دست من بر می آید به من بگو) و از این قبیل جملات می تواند این نوع از احساس را به فرد مقابل انتقال دهد.

 



نیاز به مشاوره حضوری در این خصوص دارید ؟!

اگر در این خصوص نیاز به مشاوره حضوری دارید می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ با پزشک و روانشناس متخصص ٬ دکتر حسین موسی زاده مستقیما تماس حاصل فرمایید و با نحوه مشاوره ایشان آشنا شوید ٬ در صورت تمایل به رزرو وقت ملاقات با منشی دفتر مورد نظر واقع در تهران و یا کرج و یا با شماره ۰۹۰۱۶۵۳۲۸۲۸ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به ویزیت یا مشاوره در منزل دارید؟

اگر ترجیح می دهید که مشاوره در منزل شما صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۳۴۶۰۱۱ تماس حاصل فرمایید .



نیاز به مشاوره تلفنی یا مشاوره تصویری دارید ؟!

اگر ترجیح می دهید مشاوره بصورت آنلاین و تلفنی یا تصویری از طریق برنامه هایی نظیر Whatsapp , IMO , Skype و .. صورت گیرد ٬ برای تعیین نوبت و هماهنگی می توانید با شماره ۰۹۳۵۸۹۰۸۸۱۹ تماس حاصل فرمایید


نظرات